close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daewoo-Chevrolet Matiz 2000: afstellen dynamo en servo

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 0.8

Hallo,

Ik heb de riemen van mijn dynamo en de servo vervangen omdat die me er afgeknapt zijn. Nu heb ik er alweer nieuwe riemen opgezet, maar ik heb geen idee hoe ik de riemen van de dynamo en de servo gespannen krijg. Ze zitten er wel op, maar ze zitten net iets te los.

Ik heb de dynamo van onder los gedraait zodat die kon kantelen, wel moest ik eerst een andere schroef wat los draaien die volgens mij voor het afstellen is. Zie foto wat volgens mij voor het afstellen is van de dynomo, maar ik heb geen idee hoe het werkt:


Ik heb ook nog een foto van de servo geplaatst. Ik heb ook geen idee hoe ik die moet of kan stellen. Ik heb de bovenste schroef iets los gehad zodat ik de servo kon kantelen. Ik heb het toen weer meer de hand naar achter geschoven en toen snel de schroef weer vastgezet. Is dit de goede oplossing, of kan ik het ook nog stellen? Ik zie daar helemaal niets wat op een stelmechanisme lijkt

zie foto:

Weet iemand hoe ik de dynamoriem en de servoriem strakker kan stellen met de bijhorende mechanisme? Of kan ik het ook gewoon met de hand afstellen, dus zo ver mogelijk naar achter drukken en dan het schroefje vast draaien?

Alvast bedankt voor de reactie.

Groeten,

Hans

Geplaatst door

hanssteenhuis (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo Hans,

Dynamo: onderste bout niet aan doen, bovenste bout een slag lossen. Dynamo van je af duwen, evt. een stuk pijp gebruiken en de bovenste bout weer vastzetten. Riemspanning checken, deze moet in het midden ca. 1 cm. op en neer bewogen kunnen worden. Te strak stellen riem geeft later problemen met de lagers van de dynamo, te los zorgt voor een slippende riem(gierend geluid) zodra elektrische verbruikers worden ingeschakeld.
Stuurbekrachtigingspomp: idem. dynamo. Bovenste bout een slag lossen, (is rood omcirkeld op de foto)pomp naar je toe bewegen, daarmee de riem spannend. Bout vastzetten en checken of de riemspanning ok is.

groet en succes, Armand

cirque 0

14 jaar

Hallo Armand,

Ik heb het ook op deze manier gedaan. Ik dacht dat er misschien sprake was van een machaniek waarmee je het kan spannen, maar op jou'n manier is het mij ook prima gelukt.

Bedankt voor je info.

Groeten,

Hans

hanssteenhuis 0

14 jaar

Hoi Hans,

stelmechanisme bestaat uit dat je de pomp/dynamo onder enige spanning van de riem vastzet. Lukt het niet met handkracht, kan even een hefboom gebruiken, een ander stelmechaniekje is er niet.

groet, Armand

cirque 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.