auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Chevrolet US Trans Sport: Trans Sport met een ruig verleden

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.4

Beste allemaal,

Sinds afgelopen woensdag zijn we in het bezit van een Trans Sport 3.4, lelijk rood en goed gebruikt. KM stand is nu 293000 ongeveer. De auto heeft 8 of 9 eigenaren gehad dus zoals vaak bij zulke auto's mankeert er wel wat aan. Nu was de prijs ook niet verkeerd, je krijgt waar je voor betaald dus we klagen niet.
De grootste ergernis is dat het linkerraam niet open gaat. Er staat spanning op de schakelaar, het passagiersraam gaat (nog) wel open (hij kantelt al redelijk).
Ik heb net de schakelaar uit elkaar zitten pielen naar aanleiding van een Youtube filmpje. Eén van de kunststof tuimelaartjes was inderdaad versleten. Ik heb em omgewisseld met die van het rechterraam, hij klikt hoorbaar beter (:-)), de koperen pieletjes in de schakelaar ook omgewisseld zodat degene die moet kantelen nu wel kantelt, maar helaas pindakaas, het raam gaat nog steeds niet open. Tot mijn eigen verbazing gaat het passagiersraam nog steeds wel open, ik had verwacht dat ik die ook verziekt zou hebben.
Wat is de juiste volgorde van het probleem zoeken? Hoe kan ik de motor testen? Simpelweg een losse accu ernaast, twee draadjes op de motor en testen? Is er een bedradingsschema van de auto ergens online? Welke piefjes op de schakelaar moet ik testen met de multimeter om er zeker van te zijn dat de schakelaar goed is of niet?

Waar wij ons ook erg aan storen is ook de muffe lucht in de auto, het lijkt wel of dat bij ouwe US-cars hoort, elke auto waar ik tot nu toe mijn neus ingepropt hebt rook muf. Nu ligt dat natuurlijk aan de vorige 8 of 9 eigenaren, even de interieurfilters wisselen zal vast al 10 jaar niet gedaan zijn.
Waar zitten die dingen? Waar kan ik ze kopen?

Verder vraag ik mij af of er ergens online een parts-list staat, met exploded view tekeningen erbij, een beetje zoals cmsnl.com voor de Japanse motoren. Een digitale repairmanual zou natuurlijk helemaal goud zijn.
Het is erg moeilijk zoeken als je de Engelse (of vaak Nederlandse) benamingen niet precies weet, dus een part-nummer is natuurlijk enorm makkelijk.

Wat ik mij ook afvraag is of de start-onderbreker origineel is of niet. Ik heb een zendertje met één knop, een rood knipperlampje op het dashboard en that's it.
Contactsleutel omdraaien, op de knop drukken en dan kunnen we starten. In het begin deden we maar wat en dan ging regelmatig het alarm af...

Dan nog de program-mode uit de handleiding. Mijn vrouw vindt het vervelend dat de auto op slot gaat zodra ze de bak in D zet. Dat kan uitgeschakeld worden dmv diverse handelingen volgens de owners-manual. Nu kom ik in die modus (denk ik) maar verder kom ik niet. Zou dat stomme alarm in de weg zitten?

Genoeg vragen voor de eerste keer, ik wacht de tips en trucs af.

Groeten,

Pim

Geplaatst door

Helaholatuthola (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dag Pim,

Met de Chevrolet-specifieke vragen kan ik je niet helpen, maar wat betreft het raam linker raam: ja, die kun je testen met een losse accu ernaast.

Het beste is eerst even de min-pool van de autoaccu los te halen (of de stekker bij de raammotor los te nemen), hierna kun je (als je eenmaal bij de raammotor bent) direct een plus en min 12 volt op het motortje zetten (tik even kort op de aansluitingen omdat je niet weet wat omhoog en omlaag is voor het geval je hem omhoog wil sturen, als het raam al omhoog is en andersom).

Plus en min omdraaien resulteert in een omgekeerde draairichting van de raammotor. Als het raam nu wel beweegt, is de motor in orde. Zo niet, dan is het zaak de bedrading te controleren. Meestal is de motor defect. Soms helpt inspuiten met wat olie, soms helpt een hamer (kan vast staan: tik op de motor), maar meestal is hij echt defect. Je kunt ook 12 volt meten op de motor bij het bedienen van de schakelaar.

De "muffe lucht" komt waarschijnlijk door schimmel vanwege vocht dat er ooit in is gekomen (inregenen). Niet elke auto heeft een interieurfilter, vraag hier desnoods naar bij de garage. Er zijn speciale schoonmaak bedrijven voor auto's die dit ongetwijfeld kunnen verhelpen: http://polytop.nl/

jvr 0

9 jaar

Bedankt voor je antwoord! Als het weer een ietsiepietsie warmer word zal ik de motor gaan testen en de bedrading eventueel nalopen.

in het dashboardkastje zit een klepje daarachter zit je interieur filter.
als ik jou verhaal zo lees is het geen originele afstandsbediening
omdat met een originele gaan de deuren open ,en starten gaat zonder knopjes in te drukken.

metalux 0
badge

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.