Chevrolet US Trans Sport: start zeer slecht koud+warm,feulpomp zoemt.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.4

Door het slechte starten hebben we vorige week een andere startmotor kunnen plaatsen,hebben ook reeds benz.filter/nieuwe bougies(de juiste )+nieuwe bougiekabels vervangen dit moet zwz.ten gepaste tijden gebeuren.
Hij blijft echter even slecht starten en hij valt ook tijdens het rijden stil(enkel als je na het afremmen naar stationair gaat) in toeren(+1500) tijdens het rijden zelf dus niet.
Wij vemoeden dat het te maken heeft met de benzine pomp daar deze veel lawaai maakt en de peilmeter lijkt ook niet te werken vandaar .Hebben een volledige 2è transport van 1997 staan voor stukken en onderdelen waar we reeds de starter van verwerkt hebben ,maar kan je ook de benzinepomp of de tank met pomp en al vervangen ?het onderdeelnummer heeft volgens de catoloog 1 nummer verschil.
Iemand enig idee welke piste die we moeten of kunnen volgen ,morgen heb ik een uitlezer ;zijn er specifieke foutcodes die van toepassing op dit probleem.
ps.Er zijn nog 2 kleinere prob. 1)getik en geklop in de ruitenwissermotor sinds gister deze kunnen we dus ook vervangen en in mijn zoektocht naar het ruitenwisser probleem in de kleine zekeringkast zag ik dat er een zekering ontbrak(21 DRL)en heb daar een zekering geplaatst;wat blijkt nu: na het afzetten en sleutel uittrekken blijven de achterlichten gewoon branden.Volgens de Haynes repair op blz.12-15 slaat DRL op daytime running lights en vermoedelijk heb ik dit geactiveerd of heeft het een niets met het ander te maken?.Heb de zekering nu terug verwijderd ,echter still the same.Het zou super zijn mochten alle problemen opgelost zijn in 1 antwoord maar dit is mijn 3e trans in 10 jaar(de 1e nieuw en deze 2 maand terug 2è hands en de 3é als reserve voor 1+2) en weet dat je jaren safe kan zijn met deze wagen maar eens ze beginnen is het geen kleine berg te beklimmen.
Alvast het motor(benzinepomp?)probleem lijkt mij het belangrijkste op te lossen.Groetjes Wouter.

gas ket

Geplaatst door gas ket (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet US Trans Sport? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Motor, waarschijnlijk doorlekkende injectoren, en misschien dichtzittende retourleiding?

de rest kom ik nog op terug, ik moet eerst weer ff weg..

gr

Peco Power

gas ket (0), 15 jaar geleden

Hey Peco bedankt voor je snelle respons,wat de injectoren betreft hebben met een stetoscoop tijdens het starten geluisterd en deze tikken wel degelijk maar misschien is het dat niet wat je bedoeld met doorlekkende injectoren ,kan het zijn dat de pomp te veel druk geeft (zoemen) en zodoende de injectoren overbelast zodanig deze "doorlekken" en de motor verzuipt?
aan een dichtzittende retourleiding hebben we nog niet gedacht ,maar hoe kan je dit checken?Hebben met een drukmeter als eens de druk op de benzineleiding(aanvoer) gemeten maar aangezien we dit met een licht lekkende meter en niet op de juiste plaats gedaan kunnen we hier geen rekening mee houden.(desondanks sloeg de meter wel helemaal door ,overdruk?)
Morgen gaan we voor de benzine pomp tenzij jij of iemand anders nog iets anders kan verduidelijken. Dan hoor ik het wel ,alvast bedankt slaapwel.

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Er zit ook een benzinedrukregelaar tussen, maar ik kom er nu niet meer aan toe om het uit te leggen, is zo'n rond potje met een vacuumaansluiting, zit nu achter de verkeerde computer om ff een afbeelding te mailen, ik kijk ff voor een link. de pomp is trouwens wel uitwisselbaar en de tank ook,
Je drl is voor canada, daar rijdt men overdag met grootlicht, schijnbaar zet dat nu naar je achterlichten, maar zit er een trekhaak onder? dan kan dat wel eens het euvel zijn, je hebt nu het relais getriggerd, ik heb dit eens eerder gehad, maar ik moet ff graven in mijn geheugen hoe het zat ...
ik kom er op terug

hier een link naar de regelaar voor de brandstof, vaak blauw, maar ik weet bijna zeker dat ie bij jou zwart is, wissel die ook ff uit met die Partscar.

http://images.google.nl/imgres?imgurl=ht...

Groeten

Peco Power

gas ket (0), 15 jaar geleden

Bedankt voor je respons en link naar site en voor je bevestiging dat we de tank en pomp van een 97 naar 2001 kunnen overplaatsen.
wat de feulpress.regulator betreft(is inderdaad zwart-grijs),hebben enkel gekeken of er genoeg vacuum op het buisje zat om hem te bedienen nu goed hoe kan je zien of deze het doet of niet?uiteindelijk doet ie het wel maar geeft hij misschien massas teveel feul?

Wat DRL betreft, er is inderdaad een trekhaak aan en heb om geen platte batterij te krijgen zekering nr 4(batt main 2)in de motorruimte verwijderd.Vreemd want deze is normaal voor bediening van elec.stoel+schuifdeur+niveauregel en achterruitverw.Trouwens ZONDER deze zekeringnr.4 werken alle lichten icl.stoplichten gewoon normaal.Enkel de bovenvermelde zaken werken uiteraard niet.
Over het probleem met het getik in wipermotor(=enkel in off stand) kom ik later wel achter,zou hem graag eerst vlot starten en rijden krijgen want vanavond komt een vriend met Gm usa ervaring met foutcodemeter en zou graag alle mogelijke pistes willen checken en jullie inzicht en ervaring tellen gewoon trippel.

Groeten Wouter.

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Met de code lezer kun je ook de DRL resetten, tenminste als de juiste software in de laptop zit....
Regulator, die is kaput als er benzine via het vacuum wordt gezogen, zit gewoon en membraampje in..
nou hoort je tank op vacuum te staan, en heb ik wel eens iets gelezen over het niet goed werken doordat de tankdop niet afdichte, of te wel er was niet genoeg vacuum aanwezig. Vervelende is dat we niet kunnen constateren of ie nou te veel of te weinig brandstof krijgt, misschien dat vanavond het uitlezen uitkomst brengt, geef wel ff de uitkomst hier door, ik ben reuze nieuwsgierig..
gr

Peco Power

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

oh ja, bij het gasloslaten. gaat dan ook het checkengine lampje aan? dan zit het in je stappenmotortje voor het stationair draaien... en het verhaal over dat vacuum op de benzinetank heeft iets te maken met je heen en weer springende brandstofmeter

gr

Peco Power

gas ket (0), 15 jaar geleden

Het gaat wel snel hier zeg.super.Wat het check engine lichtje betreft(in deze wagen is geen check engine zin maar een icoon van een motorblok wat volgens het instrumentenboekje controlelampje voor ontsteking en brandstofsysteem is), heb deze wagen gekocht in jan 09 met een brandend lichtje en na een grote beurt bij de garage was het probleem zogzegd opgelost maar het lichtje bleef wel branden,maar volgens de man moest ik mij daar niet aan storen was "vermoedelijk ergens een slecht contact die het lampje triggerde" en om dit euvel te verhelpen was een mogelijk lange zoektocht nodig die nodeloos veel geld zou kosten.Inderdaad het verhaal van het kluitje en het riet,mijn probleem ik heb de neiging mensen op hun woord te geloven,komt echter niet altijd uit.
Het verhaal van de tankstop is mij bekent maar nvt.net als een springende brandstofmeter heeft ie ook niet.
zal nog ff melden wat de toerenteller doet als je m start zonder dat je in D zet.
Motor slaat aan de meter springt heel even naar 2500-3000 toeren en blijft dan op 1500 hangen om na +/-2-3min te zakken naar 600 toeren.Dit lijkt mij normaal .Oh ja hebben ook eens de compressie van de voorste 3 cylinders gemeten(moet je trouwens altijd met een volledig ingedrukt gaspedaal doen maar dat wist je waarsch.al) en die gaven mooie gelijke waarden.En tijdens die grote beurt is er een additief voor het reinigen van de injectoren gedaan (Cti bezine) .
Zo Peco je weet bijna de helft van deze wagen(is ook mijn helft)en weet voorlopig niet of ik die andere helft wel wil kennen(cynisch lachje)
nou goed ik hou je op de hoogte en 100xbedankt.

Groeten Wouter.

gas ket (0), 15 jaar geleden

HIJ DOET HET.Dag Peco e.a.eergisteavond Fuelpomp van 98' (niet 97'sorry) overgezet op 2001 vooreerst de tanken zelf zijn anders de pomp was gelukkig dezelfde.Is niet zo'n moeilijke job maar toch liefst met 3 aan beginnen en met een overbrugging in de relaishouder tank eerst laten leeglopen in vat.Volgens GM vriend was aan de pomp al geknoeid of was deze mogelijk van een sintra(kleiner debiet?)
Hij startte meteen, heb ondertussen al een volledige koudstart en een testrit van 60 km achter de rug, alles prima valt uiteraard niet meer stil enkel vind ik dat bij loslaten van gaspedaal hij wel afremt op de motor maar veel te traag (blijft voor mij veel te lang op 1500 -1200 toeren hangen)hij heeft de neiging om maar door te gaan, maar misschien wordt dit automatisch na enige tijd door de cpu aangepast?of kan je dit ergens regelen . Stationair draait ie 650/800 toeren.
voor de wissel hadden we ook de volgende foutcodes :code P0140=oxygen sensor-no activity detected(downstreamsensor)
code P0230=feul pomp primary circuit malfunction.
code P1626=sleutel niet herkennen
code 1810 =tfp valua position swich circuit.of pressure swich assambly malfunction.
Zo Peco als je nog iets specifiek uit deze codes kan afleiden(vooral de eerste en de laatste) ?steeds welkom.Oh ja DRL probleem is gecleard en check engine brande na 20 km opnieuw.Heeft dit niets te maken met het feit dat hij vroeger altijd of meestal op gas gereden heeft en nu altijd op benzine.Mijn vorige had dit namelijk ook ,telkens hij op benzine reed ging het branden ,zette je over op gas ging het gelijk weer uit.De computer registreerd de substantie waar hij meestal op rijd en gaat dit na enige tijd als "normaal of OK"saven ,wijzig je dit ,,trigger je een foutmelding ?zonder erg in dit geval uiteraard.Of weet jij beter?
Alvast bedankt voor alles en hopelijk hoor ik nog van je mocht iets weten.

Wouter.

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Okay Wouter,
Mooi dat het probleem qua starten geklaard is, zal wel een verkeerde pomp ingezeten hebben..
Verschil in tanken wist ik dus ook niet, weer wat geleerd..

Oxygen sensor => Lambda sonde, misschien een lambda simulator geplaatst ivm gas?
Fuelpump, dat zal te makenhebben gehad met de verknoeide pomp
Sleutel, zal wel een sleutel bijgemaakt zijn, heb je geen extra andere sleutel?
1810 code met verhaal????? moet ik voor je nazoeken stationair draait ie nog iets te hard, maar moet je stellen met de laptop incl de juiste software( Heb ik ook niet , maar in deze wereld leef je het goedkoopst door het hebben van connecties ;-) )
Zou ook nog je stappenmotortje kunnen zijn dan wel nog ergens een vacuumlek??

Ik kijk even wat ik voor je kan doen..... je hoort in elk geval nog van me

gr

Peco Power

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

@ Wouter,

http://www.ls2.com/boggs/a4/DTC%20P1810%...
hier een stukje uitleg over deze code, zit dus in de bak.
zal nog ff verder zoeken wat ik kan vinden (praten hier over een 3.8 maar code heeft hier mee te maken ook bij de nieuwere types)

gr

Peco Power

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

http://www.my-chevy-venture.com/dtc-list...

Hier de lijst met de begrippen voor de foutcodes, miss dat iemand er wat aan heeft

gr

Peco Power

gas ket (0), 15 jaar geleden

Yo de mannen,hoe meer je graaft hoe meer je weet (zweet in dit geval),nu goed bedankt voor de links,maar in mensentaal refereert de code naar een transmis.probleem of niet ?Heb deze tekst gevonden op het net. Trannyman95
Transmission Expert
iTrader: (3)
My Garage Join Date: Dec 2007
Location: Fort Wayne, IN
Posts: 1,504
Thanks: 0
Thanked 39 Times in 36 Posts

Re: P1810 Trouble Code - TFP Valve Position Switch Circuit

--------------------------------------------------------------------------------

Without doing some investigating with a scan tool to watch trans data I cant be of too much help, but the common causes here are a bad fluid pressure switch manifold or wiring and may require dropping the trans down to remove the side cover to replace the pressure switch manifold if it is at fault. He could try unplugging and plugging back in the trans connector to see if that helps. If you or he has a scan tool or can borrow one it will help out, then you can verify that the pcm is seeing the correct gear internally that matches the shifter.
__________________
Persoonlijk is dit boven mijn wetenschap maar zal mijn GM buddy nog eens aanspreken want gek genoeg heb ik geen enkel shift of transmissie probleem .Tenminste als de wagen samen met de partscar al niet verkocht is,mijn vrouwtje is het behoorlijk op der heupen aan t krijgen.(iets in de zin van;meer onder de wagen te liggen dan op ....).Code p 1626 refereert inderdaad naar de xtra sleutel die ik laten maken heb en code p0230 spreekt voor zich (feul pomp relais). Misschien is er een link van code p0140 naar code p1810?

Groetjes Wouter.

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Nee, denk het niet, p0140 is lambda sonde, maar miss is de stekker er afgeweest ivm de startmotor ombouw, bovendien heb je een te arm mengsel gehad door de defecte benzinepomp en kan ie daar ook naar verwijzen.
p1810 is iets met de bak, miss filter van de bak dicht? heb je het filter en de olie al vervangen (van de bak)?

gr

Peco Power

gas ket (0), 15 jaar geleden

Ja filter en olie zijn 1 maand terug tijdens grote beurt vervangen geweest.Kan echt niet zeggen dat ik iets abnormaal tijdens het schakelen merk.
Maar dat kan nog komen uiteraard.
Groetjes wouter.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.