Daewoo-Chevrolet Tacuma: Aircopomp

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 liter

Hallo Allemaal,

ik rij een heerlijke Tacuma uit 2001, 2 liter automaat. Heb een nu ongeveer zes weken en alweer drieduizend kilometer gereden. Had niet verwacht dat ie zo lekker zou rijden. En wat een ruimte. Echter nu het wat warmer wordt heb ik de airco maar eens aangezet.

Hij blaast maar half koud, net niet zodanig koud zoals ie zou moeten blazen. Dus na een airco beurt met opnieuw afvullen en vacumeren en nog wat andere testen blijft hij het maar doen op halve kracht. De pomp slaat wel in maar daar houdt het op. Hij doet het maar 1 keer terwijl het magneetwiel zou moeten stoppen om daarna weer in te slaan. Stekker is ook goed. Low pressure is ook goed maar de high pressure blijft laag, althans de naald van de meter.

Iemand een idee??? Is een gereviseerde pomp aan te raden mocht ik een gebruikte willen kopen. De dealer vraagt xx,- euro ex btw en ik heb ook al een prijs van xx,- inclusief inbouw van airco service xxx. Dus wat te doen?

Alvast dank voor jullie antwoord.

Finno.

Finno

Geplaatst door Finno (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Tacuma? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Volgens mij levert een defect expansieventiel hetzelfde probleem op.

kaleido 1 (1715) PRO, 11 jaar geleden

Wat zijn de waardes die gemeten zijn?
Bij een goed functionerend systeem zal de zuigdruk 2 bar zijn en reageren op het afslaan van de pomp dus oplopen om daarna als de verdampersensor weer opgewarmd is weer dalen enz enz.
De persdruk zal oplopen naar max +/- 15 bar de fan zal aanslaan als hij al niet loopt en dan dalen , als de pomp afslaat zal de persdruk ook dalen , er zit dus best wel wat beweging in het systeem, mits het hier gaat om een manuele airco.
Als de pomp of het expansieventiel / orifice defect zijn zal in iedergeval er een vreemd beeld qua drukken ontstaan.
Een defect expansieventiel geeft een hoge zuigdruk (blijft tever open staan) of telaag (verstopt)
Een defecte pomp met klep defecten bv geeft een lage persdruk maar ook een hogere zuigdruk
Ik zou er een airco specialist naar laten kijken dus geen dealer of kwik fl.. want alles is nog mogelijk met deze gegevens.

Succes

Finno (0), 11 jaar geleden

Wat bleek nou? Een Tacuma heeft een variabele aircopomp die continue blijft draaien.Dus inslaan is hier niet van toepassing. Ik heb ergens anders dan bij mijn vaste garage de airco wederom laten bijvullen en promt deed ie het. Dus er was bij hun ( mijn vaste garage adres ) iets gruwelijks mis met het apparaat dat de airco bijvult of ik ben gruwelijk genaaid.

Overigens is gebleken bij de lektest na twee weken dat de condensator minimaal lekt. En dat kan wel een half jaar duren voordat ie weer bijgevuld moet worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Tacuma of stel zelf een nieuwe vraag.