Het viel mij al lang geleden op dat s'morgens er een penetrante airco lucht aanwezig is, zonder dat ik de airco daags ervoor gebruikt had.
Bij controle van de airco leidingen na een rit heb ik een paar keer geconstateerd dat deze koud waren, ondanks dat de airco niet
aan was geweest (airco indicatie op climate control uit).
De conclusie is dus dat de airco (meestal) werkt, ondanks dat ik deze bewust uit heb gezet, met een stinkende condensor en hoger benzine verbruik tot gevolg.
Tot 2 keer toe heb ik dit bij mijn dealer aangekaart, die zegt dat dit normaal is, en dat de airco ook aan gaat ondanks dat de indicatie uit
is en ook wanner ik hem doelbewust met de aircoknop heb uit gezet.
Dat wil er bij mij niet in. Waarom zit de airco uit toets er dan op ?
Voor 1,5 jaar geleden is de aircopomp een keer vervangen ivm een rammelend lager.
Ik weet het niet voor 100% zeker, maar volgens mij had ik er voor die tijd geen last van.
Klopt het verhaal dat de airco bij deze auto gewoon gaat werken, zonder het aan te geven en/of dat er voor gekozen word ?
Ik vraag mij tevens af of dit met de vorige reparatie kan samen hangen, of dat wellicht de vorige pomp het hierdoor begeven heeft.
Bedankt voor jullie reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er zijn compressoren die geen magneetkoppeling meer hebben en altijd mee draaien ook al staat de airco uit, deze compressor werken dan op minimaal vermogen.
Met dit systeem zal het expansieventiel NOOIT volledig sluiten omdat de compressor continu koudemiddel zal rondpompen en nodig heeft anders loopt de compressor vast.
Indien de Epica dergelijk soort compressor heeft, dan klopt het verhaal van de garage.
Ik kan niet bij mijn leverancier inloggen om gegevens op te vragen van de Epica, dus dat moet ik je schuldig blijven.
Moest de Epica een compressor hebben met magneetkoppeling, dan klopt het verhaal NIET van de garage.
Beste Theo,
Hartelijk dank voor de reactie.
Deze verklaring zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van wat ik ervaar.
Ik had namelijk wel het idee dat de leidingen koud zijn bij uitgeschakelde airco, maar weer niet zo dat
ik het idee had dat die volop had gedraaid.
Als die inderdaad geen magneet koppeling heeft, dan hoef ik mij dus geen zorgen te maken.
Kan iemand hier bevestigen of de airco van de Epica wel of niet over een magneetkoppeling beschikt ?
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Epica of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar