Daewoo-Chevrolet Tacuma: Deawoo Tacuma (LPG) hapert op benzine

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8

ik heb een Deawoo Tacuma uit 2001.
Als ik de auto start dan rijdt hij op benzine. De auto hapert dan heel erg en houdt erg in. Af en toe valt hij gewoon uit.
Als hij dan op een gegeven moment automatisch overschakelt op gas, dan rijdt hij perfect.

Dus met benzine hapert de auto, ook als de motor warm is.
Ik ben al 2x naar de dealer geweest.
Eerst hebben ze de egr klep vervangen, maar daarna was het probleem niet opgelost.
De 2e keer hebben ze een vloeistof in de brandstof tank gedaan. Het probleem was voor circa 4 maanden opgelost maar nu hapert hij weer.
IK heb nu dezelfde vloeistof in de tank gegooid, maar het probleem is niet opgelost.

Wie weet raad?
Ik heb de dealer gebeld en volgens hun is het nu de inspuitstukken. Ik heb niet zo veel vertrouwen meer in de dealer aangezien ze na 2x nog steeds het probleem niet opgelost hebben maar in ondertussen ik wel XXX euro ervoor betaald heb.

dlinmaster

Geplaatst door dlinmaster (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Tacuma? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Bij LPG auto's komt het veel voor dat de benzinekwaliteit heel slecht is. (veroudering) De speciale vloeistof kan dat euvel (tijdelijk) verminderen. Daarom ben ik er voorstander van altijd de hele inhoud van de tank te vervangen. Ook het benzinefilter moet dan vervangen worden. tevens dienen de leidingen en vooral de brandstof gallerij gereinigd worden. (schoon blazen met droge perslucht. Daarna de tank vullen en een blikje speciale vloeistof toevoegen om ook de benzine injecteurs te reinigen.
Hiervoor moet je ettelijke kilometers op benzine gaan rijden.. Het is voorschrift om altijd met een tot ongeveer de helft gevulde benzinetank te rijden vooral om schade aan de benzine pomp te voorkomen. De pomp zal ook met te weinig brandstof blijven draaien. (de auto rijdt op gas) en daardoor gaat de pomp extra slijten. Ook de slijtage deeltjes van de pomp kunnen in de injecteurs terecht komen en de boel verzieken.
Als alles hersteld is adviseer ik elke drie maanden het meeste van de aanwezige benzine voorraad op te gebruiken en direct daarna weer bij te vullen..

De dealer zal hoogstwaarschijnlijk gelijk hebben, maar ze hadden naar mijn mening de eerste keer veel moeten doen of uit moeten leggen.

dlinmaster (0), 12 jaar geleden

Hallo Cor,

bedankt voor je reactie. Ik zal er naar laten kijken.
Ik heb wel een opmerking. Ik denk niet dat het aan veroudering van mijn benzinekwaliteit is, want ik rij juist elke maand mijn benzinetank leeg.
Elke maand tank ik nieuwe benzine bij.
Kan het dan nog steeds aan de leidingen etc liggen?

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Dalin, De ontsteking heeft het op gas moeilijker dan op benzine. Dus daar is waarschijnlijk niets mis mee. Het draaiende gedeelte van de motor ook niet. Blijft over benzine. Vooral omdat de vloeistof effect gehad heeft. Als de electrische benzine pomp af en toe stil valt stopt hij er ook mee. Plaats een manometer tot 10 bar met een T stuk op de toevoerleiding van de benzine. En kijk wat er met de druk gebeurt als de motor hapert. Als de druk wegzakt? is het probleem te weinig brandstof(leiding, filter, pomp(electrisch contact/defecte pomp) blijft de druk?? injecteurs.

dlinmaster (0), 12 jaar geleden

Hallo Cor,
ik ga morgen met jou verhaal naar een garage, hartelijk bedankt voor jou tips. Ik zal je laten weten wat eruit gekomen is.
Ik was vandaag tevens ook naar een Turk geweest.
Hij vertelde me dat het waarschijnlijk aan de bobine lag, toen ik dat hoorde ben ik gelijk weggegaan. Hij had er helemaal geen verstand van dacht ik.
Dat klopt toch? Aan de bobine kan het toch nooit liggen aangezien de auto op gas perfect rijdt.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Op één fout advies kun je nooit iemand beoordelen.. Was het een gasboer??? De meeste hardnekkige problemen problemen bij gas zitten in het hoogspannings gedeelte.
Dat komt omdat de spanning (vonkvormingsspanning) erin hoger moet zijn dan op benzine.. Hierdoor wordt de isolatie zwaarder belast. Een honderd % isolator bestaat niet. Er is altijd een minimale stroom dat door de isolator heen naar de massa gaat. En als het vochtig is ook langs het vuil wat er op zit. Die stroom tast de kwaliteit van de isolator aan. Deze wordt langzaam aan geleidend. Auto (electronica) fabrikanten weten dat en zorgen ervoor dat de isolatie voldoende blijft bij normaal gebruik en onderhoud. (schoonhouden). Op gas gaat dat proces sneller. en raken vooral bougiekabels eerder versleten, maar ook de bobine kop en als die aanwezig is de verdeelkap en de rotor. De Turk heeft daar misschien veel ervaring mee?? en begint direct over de bobine.. Benzine problemen houdt hij zich niet mee bezig, misschien..

Je kunt het je misschien niet voorstellen?? maar ik heb ook wel meer dan eens een foute diagnose gesteld.

Maar in dit geval lijkt het me zo klaar als een klontje.

Blijft over een kleine kans dat er af en toe een storing is in de schakeling welke gemaakt is om van gas naar benzine te wisselen en andersom.
Daarvoor moet een draad doorgeknipt worden. De ECU heeft dat in de gaten en geeft dan een foutmelding.. Dat mag natuurlijk niet. Men plaatst daarom een simulator (weerstand, zodat de computer niet in de gaten kan hebben dat de draad onderbroken wordt. Gebeurt dat toch?? dan heeft de ECU dat niet in de gaten..

Maar terugdenkend aan de toevoeging welke hielp ga ik toch voor de brandstof.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Of ingezakte klepzetels,staan deze auto's om bekend.
Slecht starten en dan vervolgens op lpg nog wel aardig lopen.
Of alleen V-power tanken en flesje reiniger erin en dan elke maand een aantal km's op benzine rijden.
Zo houd je het een beetje operationeel.

dlinmaster (0), 12 jaar geleden

Cor, nee was geen gasboer

ik heb de auto ook laten uitlezen en ik kreeg de volgende melding:

P107 Baro Circuit low input

weten jullie wat dit is

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Dat is de map of maf sensor,kan ook de bedrading er naar toe zijn waar kortsluiting of beschadiging in zit.

dlinmaster (0), 12 jaar geleden

Hallo,

waar kan ik die ECU en map sensor vinden?

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

De MAP sensor meet de druk in het inlaatspruitstuk. (electronisch mbv de zg brug van wheatstone schakeling)
Als het zelfdiagnose systeem in de ECU er een afwijking in opmerkt geeft deze een foutmelding.
Ik ken de foutcode P107 niet. Maar men kan opzoeken of het een A:electrische storing (breuk) of B: verkeerde waarde. (a:defecte MAP sensor/ b:verkeerde onderdruk) betreft.
Ik ga nu uit van geval B-b . En als ik dan Baro Circuit low input vrij vertaal kom ik op te weinig onderdruk uit.
En dat is precies wat er gebeurt als de inlaatkleppen slecht afdichten. Dus wat primera p 11 opperde.
Ook een lekke EGR klep kan dan deze foutmelding geven. Wat de garage als eerste gedaan heeft

Dus ff navragen bij de garage.

thei11316 (0), 12 jaar geleden

107 MAP sensor voltage too low

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Voltage too low kan duiden op een draadbreuk of een slechte verbinding.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat moet dan de signaaldraad zijn?? Bij een slechte massa zal de input te hoog zijn. Ik heb wat nagezocht, maar kan niet vinden wanneer de signaal spanning toe of af moet nemen. daarnaast zal een slechte voeding (5volt) ook de output verlagen.

Als de druk in het inlaatspruitstuk niet correspondeert met de opgeslagen info in de ECU? Komt er dan een andere foutmelding??

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Idd van de signaaldraad,of een slecht evoeding.
ik neem aan dat er ook een bepaalde tijd tussen moet zitten alvorens een storing gezet word.
Vaak de volgorde van de storing is belangrijk.
De storing die het eerst gezet word is belangrijk,daarop volgende storingen kunnen een vervolg storing zijn.
Hoe bedoel je de opgeslagen info in de ECU niet correspondeert?.
Die info komt van de MAP sensor.
Of bedoel je als tie buiten de vastgelegde parameters loopt.
ik neem aan dat de ECU de info vertaald naar het mengsel en als dat niet correct meer is krijg je dus een melding hetzij op de lamdasonde of in dit geval op de MAP sensor.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Primera p11, Ik probeerde het begrijpelijk te brengen, maar zorg nu voor verwarring.

Ik plaats hieronder de opsomming van de parameters en erachter de lijst van storingen bij de Weber-Marelli IAW 08F-68 En daarachter mijn opmerking.

Weergegeven : Parameters : : Lijst van storingen :Mijn opmerking

Motortoerental : toeren per minuut: Toerental-BDP-Sensor: Fout in sensorsignaal. :tandkrans heeft 60-2 tanden. 20 tnd voor bdp passeert het gat de sensor =
Vervroeging : graden 120graden na bdp cil 1 en 4 (Disontsteking 4 cilinder)
Inspuitduur : miliseconden : Inspuitventiel : Kortsluiting :1 aansluiting op de ECU, alle injecteurs werden nog tegelijkertijd bediend
Abs. dr. Inl.spr.st.: mm kwikdruk : Absolute druk sensor : Onderbreking
: Kortsluiting
: Fout in samenhang in vergelijking tot motortoerental en gasklepstand.
Luchttemperatuur : Graden Celcius :Luchttemperatuursensor: Onderbreking
: Kortsluiting
Koel vl.st. temp. : Koel vl.st. temp. : Onderbreking
: Kortsluiting
Gasklepopening : Graden :Gasklepsensor :Onderbreking : bediend met een kabel vanaf het pedaal
: Kortsluiting
Akkuspanning : Volts : bij een lage spanning werkte de tartmotor niet voldoende,
Lambdasonde : Streepje ::Onderbreking : het streepje gaf het pendelen aan
: Kortsluiting
: Fout in CO : Wij plaatsten een voltmeter om het gedrag te begrijpen.
Stappenmotor : Stappen :Stationair regeling :Kortsluiting
:Deze aanduiding volgt als de regeleenheid een fout ontdekt in de samenhang tussen de informatie
over absolute druk,toerental,luchttemp. en gasklepstand. bla, bla bla,
Hiermee wil ik aantonen dat de fabrikant soms naar eigen inzicht in de ECU gegevens opslaat welke vervolgens met de geleverde parameters vergeleken worden. En dan wel of niet tot een (tijdelijke of permanente) foutmelding zullen leiden.
Gelukkig zijn er nog steeds monteurs nodig, om uit deze wirwar wijs te kunnen.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Cor,ik weet niet of de TS er nog wat aan heeft.
Idd worden de parameters vastgelgd in de ECU en als daar op de een of andere manier een overschijding plaats vind dan zal er een storing gezet worden.
Uiteraard word er naar een aantal parameters zoals stand gaspedaal en luchtdruk en dergelijke gekeken.
Daarom zie je ook best vaak de storing "onaannemelijk signaal" staan bij het uitlezen van storingen.
Maar,zoek maar eens uit wat het is,daarom vind ik nog altijd een log maken tijdens het rijden de best info geven over een storing.
Je kunt vaak voordat de storing optreed al zien waardoor die in storing gaat,er zit altijd een bepaalde tijd tussen alvorens de storing gezet word.
Het beteffende onderdeel zit al op of over zijn grenswaarde heen.
Alleen,dan komt het op de juiste interpretatie aan.
Hoeveel lambdasonde's worden wel niet vervangen omdat daar een storing optreed terwijl het probleem eerder in het traject zit.
Maar de storing word uiteindelijk bij de lambda gezet.
Het is een beetje zoals in de supermarkt,mensen klagen bij de kassa,maar zijn bij de groenteafdeling niet goed geholpen.
Zo is het ook vaak bij storingen,soms is het een het gevolg van het ander.
Kijk,voor mij is het allemaal hobbymatig,het heeft mijn interesse en daarom verdiep ik mij erin.
Maar tegenwoordig word er een kastje aan gehangen en na gelang dat wat er uit komt word vervangen.
Als het dat niet is word er nog wat vervangen en als dat het niet is dan word het voor de meeste al een moeilijk verhaal.
Dan gaat het vaak om merk specifieke kennis wat door de jaren heen is opgebouwd.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Helemaal mee eens. alleen het gebruik van de term parameter. de parameters zijn toch de gegevens welke de ECU ontvangt van de sensoren? of spreek te ook over parameters als je het hebt over de kenvelden welke in de ecu opgeslagen zijn?

mvg

Cor

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Idd de kenvelden die in de ECU zijn opgeslagen.
De parameters komen van de diverse sensoren.

dlinmaster (0), 12 jaar geleden

Hallo mensen,

probleem is opgelost. Garagebedrijf heeft map sensor vervangen en auto doet het weer perfect. Nu hopen dat het zo blijft.
Echt bedankt voor al jullie steun en advies.

dlinmaster (0), 10 jaar geleden

auto verkocht. Het was echt een probleemauto.
Storing niet verholpen

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Dus, zien we hem hier terug...""""

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Tacuma of stel zelf een nieuwe vraag.