Hoi mijn chevrolet Camaro was altijd starten en lopen. Echter heb ik hem een tijd je niet gebruikt en stond gewoon droog in de schuur met dekens er overheen. Pas geleden wilde ik hem starten maar de accu was zwak ik heb toen met een extra accu gestart. Maar toen gingen de lampjes van het contact niet meer aan. Ik heb toen alle bedrading bij de startmotor en van het accu schoongemaakt Maar ook de zekeringen van het kastje in totaal 8 stuks en het kastje zelf ook schoongemaakt. maar het euvel is niet opgelost. Tot voor het schutbord heb ik stroom maar daarna houd het op.
natuurlijk moet de auto in neutraal of parkeerstand staan dat is duidelijk.
kan iemand mij hiermee helpen zodat ik weer contact krijg.en de contact lampjes weer gaan branden.
of weet iemand waar ik dat kan laten na kijken. een gewone garage die weet niet eens waar de hendel zit om de motorkap te openen dus daar waag ik me niet aan.
Ik heb inderdaad glaszekeringen en heb inderdaad wat corrosie maar dat heb ik allemaal weggewerkt ook de accu is okay.
de stekkerdoos onder de remcilinder, zit met een bout van 10 m vast die heb ik los gehad en alles was in goede staat ook die heb ik toch nog helemaal schoongemaakt.
Wel bijzonder is dat de stekkerdoos aan het schutbord, dus van uit het motorcompartiment 1 daar heeft die voeding heeft en dat is de toeter.Verder zit er geen rechtstreekse voeding draad die het zekeringkastje voed.
Ik heb van uit de start motor 2 draden naar binnen getrokken als ik die tegen elkaar hou dan draait de motor wel rond maar dat is alleen buiten het contact om. bovendien moet ik nog een draad aansluiten van de elektrische bobine (ontsteking), daar zit een plusdraad aan maar of ik die dan ook bij de twee draden moet plaatsen want de bobine moet stroom hebben anders slaat de motor niet aan.
Inmiddels heb ik enorm veel schoongemaakt en de accukabels nieuwe klemmen op aangebracht. Dus corrosie is niet het probleem en de zekeringen zijn ook allemaal okay
2 weken
Jouw Camaro heeft diverse draad-zekeringen in de kabelboom zitten,
als er hier 1 van kapot is, functioneerd er ook vanalles niet meer,
Op de radiateur steun (waar aan de radiateur bevestigd is),
zit een spanning verdeel blok (junction block), deze verdeeld de +12volt spanning
naar meerdere componenten, dit verdeel blok zit (als ik het goed heb),
tussen de accu en de radiateur steun, van daar uit gaan er draden naar een aantal componenten, met allemaal hun eigen draad zekering,
Ik zal in het weekend (als ik daar tijd voor heb) eens kijken of ik daar electrische schema`s van heb, in mijn bestanden.
Hoi Limbra, ik heb totaal geen verdeelblok er is een plus en min kabel van het accu gaat de pluskabel naar de startmotor en die is op zijn buurt gesplitst en loopt naar de laaddynamo. en vervolgens weer terug naar een kastje aan het schutboord.
Onder aan dat kastje zitten twee stekkers die ook weer in de kabelboom op gaat.
Vervolgens is de pluskabel van de startmotor boven aan het kastje verbonden.
Dus een pluskabel vanaf het accu die de startmotor en de laaddynamo voorstroom voorziet gaat niet op in de kabelboom waarvan de stekker aan het schutboord wordt verbonden met oa het zekeringkastje.
2 weken
zou echt leuk zijn als het vanaf hier opgelost zou kunnen worden, het bijzondere is dat de toeter wel wordt voorzien van stroom.
2 weken
Met eens op het stekker blok / draden van het contactslot of je daar spanning meet,
zo ja op welke draad / draden ? 1 keer meten met contact op off en 1 keer meten met
contact op accesoires, ik begin het vermoeden te krijgen dat het contact slot
defect is, maar weten is weten !!
Dat "kastje" aan het schutbord, zitten daar 4 aansluitingen aan,
met de volgende draadkleuren:
Blauw, wit, rood en bruin ?
zo ja, dan is dat de externe spanning regelaar,
mits je nog het "oude" type dynamo hebt, anders zit de spanning regelaar in de dynamo.
De pluskabel van het accu loopt rechtstreeks naar de startmotor daarna gaat hij via de kabelboom om de kleppendeksel heen naar de plus van de laaddynamo, en daarvandaan zit hij gekoppeld aan de hoorn relaise, vandaar dat de claxon het wel doet. aan de onderkant van de hoorn Relaise zit een steker die wel gekoppeld zit aan de kabelboom die naar het uiteinde loopt van de kabelboomstekker. maar die geeft geen power aan de rest. dus als ik de kabelboom stekker aansluit op het zekeringkastje dan is de enige stroomdraad de claxon.
2 weken
ik denk dat de spanningsregelaar in de dynamo zit
2 weken
Dan vermoed ik dat deze draad onderbroken is,
De +12volt draad die vanaf het claxon relais naar de stekker op het
schutbord / brandscherm gaat, is de hoofd voeding voor het contact en de verlichting,
meet deze draad eens door (weerstand meting), tussen aansluiting op het claxon relais en het stekkercontact op het schutbord / brandscherm, als deze idd onderbroken is en er zit echt gèèn (defecte) draadzekering tussen, dan is deze onderbroken draad de veroorzaker van alles,
beste kun je dan een nieuwe draad monteren en op het stekker blok aansluiten.
Hoi leuke reperateurs, Ik heb 1 probleem inmiddels opgelost.
Wat was er aan de hand???? De Claxon relais, daar zitten de stroomdraden aan van het accu
en ook van de startmotor maar ook van de laaddynamo. Tot zover zo goed.
Alles met rode draad.Dus was makkelijk. en toch kreeg ik geen stroom binnen op mijn contact.
Wat was er dan verder aan de hand. Ik kreeg geen stroom op mijn zekeringkastje. gewoon een simpele vraag te stellen van joh, gaat er een directe stroomdraad naar het zekering kastje. Maar daar kreeg ik geen antwoord op. Wat blijkt er zat een zwarte draad als aarde tegen het schutbord geschroefd achter het relais. Ik heb de gok gewaagd en heb die zwarte draad achter dat Relaise vandaan gehaald en op de plus van het Relaise vast geschroeft.
Een wonder, want ineens ging alles knipperen ruitenwissers gingen aan binnenverlichting aan. Dus alles doet het weer contact ook.
Alleen nu heb ik wel een echt probleem, op de een of andere manier krijgt de bobine die verwerkt zit op de ontsteking geen stroom.
NU MIJN VRAAG WAAR MOET DE PLUSDRAAD AAN VAST GEMAAKT WORDEN VAN DE BOMBINE ZODAT ALS IK CONTACT AAN ZET IK DAN OOK METEEN STROOM HEB VOOR DE ONSTEKING. aub HOOP DAT JULLIE MIJ KUNNEN HELPEN.
.
4 dagen
De +12volt aansluitingen op het claxon relais is het eerder genoemde spanning verdeel blok (junction block),
van hieruit worden diverse componenten van +12volt spanning voorzien,
Je hebt dus de zwarte massa draad (aarde) aan de +12volt spanning aangesloten ??
als de zwarte draad aan de carroserie vast geschroefd zat, dan is dit een
massa draad en zeker geen +12volt spanning draad,
het beste kun je deze zwarte draad weer bevestigen waar hij hoort te zitten,
(voordat er straks kortsluiting o.i.d. ontstaat),
controleer voor de zekerheid de zekeringen nog een keer,
m.n. de zekering van de ontsteking,
heb je de draad tussen claxon relais en de grote stekker op het schutbord nog doorgemeten ?
weet je heel zeker dat je geen losse spanningsregelaar hebt, i.p.v. dat deze in de dynamo zit ?
Alvast bedankt voor je reactie,
De zwarte draad, loopt naar de grote stekkerblok en voorziet nu de gehele auto van stroom waardoor alles het normaal doet zoals het moet. Hoe die zwarte draad daar achter het relais is gekomen of wie dat geplaatst heeft is mijn een raadsel.
Ik heb geen kortsluiting. de zekeringen zijn goed hij heeft meer dan 5 uur zo gestaan en niets is gaan smelten.
Op de ontsteking zit de bobine, Ik heb verder nergens een verdeelblok of 12 volt regelaar zitten.
Er loopt van af de bobine een rode draad naar binnen, Moet morgen alleen kijken waar die naar toe loopt en of hij los is. want de ontsteking geeft geen vonk. waardoor het vermoeden bestaat dat de rode draad ook los is.
De Vraag is als de rode draad los is waar moet die dan aan bevestigd worden. Ik zelf denk dat ik hem niet kan pluggen aan constant stroom!!!!!
3 dagen
Zoals eerder vermeld kun je de zwarte draad het beste weer op de plaats
bevestigen waar hij zat, deze draad zat daar ook toen de auto nog wel startte en liep,
een draad zo maar aan +12volt leggen kan flink fout gaan....,
De +12volt van de bobine zit aangesloten op de startmotor, controleer en meet of
daar iets niet goed aangesloten zit of slecht contact maakt (draadbreuk misschien ?),
Controleer/meet tevens het electrisch gedeelte van het contactslot eens door,
ik heb toch stiekem het vermoeden dat het contact slot defect is, (electrisch gedeelte),
maar meten is weten.
Ik heb tevens 2 bedrading schema`s toegevoegd,
(1 van de 2 schema`s is van jouw auto, dit is afhankelijk van de uitvoering van de auto).
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Camaro of stel zelf een nieuwe vraag.
Meet de accu spanning of laat deze testen,
een accu die ontladen is geweest gaat 9 van de 10 keer kapot,
In het schutbord / brandscherm onder de hoofdrem cilinder zit een stekkerblok,
de lipjes van deze stekker worden broos waardoor ze afbreken, de stekker
werkt zich dan los, waardoor er geen verbinding meer is en dus ook geen spanning,
Controleer (of laat het doen) tevens het massapunt bij de accu,
(min kabel accu naar massapunt carroserie),
Heb je nog de "oude" zekeringenkast met de glas zekeringen?
zo ja, dan zit er als ik het goed heb nog een 9de zekering, dit is een kleine glas zekering, als deze defect is of de contacten zijn geroest, dan werken de controle lampjes ook niet meer,
Er zal bij jou in de buurt toch wel een garage zijn, die het zaakje door wil meten
en op wil lossen lijkt me,
anders even via Google zoeken naar een bereidwillige garage.
3 weken