Beste specialisten en ervaringsdeskundigen,
In mijn vorige topic vertelde ik dat ik een prima rijdende Spark heb, maar dat werd meteen afgestraft. Hier volgt een bijzonder raadsel.
Wie het weet mag het zeggen:
Ik heb de bobine uit mijn goed rijdende Spark gehaald en in één van hetzelfde type geplaatst omdat deze 2e Spark erg gek deed (schudden en gas geven uit zichzelf). Dat leek mij de bobine te zijn, omdat de bougies en kabels al nieuw waren geplaatst. Hierna reed de andere Spark helemaal prima, dus dat was duidelijk de juiste diagnose van mij. Hiep Hoera!
Dus Bobine er weer uit gehaald (in afwachting van een besteld nieuw exemplaar voor deze Spark) en de bobine terug in mijn Spark gezet (waar deze dus uit kwam).
Maar toen begon de ellende...
Mijn Spark start nog prima, maar begint dan knallend onregelmatig te lopen en het toerental loopt langzaam op tot 2000 toeren. Dan geeft mijn Spark uit zichzelf (ik doe niets) gas tot 4000 toeren, laat zelf het gas weer los en zakt terug naar 500 toeren.
Hierna begint dit hele riedeltje weer opnieuw en blijft doorgaan, zonder dat de auto afslaat. Een knallend vuurwerk en een motor die zichzelf op toeren jaagd...
Ik snapte het niet en haalde uit armoede de bobine er weer uit en zette deze weer in de andere Spark, omdat deze daar in wel werkte.
Maar mooi niet meer. Precies hetzelfde probleem als met mijn eigen Spark. Dus knallend op gang komen, gas geven tot 4000 toeren uit zichzelf en terug vallen. Vervolgens bleef dit knallend herhaald worden...
Ook na plaatsing van 2 andere bobines in mijn eigen Spark, hebben nu beide Sparky's dezelfde storing en ik zie door de bomen het bos niet meer.
Wat is hier aan de hand of kan iemand het voor mij komen oplossen. Ik ben namelijk al 2 weken bezig geweest met die andere Spark en had dat juist in orde. De andere Spark reed ruim anderhalf uur probleemloos met 'mijn' bobine er in en nu zijn de auto's beiden defect. Dat kan toch niet spontaan gebeuren? En toch is het gebeurd.
Mijn Spark heeft er nu ook nog een probleem bij:
Omdat ik de bougiekabels wilde controleren, moest het luchtinlaat gedeelte er af. Daarbij bleken 2 bouten muurvast in de kroontjes te zitten, waardoor ik deze uit de plastic 'wand' van de auto draaide en deze nog steeds muurvast op de bouten zitten. In de 'plastic wand' (waar het inlaadgedeelte tegen aan wordt geschroefd) zitten nu 2 gaten.
Volgens mij zit het wel dicht, maar uiteraard niet goed en geen idee hoe ik dit moet herstellen. Maar ik heb mijn auto elke dag nodig, dus dit is voor mij een ramp (en ook voor de dame van de andere auto).
Alle reacties (vooral snelle) heel welkom.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik durf t natuurlijk bijna niet te zeggen, maar geen bougiekabels omgewisseld per ongeluk?
Ik houd inmiddels alles voor mogelijk, want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Maar sloopt dat dan de bobine of is het een kwestie van goed doen? (en wat is goed?)
Sorry als ik domme vragen stel, maar ik ben het echt even kwijt (zal wel vermoeidheid en stress zijn over deze toestand, omdat die andere Spark met deze bobine anderhalf uur als een nieuwe reed).
2 maanden
Even voor de zekerheid:
Wat is de volgorde van de kabels? 1-3-4-2 toch?
Maar waar zit cilinder 1? Links of rechts?
2 maanden
1 zit aan de bijrijderskant, als je voor de motor staat links.(distributiezijde) en idd 1-3-4-2
En nee, de bobine gaat niet stuk.
Bedankt voor deze verheldering.
Dan lijkt het er op dat ik nieuwe kabels moet kopen en de volgorde goed in de gaten moet houden.
Blijft over dat het inlaat gedeelte boven op de motor (met de 4 bolle buizen) niet goed meer vast te zetten is, omdat er 2 messing busjes van de 3 bouten boven op uit het achterstuk onder de ruitenwissers is gekomen.
Hoe zou ik dat kunnen oplossen?
2 maanden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Spark of stel zelf een nieuwe vraag.
2 maanden