Daewoo-Chevrolet Leganza: airco-pomp slaat vast

Bouwjaar: 1997

Wie heeft een verklaring voor het volgende.We hebben een nieuwe condensor en filter gepllatst in deze auto.De airco funktioneerde weer prima, echter een paar weken later na een lange rit begon de motor hevig in te houden bij het inschakelen van de airco.Het was net alsof- aldus de klant- de aircopomp onophoudelijk bleef inschakelen en zoveel vermogen vroeg dat de auto niet meer boven de 100 km wou.De airco uitgeschakeld en ook het motorvermogen weer terug.

Bij ons in de werkplaats bleek de airco niet meer te werken omdat de pomp ondertussen stuk was gegaan.Nieuwe pomp gemonterd en alles funktioneerde weer prima.Maar na 2 dagen een telefoontje dat de auto weer heftig reageerde op de airco en ook de airco pomp aan en uit sloeg.
Klant komt eerdaags weer langs en zou de airco niet meer aanzetten, maar de vraag is eigenlijk of iemand hier ervaring mee heeft.Er is volgens ons de juiste hoeveelheid koudemiddel ingekomen en ook volgens de voorschriften iets olie bijgevuld na het vervangen van het filter de eerste keer en de pomp de 2e keer.Drukken waren volgens ons ok en ook funktioneerde de airco bij ons goed.Al was het wel zo dat deze veel kouder werd als een paar weken terug.

Siem Bijman

Geplaatst door Siem Bijman (170) PRO , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Leganza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

top (0) PRO, 18 jaar geleden

Waarom een nieuwe condensor en droger gemonteerd? Was het systeem soms lek want dan kan de oude pomp al een tijdje met teweinig smering(koudemiddel) hebben gelopen daardoor ijzervijlsel in het systeem en dus loopt de nieuwe pomp ook weer kapot. Om het probleem optelossen moet je het systeem spoelen om de verontreiniging eruit te krijgen eventueel kun je in de lagedrukleiding net voor de pomp een filtertje monteren(wurth heeft daar sinds kort een set voor tekoop) Let bij een nieuwe pomp wel goed op dat deze wel gevuld is met olie. Na het spoelen moet wel alle olie opnieuw bijgevuld worden.

Siem Bijman (170) PRO, 18 jaar geleden

Martin, we hebben in mei van dit jaar deze auto verkocht en toen was de airco leeg.Deze is afgevuld en in juni kwam de auto weer terug met een lege airco.Ton konden we dankzij de fluor die we de eerste keer hadden bijgevuld zien dat de condensor lekte.Deze hebben we toen samen met de filter/droger vervangen en weer afgevuld.Toen de klant de volgende dag op vakantie ging naar Oostenrijk had hij een goed werkende airco.een paar dagen later in Oostenrijk had hij plotseling een haperende motor die zijn vermogen verloor na het inschakelen van de airco.Als hij die uitzette, was dat weer goed.De ingeschakelde airco kostte zoveel vermogen, dat zelfs zijn knipperlichten niet meer werkten.

Terug in Nederland hebben wij toen de pomp vervangen omdat die ondertussen overleden was.We hebben toen niet gespoeld, omdat er uit de pomp geen ijzerdeeltjes te vinden warenen omdat we van onze leverancier te horen kregen dat de pomp van dit type vaker stuk gingen.

Maar de klant kwam dus weer terug met het zelfde verschijnsel nl. inhouden van de motor bij het inschakelen van de airco.Wij hadden al wel gezien dat hij erg koud werd en een uitstroomlucht had van 3 a 4 graden.Terwijl hij de eerdere keren bleef steken op zo'n 6 a 7 graden.

Nu is hij gisteren wer gekomen met de auto en tot ieders verbazing werkte de airco weer prima.Ook de drukken waren zo'n 1,5 bar bij de aanzuigkant en 10 a 11 bij de perskant.Maar het bleek dat de airco door bleef koelen tot het ijs op de leiding kwam en de uitstroomlucht bijna 0 graden bereikte.Dit resulteert natuurlijk in bevriezen van de verdamper en ook een klein beetje overgebleven condens in het systeem kan de venturi doen bevriezen.We hebben toen in overleg met onze leverancier de filter-droger weer vervangen en zo.n 2 uur gaan vacumeren om alle condens eruit te halen.Ook hebben we een temp.sensor op de leiding gemonteerd die tussen de aanstuurdraad van de compressor komt.Deze kun je afstellen zodat hij bij bv 5 graden stopt en met 9 graden weer aanslaat.

Het was nu weer goed en de uitstroomlucht zit nu op zo'n 4 a 5 graden en we hopen dat hiermee het probleem is opgelost.

top (0) PRO, 18 jaar geleden

Bedankt voor de reaktie, hier kunnen we allemaal weer van leren

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Leganza of stel zelf een nieuwe vraag.