Hallo allemaal,
even een vraagje ik ben distributieriem van een Daewoo matiz 1999 aan het wisselen, heb daarbij een vraagbaak van P.H. Olving, maar kan helemaal nergens vinden onder welke voorspanning de distributieriem moet staan. De spanrol zit vast aan een veertje, maar er zit ook een sleufgat in de spanrol, waarmee de riemspanning afgesteld kan worden.
Weet iemand onder welke spanning de riem moet staan?
Groeten
Martin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
daar is dus dat veertje voor
moet je wel met de riem mee vervangen om dat het de rek kwijtraakt
Maar op welke stand zet je dan de sleuf? De sleuf zit er niet voor niets lijkt me toch? Sleuf staat nu in het midden, maar de riem staat erg strak. als je de riem tussen duim en wijsvinger een kwart slag kan draaien, is dit dan strak genoeg?
14 jaar
De veer bepaald de spanning van de riem. Niet of de riem nog een kwart slag gedraaid kan worden. Die "meetmethode" is al lang voorbij in deze tijd.
Draai na het vastzetten van de spanrol de motor eerst een paar keer handmatig rond om daarna de spanrol weer iets te lossen om deze opnieuw de spanning in te laten stellen.
en de spanrollen zijn voor meerdere merken en types in gebruik
vandaar dat sleufje
kijk, nu snap ik hem. Vriendelijk bedankt! Vreemd dat ze dit in het sleutelboek met geen woord vermelden..
Groeten
Martin
14 jaar
ze vertellen meer niet
anders hoef je niks te zoeken en heb je geen vraagbaak nodig
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar