auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Daewoo-Chevrolet Nexia: Automaat ( oliepeil ?)

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5 glx

Hallo weet iemand of je het oliepeil van de automaat van mijn nexia kan peilen ?
Het pwr lampje op mijn dashboard knipperd soms wel en soms niet in beide gevallen schakeld hij normaal, ik ben hier mee naar een automatenspecialist geweest en die zegt dat er een ring?? in de bak blijft hangen, kan dit door een telaag oliepeil komen ?

Geplaatst door

duindorper (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Deze transmissie heeft een overloopstop. De olie moet met een lopende motor en een olietemperatuur van ongeveer 30 graden gepeild worden en mag dan net uit deze stop lopen..

Als het olieniveau goed is en de bak altijd normaal schakelt zou ik me nergens druk om maken. Dan is er in eerste instantie niets vreemd aan de hand.

Het PWR lampje is dat het overdrive lampje? Wij hebben hier zelf een probleem gehad met een Deawoo waar de computer van defect was.

Gr.
Marcel
BTS

Marcel_01 0
badge

17 jaar

Beste Marcel,

Het is inderdaad het overdrive lampje, het vreemde is dat het lampje soms na het starten van de motor gewoon zoals het hoort uitblijft en dan na +/- 30 km ineens weer gaat knipperen ik merk dan een heel klein verschil in het toerental, maar ik moet melden dat het verschil zo klein is dat het op de toerenteller niet te zien is, de motor maakt bij een snelheid van 100 km , 2500 toeren.
En kan je me vertellen waar op de bak die overloopstop zit ik kan hem n.l. niet vinden.

Groet Herman

duindorper 0

17 jaar

Beste Herman,

Het kleine verschil in toerental kan de lock-up in de koppelomvormer zijn. Het toerental zou dan omhoog moeten gaan als het lampje aan gaat.

De transmissie loopt gedeeltelijk achter langs de motor. Op de plaats waar de aandrijfas in de versnellingsbak gaat, zit aan de motorzijde de plug, ongeveer 8-10cm boven het laagste punt van de transmissie.
Een foto kunt u vinden op:www.bartstransmission.nl/temp/4T40.jpg. Deze zal ik binenn 30 minuten uploaden.

Groetjes,
Marcel

Marcel_01 0
badge

17 jaar

Hallo Marcel

Bedankt voor de info en de foto, ik heb het gevonden ,nu nog even kijken hoe ik daarbij kan komen, het klopt inderdaad het toerental gaat iets omhoog zodra het lampje gaat branden.(knipperen)
Weet je toevallig of een evt laag oliepeil of vervuilde olie de oorzaak kunnen zijn van het niet los laten van de lock-up ?
Of kan het ook nog een computer fout zij(hij is een keer gereset maar de fout kwam weer terug)?

Groet Herman

duindorper 0

17 jaar

We hebben eigenlijk een elektronische storing. Een te laag olieniveau kan voor schakelproblemen (te lage oliedruk) zorgen, smeer en koelingsproblemen. De lock-up kan inderdaad losgelaten worden omdat er te weinig olie is, maar dan wordt deze wel aangestuurd en gaat het overdrive lampje niet aan.

Het fijnste van computers is dat deze foutcodes opslaan. Het is van belang om te weten welke foutcode opgeslagen is, dit kan al een goede richting aangeven.

Groetjes,

Marcel

Marcel_01 0
badge

17 jaar

Hallo marcel

Ik ben met deze auto met dit probleem naar een zo genaamde automatenspecialist geweest om hem te laten uitlezen, de man was vervolgens zeer onduidelijk en melde mij dat er een ring ( ik vemoed nu de lock-up) niet los liet, en hij melde mij dat als hij het probleem zou moeten oplossen , hij eerst de bak moest demonteren en dat hij dan niet wist of hij het probleem voor een redelijke prijs kon oplossen, maar hij zij er wel bij dat alleen het demonteren en monteren van de bak rond de 1000 euro zou gaan kosten.
ik weet niet of ik het al gemeld had maar soms werkt alles normaal nadat hij stil gestaan heeft, om pas weer in die fout te gaan als ik op de snelweg rijdt.( na +/ 30 km rijden) dat vind ik nu juist het vreemde van alles.

ps hij heeft toen alle codes gewist en de computer gereset.

Groet Herman

duindorper 0

17 jaar

Dan was je waarschijnlijk bij een verkeerde automaatspecialist.
Het kan voorkomen dat het overdrive lampje gaat branden op het moment dat de olie te warm wordt: Dan schakelt de computer de lock-up uit en vaak ook de vierde versnelling. Het duurt dan echt wel een tijdje voordat deze weer uit gaat.
Bij sommige auto's wordt het overdrive lampje gebruikt om aan te geven dat er iets niet goed is in de transmissie, maar dan gaat deze in noodloop en heeft hij alleen een derde versnelling en een achteruit. Ook dan gaat het lampje niet uit
Bij ons kost enkel en alleen de revisie van deze transmissie € 1.350,00 excl. BTW, maar ik geloof echt dat we een elektronisch probleem hebben.
Ik weet dat het ver is, maar misschien kunt u bij ons langskomen zodat wij naar u auto kijken en een fatsoenlijke diagnose stellen. Los van de reis zijn hier geen kosten aan verbonden.

Groetjes,
Marcel

Marcel_01 0
badge

17 jaar

Hallo Marcel

Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de "specialist", jammer inderdaad dat het zo'n eind weg is om even langs te komen ( 245 km) .
Wat betreft de versnellingen, ze blijven gewoon werken ik mis er geen hij schakeld normaal op en af zelfs de kickdown werkt.
Denk je dat het evt vervangen van de transmissieolie zin heeft in dit geval ? of denk je dat het een puur electronisch probleem is en kan dat dan evt gerepareerd worden zonder de bak te moeten demonteren ?

Groet Herman

duindorper 0

17 jaar

Beste Herman,
Ik denk dat het puur elektronisch is. Daewoo heeft vaker problemen met computers.
Vergeet niet dat limburg heel mooi en gezellig kan zijn.

Groetjes,

Marcel

Marcel_01 0
badge

17 jaar

Hallo Marcel,

Sorry dat ik zo lang niets heb laten horen maar ik moest even op vakantie.
denk je dat het verversen van de olie evt oververhitting zin zou hebben ?

Groet Herman

duindorper 0

17 jaar

Beste Herman,

heb je dan wel een goede vakantie gehad?
Het voordeel van het verversen van de olie is dat je een klein beetje een beeld hebt, van de interne staat van de transmissie. De olie wordt alleen maar te warm door een slechte koeling of slippende koppelingsgroepen. Dit laatste is bij een keer goed optrekken goed merkbaar. dat betekent dan ook dat de transmissie echt aan revisie toe is. In sommige gevallen gaat de versnellingsbak dan echt in het noodprogramma (achteruit + meestal de derde gang vooruit).
Regelmatig olie verversen is zeker iets wat eigenlijk gedaan zou moeten worden en kan normaal ook geen kwaad. Het "bestuderen"van de afgelaten olie is wel van groot belang! Net zoals de foutcodes bij het uitlezen belangrijk zijn. Simpelweg wissen, daar schiet niemand mee op!

Er zit een beveiliging op de transmissie, dat als de olie te warm wordt de transmissie niet meer van alle versnellingen gebruik maakt. De transmissie blijft in deze beveiliging zitten totdat de olie goed afgekoeld is.
Ik blijf zo van mening dat we een elektronisch probleem hebben en ik zou toch gewoon eens proberen hier langs te komen.

Groetjes,

Marcel

Marcel_01 0
badge

17 jaar

Hallo Marcel,

Ik heb alles even terug gelezen en ik heb ondekt dat ik het bouwjaar fout heb doorgegeven, er staat "97 maar het moet 95 zijn.
Maar dat zal niet zoveel uitmaken denk ik (ofwel ?)
Ik moet met deze auto deze maand naar de apk-keuring als hij daar zonder teveel problemen door komt dan moet ik geloof ik toch maar eens afzakken naar het mooie limburg, maar daar neem ik dan nog wel contact met je over op.

Groet Herman,

duindorper 0

17 jaar

Dat maakt inderdaad weinig uit. Dan wachten we wel even af.

Groetjes,

Marcel

Marcel_01 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nexia of stel zelf een nieuwe vraag.