Beste allemaal,
Ik heb een probleem met de temperatuurmeter van mijn auto. Laat ik even alle feiten op een rijtje zetten:
-in 2007 is er een nieuwe tellerbak in de auto gekomen, omdat de verlichting van de snelheidsmeter het niet deed. Alles is toen vervangen, en dus ook alle meters. Als gevolg daarvan is ook de temperatuurmeter veranderd, die liep eerst van 70 graden naar 125 graden, nu van 40 naar 125 graden. Dit gaf echter geen problemen en de temperatuur bleef goed gelijk, ongeveer 1 streepje onder de middelste dikke streep, bij normaal gebruik (geen hellingen etc). Radiateur en dergelijk slaan goed aan.
-in maart 2010 is er een nieuwe radiateur in gekomen
-in april 2010 is er een nieuwe temperatuursensor in gezet en een nieuwe thermostaat.
De laatste tijd, ook al voordat de radiateur vervangen werd, ging de temperatuurmeter steeds sterker schommelen. Hij vertoont kuren, zogezegd. Als je een rit hebt gemaakt en de meter functioneert normaal (gaan ook gewoon op en neer bij leveren van prestaties/hellingen op rijden en zakt daarna weer) en je zet vervolgens de motor af, dan blijft de wijzer op dezelfde stand staan. Start je vervolgens weer, bijvoorbeeld na een korte tankstop of na een half uurtje, dan vliegt de wijzer omhoog naar 125 graden of hij loopt zelfs de schaal uit, zodanig dat hij de wijzer van de benzinemeter raakt! Dit veroorzaakte eerst natuurlijk de nodige stress, maar die ebte wel weer weg, omdat een dergelijke waarde ongeloofwaardig is. Ook natuurlijk onder de motorkap gekeken en daar was alles goed, het water had een normale temperatuur.
Ik heb ontdekt dat je de wijzer van de temperatuurmeter kan laten zakken door kort achter elkaar steeds het contact aan te zetten en weer uit (een stuk of 10-12 keer). De wijzer van de temperatuurmeter zakt dan telkens een stukje en geeft dan weer een normale waarde aan. Dan gaat het een tijdje goed, (een week of zo, ook afhankelijk van hoe veel je de auto gebruikt), totdat het spelletje opnieuw begint.
Heeft iemand misschien een idee wat dit zou kunnen zijn? Het koelsysteem op zich is in orde zou je zeggen, want daar zijn zo onderhand alle onderdelen van vervangen.
Alvast veel dank voor het meedenken.
Groetjes,
Henk
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Toch nog eens de temperatuur sensor vervangen, ik denk dat die de boosdoener is.
gr
Peco Power
Dankjewel voor je commentaar Peco Power. Wonder boven wonder functioneert de meter weer prima, maar dat kan zo weer veranderen. Ik zat ook nog te denken aan een blootliggende draad (in een ander topic werd dat voorgesteld als een oorzaak voor een slecht functionerende benzinemeter). Tevens worden voor deze auto allebei de contactsleutels te worden gebruikt en misschien is het toeval, maar de meter lijkt meer kuren te vertonen met de ene sleutel dan met de andere.
Vrijdag gaat de auto naar een US-specialist voor een oliewissel en zal er dan meteen naar laten kijken. Ik houd jullie op de hoogte.
Groetjes,
Henk
14 jaar
Ik ben weer wat verder gekomen met het probleem. Het is niet de sensor die kapot is, maar het motortje van de wijzer in het dashboard. Dat zijn enorm kleine dingetjes en het is heel precies werk om het motortje te vervangen. Op termijn wel iets om te (laten) doen, maar hij doet het nu weer prima, dus ik laat het voorlopig even zo. De dashboards/tellerbakken zijn erg gevoelig. Heb met de vorige 90.000 gereden, toen gingen er lampjes kapot en de dealer heeft er een heel nieuw ding in gezet. Inmiddels 70.000 gereden met dit ding en nu begint deze dus ook al weer kapot te gaan...
Groetjes,
Henk
14 jaar
Lampjes kun je er opnieuw in solderen, meters is minder, en dashbords zijn nogal eens gewijzigd, ik heb nog een 98 er dashbord, maar denk niet dat dat gaat werken met een ts uit 2003. ff de slopers afbellen, misschien dat er een 2003 ergens ligt, meeste kans bij van den berg in axel.
gr
Peco Power
Ik heb al vaak gelezen dat het vervangen van lampjes ed een rotwerk is. Bij mijn (specialistische) garage (ik zal geen namen noemen, weet niet of dat is toegestaan hier) kunnen ze het, ze hebben me daar ook bij een andere tellerbak laten zien hoe e.e.a werkt, maar bevestigde inderdaad ook dat het verhaal van de verschillende bouwjaren en hun eigen lay-out van de klokkenwinkel.
Groeten,
Henk
14 jaar
hoi
als je zelf een beetje kan solderen is het niks bijzonders ,maar voordat je erbij kan dat is wel een heel werk .ik heb er op de transport hyves een fotosessie van gemaakt;
http://chevytranssport.hyves.nl/forum/37...
gr.ron
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar