Ik rijd een Nexia 1.5 GLX uit 1996. Vorige week reed ik op de snelweg en was de trekkracht weg na een flinke schok door de auto. Ik ben met draaiende motor tussen al het verkeer naar een vluchthaven gekomen, daar de wegenwacht gebeld en zij constateerden dat de distributieriem gebroken was.
De auto is altijd dealeronderhouden geweest en heeft 121.000 km gereden. De vorige grote beurt was bij 106.000 km (8 maanden geleden). De auto moest een deze dagen voor de volgende beurt weg. Ik heb de overzichtslijst erbij gepakt van de vorige onderhoudsbeurt en daaruit blijkt dat er niet naar de distributieriem gekeken is (het is een mooie checklist), laat staan dat hij vervangen is.
Met wat voor interval moet de distributieriem vervangen worden op de Nexia?
En valt er wat te zeggen over hoeveel het gaat kosten om de schade te laten maken (er is nog geen diagnose van wat er allemaal mis/kapot is)
Alvast bedankt voor het antwoord!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vervangingsinterval is 60000 km of 48 mnd. Wat mij vreemd overkomt is dat de distributieriem gebroken is EN dat u er nog mee kon rijden; is niet mogelijk. Is niet de riem versprongen/aantal tanden eruit?. Ik zou eerst de riem (laten) vervangen en kijken of hij dan goed loopt. Je kunt ook mazzel hebben, dat er geen schade is ontstaan. Mocht er wel schade zijn, in overleg gaan met de dealer (omdat de Daewoo altijd dealeronderhouden is geweest) voor een passende oplossing. Juridisch kun je niets meer (auto is te oud daarvoor) maar als u de auto altijd door hen netjes hebt laten onderhouden, wil men wel eens coulant zijn, daarvoor bent u een te goede klant.
Bedankt voor de reactie!
De motor was niet afgeslagen en ik ben rollend naar de vluchthaven gekomen. Toen de motor afgezet was op de vluchthaven, was hij daarna niet meer te starten. Hij werd wel rondgegooid, maar er gebeurde niets. Maar als ik het goed begrijp, heb ik eigenlijk geen poot om op te staan?
17 jaar
Bij een gebroken distributieriem is kan de motor niet meer lopen (kan wel worden rondgedraaid dmv de startmotor of met de hand, maar aanslaan is onmogelijk. Met mazzel hebben bedoel ik dat u kans heeft dat de zuiger(s) niet tegen de klep(pen) zijn gekomen. Met het monteren van een nieuwe riem kan de motor daarna weer als een zonnetje lopen. Is het proberen waard (doet een dealer ook). U kunt ondanks dat u de auto netjes door de dealer heeft laten onderhouden hem niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade (dit zou alleen kunnen als de schade is ontstaan direct t.g.v. het handelen (of het nalaten daarvan) door de dealer, OF er is sprake van een jonge auto waarbij dit soort defecten (nog) niet op mogen treden). Ik zou het met uw dealer overleggen hoe dit opgelost kan worden. Zeker bij een klant als u die een relatief oudere auto door de dealer laat onderhouden (komt weinig voor!!), mag u verwachten dat zij u als klant willen behouden en u tegemoet gaan komen. Echter (juridisch) afdwingen kunt u helaas niets, daarvoor is de auto te oud. Ik probeer niet uw Daewoo of te kraken, maar een auto uit 1996 is 11 jaar, en autotechnisch behoorlijk oud; er kunnen "leeftijdsgerelateerde" defecten ontstaan, en deze is er helaas één van.
17 jaar
Dan gaan we gewoon even kijken wat we er nog van kunnen maken.
In ieder geval bedankt!
17 jaar
bij een nexia 16v heeft het geen zin om een nieuwe riem te monteren, er zijn zeker enkele kleppen krom !
het vervangingstermijn van 60.000 of 4jaar gelde nog niet toen je nexia nieuw was, toen was het nog
90.000 of 6 jaar ( dit is +/- 5 jaar geleden veranderd)
ook is het mogenlijk dat een waterpomp of spanrol of olie lekkage de veroorzaker is van een kapotte riem.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nexia of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar