Ik heb een c 10 met een 350 blok wat naar men zegt 8000 miles geleden overhaald is.
Ik heb hem nu 2 weken en sinds een paar dagen ,dus na een 200 km gereden te hebben zit er ineens een tik in de motor.
Toen ik hem kocht was dit niet. Wat kan dit zijn, kan het een klep zijn.
De motor heeft stoterstangen
Ik ben bang voor een pistonpen.
Is dit mogelijk, en komt dat ineens?
Kan het kwaad een tikkende pistonpen of klep?
En het belangrijkste, is dit zelf te vervangen of is hier speciaal gereedschap voor vereist.
Wat kost een eventuele vervanging in de garage?
Ik heb het nogmaals geprobeerd maar bij een koude motor hoor ik eigenlijk niets.
Ik neem aan als het een pistonpen is dat deze altijd tikt.
Dus dan lijkt het weer meer op een klep of hydraulische klepstotter.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Loopt de motor verder goed op 8 cil.? kan een pistonpen zijn maar ook een lager Als de motor niet goed op 8 cil. loopt kijk dan eerst of de stoterstangen en de tuimelaars nog op z'n plek zitten.Dit is te controleren door het kleppendeksel te verwijderen.voor een evt. prijs opgave moet je even bellen. Zie www.lansauto.nl
Ja hij loopt mooi rond.
En ik heb het nogmaals gecheckt en als de motor koud is hoor je niets en na 3 a 4 km hoor ik een hele lichte tik.
En als hij op normale temp. is dan is het harder.
Dus het zou volgens mij een probleem met te dunne olie kunnen zijn.
Welke oliesoort en dikte is er voorgeschreven voor zo een blok?
Ik ga denk ik eerst maar eens andere dikkere olie (20w50) proberen.
Alvast bedankt.
17 jaar
Nee Nee gewoon 10w40 erin je moet effe je kleppen stellen,ook al heb je hydraulische kleppen toch even stellen en wat ook vaak voorkomt is de benzinepomp die begint te rammelen of tikken,moet je even een lange schroevendraaier pakken en tegen je oor drukken en de andere kant tegen de benzinepomp en kijken of daar de tik zit.
17 jaar
ppfffff ik ben een beetje laat zie ik nu.
17 jaar
Het is alweer een tijdje terug maar de klacht is nog niet over.
Hij tikt nog steeds, kleppen zijn gesteld, 20w50 erin maar helaas.
Vandaag liep ik onder de auto door terwijl deze draaide en toen kon ik de tik beter lokaliseren.
De tik lijkt aan de onderzijde van het blok aan de achterkant te zitten.
Met een schroevendraaier op diverse plekken daar geluisterd maar dit zonder resultaat.
Het lijkt te komen uit de koppelomvormer van de automaaat of direct daarvoor.
Wie o wie heeft er een idee
Alvast bedankt
17 jaar
ten eerste 10w40 in amerika schrijven ze 5w30 voor hier gewoon 10 w 40 erin en een keer de oliefilter vernieuwen , heb je al eens gekeken of je koppelomvormer goed vast,je moet dat schutbordje wegpakken en even kijken of de bouten goed vast zitten,en wat ook veel voorkomt nu je zegt dat het tikken aan de achterkant zit,dat je starterkrans gescheurd is
17 jaar
Bij 10w40 is mijn oliedruk aan de lage kant.
Daarom heb ik er nu 20w50 in zitten.
Wat bedoel je met het schutbordje?
De bak is net overhaald en ik neem aan dat alles weer goed vast zit.
Maar je weet maar nooit.
En waar scheuren die starterkransen, want ik zie er op het eerste oog niets aan.
17 jaar
loopt er niet toevalig een bout van je drijfstang tegen de spatplaat voor de olie aan? Heb ik zelf ook al eens gehad met een 430 buick, compleet gereviseerd en dan in de auto gezet, starten en alles goed en na een paar minuten als alles warm wordt een tik d'r in, heb me rotgezocht en kwam er toen achter dat een bout van de drijfstang net (en ja echt net~!!!!) die spatplaat raakte met een tik als gevolg.
gr
Peter
dat schutbordje zit tussen de motor en bak schermt de koppelomvormer en starterkrans af zit vast met een paar boutjes,maar als jij zo je starterkrans ziet zitten is dit afdekschildje al weg,de startekransen scheuren willekeurig daar is niet echt een en dezelfde scheur,een beetje met een koevoet er tussen spelen zodat je de koppelomvormer wat op en neer doet wel met belijd natuurlijk,en schiet me nu te binnen ikzelf heb bij een cadillac een tikkende motor gehad en ik trok er de peilstok uit en toen was het weg,de krukas sloeg tegen de peilstok aan beetje verbogen en klaar was ie
17 jaar
en je weet zeker dat het niet je benzinepomp is ????die tikken echt vaak.en dat tikken is dat toerental afhankelijk,meer toeren sneller tikken of blijft dat hetzelfde??
17 jaar
[quote=robby10030]en je weet zeker dat het niet je benzinepomp is ????die tikken echt vaak.en dat tikken is dat toerental afhankelijk,meer toeren sneller tikken of blijft dat hetzelfde??[/quote]
een 350 chevy met de benzinepomp achterop? die heb ik nog niet gezien. maar starterkransen scheuren idd nogal eens, kijk wel uit, als zo.n starterkrans knalt als de motor draait en je hebt hem op de brug staan, dan heeft dat al menigeen de tenen gekost!!!!
Ik weet dat de benzinepomp aan de voorkant zit maar als je niet zeker weet waar hij tikt moet je zeer zeker de benzinepomp maar eens verwijderen,(resoneert door heel het blok heen)hier zijn al eens vaker mensen geweest die de nokkenas met plunjers vernieuwd hadden(technische praat en allesweters op die americanen treffens) en de tik zat er nog oorzaak benzinepomp dus wie luistert er en wat hoort die persoon,en starterkransen knallen heb ik nog nooit meegemaakt,meestal scheuren ze af aan de bouten waarmee hij vast zit aan de krukas,en blijft het afgescheurde zitten omdat de bouten dit op zijn plaats houd,dus denk ik dat we allebij wel weten waar het over gaat maar het fijt is wie luistert er en wat voor ervaring heeft die persoon,hier kwam ook ooit iemand die zij mijn remmen zijn versleten hij schaaft,bij controle bleek dat de waterpomp eruit lag,dus wie luistert er ???
17 jaar
Ok weer een berg info om te proberen.
De peilstok is het in ieder geval niet, dit heb ik vandaag gecheckt.
En een starterkrans moet je ook horen direct na starten, en het komt pas na enkele kilometers.
Ik heb ook via de schroevendraaier naar de benzinepomp geluisterd en hij tikt wel maar dat is zeer zachtjes.
Ook op de kleppen deksel hoor je weinig harde tikken , maar die heb ik eigenlijk nog nergens in of op het blok gehoord, ook niet op het achterste krukaslager
En het geluid lijkt harder bij stationair, wanneer je gas geeft lijkt het minder te worden al is dat moeilijk te horen.
Ik ga in ieder geval als ik tijd heb nogmaals de pan verwijderen, om die drijfstangbouten te checken.
En waar zit deze "spatplaat"?
Het blok is trouwens niet overhaald en dan zou die tik er al 100.000 km in zitten, lijkt mij ook wel weer sterk.
Alvast weer bedankt.
17 jaar
Spatplaat zit onder de krukas .
en @ Robby, idd, benzinepompen willen wel eens tikken, en door het hele blok heen resoneren en omdat het ook wat later begint zou dat het kunnen zijn. Helaas heb ik in de kennissenkring een voorbeeld van een gesprongen starterkrans met alle gevolgen van dien, vandaar ff de waarschuwing.
maar ff ontopic:Nu blijkt dat het bij stationair draaien is en met het verdere verhaal van de lage oliedruk, begin ik toch de oliepomp te verdenken en dan misschien ook de stift naar de ontsteking, feit blijft dat er koud niks aan de hand is (olie nog dik) en bij verhoogd toerental is het ook weg, moet toch daar ergens zitten, Caddieman, heb je niet ergens in de buurt een amerikanenfreak of een crossfreak/stockcar rijder zitten die wat sjoegel hebben van die v8én (sloopbedrijven heb je veel kans). Laat die eens luisteren.
greetz
Peter
jaja die ontsteking is ook wel goed opgemerkt,die zit ook aan de achterkant,nu moet je echt alles gaan wegstrepen wat achterop zit,en oliepomp ??tja die ligt in de olie zou je zeggen en is word gedempt door de olie ,maat inderdaad dit zit wel allemaal achterop,maar nogmaals als jij zo jou starterkrans ziet is de spatplaat al weg,en waar je ook onderscheid in moet maken is het een tik of tok,een krukas lager doet echt tok,een plunjer tik,enne het zal wel niet omdat je zegt dat het achterop zit,dat ventiel van de karterontluchting wat boven in de kleppendeksel zit,die kunnen gruwelijk tekeergaan,tijdens het lopen even eruit trekken en afsluiten met je duim,maar ik begin langzamaan te denken dat het je nokkenas is daar hebben die chevroletjes nogal last van,en omdat je blok niet is overhaald???kleppen goed gesteld???anders als hij tikt even de deksels verwijderen motor laten lopen en kleptuimelaars een voor een een slag vaster zetten,geen verschil dan weer terug enz.en kleppen lopend stellen,motor laten lopen eerste tuimelaar losdraaien totdat hij begint te klapperen dan weer rustig aan vast totdat hij niet meer klappert zo pak je ze allemaal dan motor afzetten en allemaal nog een slag vaster draaien,zo gebeurt.
17 jaar
zit er geen bougie los??????waar lucht langs ontsnapt
17 jaar
ik bedoel eigenlijk de spatplaat onderin het blok, dus de plaat waar de olie druppels opvallen van boven af,waarvan de olie dan weer in de carterpan loopt
jaja en ik bedoel de plaat die je starterkrans afdekt,maar als je je starterkrans zo ziet zitten is die al weg
17 jaar
Ik zal binnenkort even naar een garage in de buurt, deze werkt met gewone maar ook met oudere amerikanen.
Dat het alleen met stationair te horen heeft denk ik niets met de oliedruk te maken.
Gisteren stond ik stil in drive met 2 bar druk, daar de olie nog niet echt op temperatuur was, en toch hoorde ik het al.
Later toen de olie wel heet was en ik stilstaand in de neutral gas gaf leek het minder te worden, terwijl de druk dan pad 1.5 bar is, maar nogmaals het is slecht te horen. (misschien dat een grotere oliepomp de oplossing is kost tenslotte dat maar 80 euries)
Wat bedoel je met de stift naar de ontstekking?
De beschermkap ( zo noem ik hem) zit wel over de krans en koppelomvormer.
De bougies zitten ook vast.
Het geluid (tik of tok??) lijkt een beetje op het tikken van een dieselmotor. dus het is meer tak tak tak
En je had het over de dat je de nokkenas verdenkt, maar waar verdenk je die van.
En kleppen deksels verwijderen van een draaiende motor spuit dan niet de olie alle kanten op? Ik weet je heb er speciale clips voor maar die heb ik niet.
In het boek staat tuimelaar los draaien tot de stoterstang te draaien is dan weer vast tot de stang weer vast staat en dan nog 1 volle slag vast.
Nou weer een berg info en opties thx
17 jaar
mooi niet zo stel jij geen kleppen,zoals jij het beschrijft moet je er wel voor zorgen dat de cilinder waarvan je de kleppen gaat stellen in compressiestand staat,anders loopt het geheid fout af,gewoon zoals ik het beschrijf en nee er spuit geen olie uit,tja een klein beetje,zowat helemaal niets en je hebt geen speciale klips hier voor nodig,dit duurt niet langer dan een paar seconden per klep,dus olie spuiten is minimaal,regelmatig gedaan.
17 jaar
en tak tak tak gaat sneller naarmate je gas geeft????nokkenas
17 jaar
Ik ben het met robbie eens, warschijnlijk is het of een nokkenas met problemen of (en nu ik zie hoe jij hydraulische kleppen stelt ben ik daar bang voor ) een vastzittende of kapotte stoter dan wel een kromme lifterstang die tikken ook als de ziekte: dus ga maar ff snel bij de us specilist langs, laat deze ff de lifters goed stellen (op de manier zoals robby aangaf) en laat hem de stoterstangen bekijken, waarschijnlijk 1 krom
gr
Peter
precies,hier ben ik het mee eens, kromme lifterstang heb je zo gezien even ronddraaien tussen duim en wijsvinger en bij twijfel even verwijderen en over je werkbank rollen en goed kijken en als je toch je kleppendeksels verwijderd hebt even kijken of al je tuimelaars wel goed in de olie liggen,misschien zit er wel een gaatje dicht van je lifterstang(oliekanaal)maar als dit allemaal hocus pocus voor je is even naar een americanen man gaan.
17 jaar
Even duidelijkheid, iemand heeft voor mij de kleppen alleen gecheckt op spelling, dus bij een stilstaande motor steeds een stukje verder draaiend tot de volgende cilinder op zijn bdp stond en toen gekeken voor spelling.( dat zat er dus niet in)
In het boek staat dat als je de inkeping op het 0 merk zet (nummer 1 ontsteekmoment) dan kan je de inlaat van 1.3.4.8 en de uitlaat van 1.2.5.7 stellen en 360 gr verder de andere.
En je doet dit volgens het boek door de tuimelaars op te lossen en dan weer vast te zetten tot de spelling eruit is en dan nog 1 volle slag nageven.
Of met een draaiende motor zoals jij inderdaad zegt, maar voor de duidelijkheid je kan de motor dus best even laten draaien zonder kleppendeksels???
Maar wat bedoelen jullie met problemen met de nokkenas of bedoel je niet de nokkenas zelf, maar de stoters enz.
Ik denk erover om toch een groter oliepomp te monteren, is die in ieder geval goed en teveel smering kan nooit kwaad.
Dan de kleppen stellen of laten stellen zoals het hoort.
Ik heb het nog even gecheckt met diegene waar ik van de week mee heb gesleuteld en die zei ook dat als ik gas gaf het geluid minder werd. En nu ik er weer even aan terug denk, het blok loopt neutraal ongeveer 900 toeren maar dat tikken is zeker geen 900 keer per minuut ik denk eerder rond de 400 maal???
En als er zo een oliekanaaltje dicht zit, wat aannemelijk is, maakt deze dan ook een tikkend geluid?
En weer iets wijzer
17 jaar
als je een high performance oliepomp monteerd moet je zoiezo de kleppen stellen met lopende motor en moet je ze zo stellen dat het klapperen net weg is en niet verder omdat door de hogere oliedruk je plunjers onder hogere druk komen te staan waardoor ze niet snel genoeg de olie kunnen lossen,ik zal hier wel veel reactie op krijgen maar ik heb het zelf meegemaakt met mijn corvette,motor gereviseerd high performance pomp erop en niet mooi aan het lopen te krijgen echt wild lopen,toen opnieuw kleppen gesteld met draaiende motor en het was perfect,ik heb ze na 1000km wel nog een keer opnieuw gesteld en op dezelfde manier en lopen als een trein
17 jaar
en nokkenas draait de helft van de krukas dus dat verklaart dat hij voor de helft tikt,dus ik denk echt nokkenas
17 jaar
Ik heb net nogmaals getracht te luisteren waar het zit.
Dit maal met een metalen tentstok want die zijn lekker lang zodat je ook onderaan kan luisteren.
Op de benzinepomp hoor ik een tikkend geluid met dezelfde frequentie als het getik, maar deze zit volgens mij dan ook op de nokkenas.
Maar hoe kan je deze verder checken.
Als ik de stok in de buurt van het oliefilter hou dan hoor ik daar via de stok een hardere tik een beetje tak tak tak en op de rand van de automaat hoor ik hetzelfde.
Aan de ander kant van het blok is dit geluid minder dus het lijkt aan de bestuurderszijde aan de onderkant in het blok te zitten, het is ook niet constant even hard het volume verloopt iets en als ik gas geef is het minder.
En op de kleppendeksels hoor ik een mooi heel zacht tikkend geluid dus daar zit het niet.
Maar waar denk jij aan als je het over nokkenas problemen heb.?????
17 jaar
met alle respect jij moet even naar iemand gaan die er meer van weet,dit duurt zolang terwijl ik denk dat als ik het hoor je meteen kan zeggen hoe of wat,en nokkenas is vaak het probleem,en anders effe je benzinepomp verwijderen duurt 10 minuten zit vast met 2 boutjes,en laten lopen er zit meestal wel genoeg benzine in de carburateur om effe te chekken,en nokkenas heb ik nog wel eentje liggen 100% inorde met lifters paar uurtjes werk niks aparts
17 jaar
[quote=robby10030]met alle respect jij moet even naar iemand gaan die er meer van weet,dit duurt zolang terwijl ik denk dat als ik het hoor je meteen kan zeggen hoe of wat,en nokkenas is vaak het probleem,en anders effe je benzinepomp verwijderen duurt 10 minuten zit vast met 2 boutjes,en laten lopen er zit meestal wel genoeg benzine in de carburateur om effe te chekken,en nokkenas heb ik nog wel eentje liggen 100% inorde met lifters paar uurtjes werk niks aparts[/quote]
En waar kom jij vandaan
17 jaar
eindhoven
17 jaar
Omdat het maar op 1kant wegkomt heb ik eerder het vermoeden op een slechte stoter, waarschijnlijk zit deze vol vuil en kan daarom niet goed z'n werk doen. Frequentie van getik geeft ook zoiets aan. Kleppen stellen met draaiende motor kan zonder kleppendeksels erop, beetje olielekkage misschien maar stelt niks voor. Ik doe het altijd zo (het is ook geen kleppen stellen, maar de tuimelaars afstellen). heavy duty oliepomp is niet echt zinvol op dit blok, hoeft toch geen megapower af te geven???.
Die pomp was bedoeld om de oliedruk die iets aan de lage kant is iets te verhogen.
En die optie van die klepstoter zal ik ook meenemen.
weer bedankt
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Pick Up of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar