Hallo allemaal,
ik heb al enige tijd een tik in het blok, die luid hoorbaar is als de motor koud is. Het lijkt op een tikkende klep. Als de motor op temperatuur is, is het praktisch niet meer hoorbaar, zeker als je een flink stuk gereden hebt.
Maar als je de auto parkeert en na een kwartier ofzo de motor weer start, is die tik wel weer hoorbaar, zij het niet zo hard als in koude toestand. Na een stukje rijden is het dan weer weg.
Het gekke is, dat als je motor op temperatuur laat komen door alleen stationair te laten draaien dat de tik dan niet verdwijnt. Je moet echt eerst een stuk rijden.
Ik dacht aan slechte hydraulische stoters, die heb ik vervangen, gelijk de beruchte Vpakking en zo vervangen samen met de olie en oliefilter. De tuimelaars vertoonden geen speling voor zover ik dat kon zien.
Daarna liep de motor als een zonnetje, echt fluisterstil. Maar tot mijn stomme verbazing zit die rot tik er na een week of twee er weer alsof ie nooit weg is geweest....
Wat zou dat nu kunnen zijn?
Kan de distributie dit veroorzaken? (er is 265000Km met de auto gereden) of is de nokkenas de boosdoener?
Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Het geluid wordt niet erger maar ik ben toch bang dat er vandaag of morgen écht iets kapot gaat.
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tsja, jammer Eric, maar alle 3.4 chevy's doen dit, zeker koud en gedurende een korte tijd. Er is hier ook al veel vaker over geschreven, de stoters zijn idd de boosdoeners, en een regelmatig verversen en de juiste olie gebruiken (alhoewel daar ook de meningen over uiteen lopen) kan veel schelen.
Je v-pakking heb je in elk geval vervangen, kan nooit geen kwaad bij een TS die je niet helemaal vertrouwd.
IK Gebruik altijd een origineel ac delco filter en 5 w 40 olie, volgens de fabrikant hort er 5 w30 in, en er zijn er ook die zweren bij 10 w 40....
Tikken doen ze allemaal koud, dus gewoon de radio aanzetten de kachel (of nu airco) aan en je hoort er niks van.....
gr
Peco Power
Nou, ik heb het lek boven water...
Omdat ik er niet gerust op was en die tik ook harder werd heb ik het ding maar weer gedemonteerd, aan de stoters, stoterstangen en tuimelaars was niets te zien, dus ook maar de koppen eraf gehaald.
En wat blijkt? op de eerste cilinder zit zoveel ruimte dat je de zuiger in BDP meer dan 2 mm kan heen en weer tuimelen. De andere zuigers hadden minder speling maar ook meer dan normaal.
Dat wordt dus een ander onderblok, reviseren vindt ik te duur.
Overigens een tip voor diegenen die de motor eruit willen halen : als de koppen eraf zijn kan het hele onderblok bovenlangs eruit gehaald worden.
Hoef je niet het hele subframe te laten zakken. past precies .
14 jaar
Leuk, een kantelende zuiger, ik heb toevallig ook een ' klant' met zo'n tik er in, ik daccht aan de oliepomp of een drijfstanglager, maar had ook al angst voor een kantelende zuiger, bij een firebird met de 3,4 er in ook al eens gezien...
onderblok, is ff zoeken, maar wel aan te komen.
gr
Peco Power
Hallo Peco,
Ik heb al een blok gevonden, compleet voor 250 euries.
alleen zat daar een ander distributie deksel op, waar geen plek was voor een spanrol. ik heb die van het defecte motorblok overgezet.
overigens zag ik toen tot mijn grote verbazing dat in het kapotte blok een veel kleinere distributieketting zat, het leek meer een fietsketting zo dun.
Hij was dan ook helemaal versleten en je kon hem bijna met de hand een tand verder zetten.
In het "nieuwe" blok (uit een chevy van 2003) zat een twee keer zo dikke ketting, echt een enorm verchil! Je kan deze dan ook nauwelijks bewegen.
Morgen ga ik hem erin hangen en dan weer opbouwen...wat een werk.
Maar dan rijdt hij tenminste weer.
Groeten,
Eric
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar