Daewoo-Chevrolet Matiz: Extreem olieverbruik na nieuwe koppakking

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine

Mijn Matiz heeft na een lekkage waterpomp etc.. een nieuwe koppakking gekregen.
Nu moet ik om de twee weken ongeveer 2 liter olie bijvullen anders gaat het lampje dus branden.
Ik ben terug gegaan naar de garage en daar zeggen ze dat de cilinderplaat ofzoiets te heet is geweest en dat de Matiz nu extreem veel olie verbruik heeft end at het niet op te lossen is.

Ze hebben met een endoscoop gekeken en nergens lekt er olie?
Mijn vraag is zou dit waar zijn of weten ze het zelf niet?
De vorige reparatie koste me 400 euro.
Het blok laten reviceren was geen optie zeiden ze, dan nog zou de auto olie zuipen.
Ik baal hier echt van mijn garantie is net voorbij en er staan nog maar 88000 kilometer op de teller.

Zou iemand misschien weten wat het zou kunnen zijn.

Sanny33

Geplaatst door Sanny33 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Matiz? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

garantie verlopen of toch niet......

Je koopt een auto en die moet aan bepaalde verwachtingen voldoen, simpel. Allemaal geregeld bij wet.
Kan of wil de dealer het probleem niet oplossen, dan neemt hij de auto maar weer terug. Heel simpel, echt. Dat hij dit misschien niet WIL, snap ik. Maar de dealers WIL is GEEN wet! Heel gewoon comsumentenrecht.
Vreemd dat mensen in het algemeen WEL zeuren over de hoogte van brandstofprijzen, belastingen en bekeuringen maar dan vervolgens na aanschaf van een auto van zo'n aanzienlijk bedrag ineens heel lijdzaam en gedwee worden......
Stap maar naar je rechtsbijstandsverzekering of rechter en knok maar eens voor je centen! Helemaal niks mis mee. Maar omdat het gros van de mensen dit niet aandurft maken sommige dealers daar gretig gebruik van, Dit is ZEER ZEKER een enorme nare vorm van arrogantie laatstaan ''SERVICE''
het kastje naar de muur techniek wordt dan ook maar al te graag toegepast. Er is een koopovereenkomst gesloten tussen dealer en consument. Voor zo'n overeenkomst gelden wettelijke spelregels en die zijn duidelijk. Uiteindelijk bepaalt een RECHTER wat de uitkomst is, NIET de dealer!
En indien men dit niet aandurft..... Ja, lijdzaam afwachten of de dealer in staat is om het door jouw duurbetaalde produkt uiteindelijk aan je verwachtingspatroon te laten voldoen valt je dan ten deel....

paul,

verrace (0) PRO, 17 jaar geleden

is dit niet erg kort door de bocht paul , we kennen natuurlijk niet het hele verhaal.
is sandra trouwens naar de dealer geweest ? of naar piet om de hoek ?
bij een wagen van 7 jaar oud praten we duidelijk niet over fabrieks garantie.
garantie net verlopen is dit enkele weken of 4 maanden? scheelt ook nog , maar `t maakt het niet minder zuur
voor haar.
op een of andere manier zal er inderdaad en oplossing moeten komen want zo`n extreem olie verbruikt is
wel erg veeeel.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

sandra zegt: mijn garantie is net voorbij. en kort door de bocht ? ach, dit soort zaken moet je doorpakken, veel dealers/garages worden op den duur enorm vergeetachtig. lijdzaam afwachtenden zijn er al genoeg.

paul,

Sanny33 (0), 17 jaar geleden

hoi ben ik weer mijn garantie is 3 maanden geleden afgelopen.
En ja ik ben steeds bij mijn eigen bovag dealer geweest, waar ik hem gewoon heb gekocht dus geen piet om de hoek.
Steeds stuurde ze me weer weg met het antwoord we kunnen niets vinden.
Eleke keer rekeningen van rond de 100 euro even door de computer even dit even dat.
Totdat ik op de snelweg reed en iemand hard toeterend naast me kwam rijden en maar naar de onderkant van mijn auto wees.
Ik ben toen gestopt en de rook vloog om mijn oren.
De waterpomp was lek, de slang van de kachel lag er af en mijn koppakking naar de knoppen.
Ik was zo kwaad, dat na alle onderzoeken van mijn auto ze dat niet eens gezien hadden.
Het begon allemaal met afslaan van de motor in bochten of als ik terugschakelde naar zijn twee.
Na dat akkefietje ben ik naar een andere dealer gegaan en die hebben mijn auto gemaakt.
Nu weer het olieverbruik en een doorgerotte ophanging van mijn uitlaat.
Al bij al heb ik 4600 euro voor deze auto betaald en ben ik 800 euro lichter aan reparaties.
Dus je snapt wel dat ik vind dat de garage die mij die auto heeft verkocht aansprakelijk stel.
Of ik er iets mee ga opschieten weet ik niet, maar ik ga gewoon erheen en neem maar mijn vader mee.
Want blijkbaar nemen ze vrouwen helemaal niet serieus.

Bedankt voor jullie support.

Groetjes van Sandra.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Laat het ons nog even weten hoe het afgelopen is, ik ben benieuwd.
En laat je niet met allerlei kul verhalen wegsturen, gewoon je recht halen.!.

Sanny33 (0), 17 jaar geleden

Ja doe ik bedankt! ben gewoon benieuwd of mijn auto echt niet meer te maken is, lijkt me vreemd met zo weinig kilometers.

Vrijdag weet ik meer.

mokiekie (0), 17 jaar geleden

Sanny, succes vrijdag, ik hoop echt dat er een oplossing komt voor jouw problemen, het lijkt me
sterk dat je auto nu al helemaal op is ( mijn km stand is 222.000en en sinds een klein jaartje zijn we bezig met dingen vervangen) Had de auto misschien al een historie met allerlei problemen ?

Sanny33 (0), 17 jaar geleden

nee het gebeurde allemaal net buiten mijn garantie tijd *snik* maar bedankt en ik laat het wel even weten.

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Het kan ook nog zijn dat de koppakking eruit gegaan is, hierdoor kan er heel veel druk op (de slangen van) het koelsysteem komen, en kunnen ze er af springen, ook kan de waterpomp door de druk lekgaan (maar deze kan ook lek gegaan zijn toen deze even zonder koelvloeistof heeft gedraaid). Dit kan niet van tevoren door een garage worden geconstateerd.

Het olieverbruik is veel te hoog. Als de olie niet uit de motor lekt (olie op het blok en/of olie onder de auto) en niet in het koelsysteem komt, moet de olie worden verbranden en zul je vaak met een (blauwige) rookwolk uit de uitlaat moeten rijden.

De koppakking kan er wel uitgeknald zijn doordat de kop krom is of de kop is krom getrokken omdat de motor veel te heet is geworden toen de koppakking eruit knalde.

Lijkt me toch moeilijk om hier met de garage uit te komen, want wat is oorzaak en gevolg.

Succes vrijdag. Sjaak

Sanny33 (0), 17 jaar geleden

ik zie echt geen blauwe rook, zal er eens op letten tja tis gewoon een moeilijke situatie, maar ik geloof gewoon niet dat mijn auot niet meer gemaakt kan worden jij wel?

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

tuurlijk is jou auto wel te herstellen, zou niet weten waarom niet, het zou toch niet best wezen al dit zo zou zijn.

paul,

Sanny33 (0), 17 jaar geleden

Ja ze zeiden in die garage dat ze dat olieverbruik nooit konden oplossen! en dat ik mij auto maar weg moest doen.
Ik werd er echt depri van pff.. volgens mij konden ze het gewoon niet vinden.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Sanny33]Ja ze zeiden in die garage dat ze dat olieverbruik nooit konden oplossen! en dat ik mij auto maar weg moest doen.
Ik werd er echt depri van pff.. volgens mij konden ze het gewoon niet vinden.[/quote]
blijf mooi rustig.... even vrijdag afwachten.

paul,

Sanny33 (0), 17 jaar geleden

Hallo nou ik ben geweest maar ze gaan er niets aan doen ze willen wel de volgende beurt voor de helft betalen tssssss...
Ik ben nog bij een andere garage ook geweest om een diagnose te krijgen van mijn auto.
Omdat de auto toch te heet is geworden met die lekkage van de waterpomp zijn de cilinderplaten of koppen toch krom geworden en krijg je idd een hoog olieverbruik zonder lekkage en zonder blauwe rook.
Dit probleem is niet op te lossen want een motor vervangen is geen optie.
De garage waar ik hem gekocht heb vind dat ze in hun recht staan omdat het buiten de garantie is gebeurd ja duhhh ik was binnen de garantie 2x langsgeweest met klachten over afslaan en stotteren.
Precies anderhalve maand later gebeurde de ellende.
Maar ik heb besloten om nooit meer iets te maken willen hebben met dat soort mensen.
Ik ga kijken wat ik nog terug kan krijgen voor mijn auto.

Het is allemaal niet leuk.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

Hallo nou ik ben geweest maar ze gaan er niets aan doen ze willen wel de volgende beurt voor de helft betalen tssssss...

quote

dit is vreemd, je als garage niet verantwoordelijk voelen maar wel cadeautjes geven ?? jaja


De garage waar ik hem gekocht heb vind dat ze in hun recht staan ?

quote

is er een uitspraak geweest?? dagtutnie!!

paul,

Sanny33 (0), 17 jaar geleden

Ja ik vind dat we er een zaak van moeten maken maar mijn vader zegt laat maar gaan, dat duurt maanden en dan rijd jij nog steeds in die rammelbak ;-)
Ja Paul het schiet idd niet op want mijn autootje ziet er echt super uit aan de buitenkant ik was hem elke week en 1 per 2 maanden breng ik hem naar de poetser voor het behoud van mijn lak tis zonde he.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

sanny,

waarom er geen zaak van maken, waarom gaan mensen toch lijdzaam afwachten....

paul,

Sanny33 (0), 17 jaar geleden

Je hebt helemaal gelijk hoor.
Ik ga maar eens mijn rechtsbijstand bellen.

Groetjes van Sandra.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Sanny33]Je hebt helemaal gelijk hoor.
Ik ga maar eens mijn rechtsbijstand bellen.

Groetjes van Sandra.[/quote]
zeker doen, laat je tanden maar zien, niks mis mee ;)

paul,

Santa (0), 17 jaar geleden

Zit er toevallig een koelvloeistof-temperatuurmetertje in je dashboard..............???
Geloof het niet.
Ging er niet een lampje o.i.d. branden?
De tegenpartij zal het direct op je eigen onoplettendheid gaan gooien....

Sanny33 (0), 17 jaar geleden

ja tuurlijk zit er een meter in de auto maar die blijft netjes onder het gemiddelde staan!
Dat is ook logisch zei de garage waar ik een second opinion heb aangevraagd als er geen vloeistof meer in zit dan geeft hij niets meer aan.

Santa (0), 17 jaar geleden

Zo vanzelfsprekend is het niet dat zo'n kleine auto een temp. meter heeft.
Er zijn er ZAT die slechts een LAMPJE hebben...

En UITEINDELIJK zal de temp. meter idd niks meer aangeven, nee....

Maar op het moment dat de hoeveelheid koelvloeistof afneemt, zal de temperatuur gaan stijgen en DAT zou je op je dan metertje moeten hebben kunnen zien......??

Sanny33 (0), 17 jaar geleden

nee echt niet want er is niets opgelopen! hij is altijd onder middelste lijn blijven staan.

Santa (0), 17 jaar geleden

Okee.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Sanny33]nee echt niet want er is niets opgelopen! hij is altijd onder middelste lijn blijven staan.[/quote]
sanny

wat klaas bedoelt , toen de motor aan de kook kwam brande er toen een lampje ? het is normaal indien de tempratuur te hoog wordt er een lampje gaat branden.

paul,

Sanny33 (0), 17 jaar geleden

ja dat vroeg ik me ook idd af maar geen lampje die ging branden.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Sanny33]ja dat vroeg ik me ook idd af maar geen lampje die ging branden.[/quote]
indien je dat dan maar zeker weet sanny.... zou zonde zijn indien je daar bij een evt zaak over zult struikelen.

paul,

Sanny33 (0), 17 jaar geleden

nee dat weet ik dus 200% zeker bedankt voor de info.

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik ken de plaats van de temperatuursensor niet, maar als de temperatuurwensor bij het verliezen van koelvloeistof boven het nivo van de koelvloeistof komt (dus in de lucht hangt) zal de meter niet meer meten want hij is gemaakt om temperatuur van een vloeistof te meten, en niet van een gas (lucht). Sjaak

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.