close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daewoo-Chevrolet Matiz: Koelvloeistof lekkage

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 0.8

Hallo allemaal,

Voor 1,5 week geleden heeft mijn auto een koelvloeistof lekkage gehad. Op het eerste gezicht leek het de waterpomp te zijn, zoals vermeld in al eerdere berichten. Deze waterpomp vervangen en de lekkage was verholpen. Na een week, ongeveer 300km. Hetzelfde probleem. Onder de motorkap is het een grote bende met koelvloeistof, dat verdampt door de warme motor. Een andere probleem dat zich al langer voordoet en steeds meer begint te ergeren is het binnen in de auto niet warm kunnen krijgen van de lucht. (kachel blaast alleen maar koude lucht naar binnen). Wat kan het probleem zijn, gezien eerdere berichten kan het van alles zijn maar ik weet niet waar ik moet zoeken. Ik zit zelf te denken aan de thermostaat omdat hij alle koelvloeistof er in 1x uitgooit. Na de eerste reparatie heb ik het koelvloeistof niveau gecontroleerd na ongeveer 10 en 70km. Zonder dat hij koelvloeistof verbruikte.

Geschiedenis van de auto,
Koelvloeistof vervangen en het koelsysteem gespoeld met water. 80.000km,
Distributieriem vervangen 80.000km,
1e koelvloeistoflekkage bij 93.000km
Waterpomp vervangen incl. nieuwe koelvloeistof en pakking.
2e koelvloeistoflekkage bij 93.300km.

Tevens staat de auto nu ergens anders, is het verstandig om nog met deze auto te rijden om hem thuis te krijgen ca 10km, of is er dan een grote kans dat ik de koppakking en dat soort zaken uit de auto rij?

Ik hoor graag wat de mogelijk oplossingen kunnen zijn.

Geplaatst door

Peddy86 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi Peddy,

De kachelradiateur is waarschijnlijk dichtgeslibt.
De oplossing is: hele koelsysteem aftappen, spoelen, dan water + soda en motor op temperatuur brengen.
Na afkoelen aftappen en spoelen.
Koelsysteem afvullen met geschikte koelvloeistof (ff bij de dealer vragen welke, niet alles is geschikt, anders weer een reactie tussen koelvloeistof en motorblok en begint het feest van voren af aan)
Soms lukt het een verstopte kachelradiateur op dez wijze te ontstoppen. Lukt dit niet dan zit er niets anders op de kachel te vervangen. (veel werk...dashbord los, startmotor eruit, dan kachelslangen los, heel erg gepriechel)


groeten, Armand

cirque 0

15 jaar

Dag Armand, en overige forumleden.

Bedankt voor deze informatie, na een inspectie vandaag naar de lekkage, ben ik er achter gekomen dat de lekkage veroorzaakt wordt bij een gaatje bij het inlaat spruitstuk. (ik vermoed dat de pakking week is geworden) Gezien alle boutjes die ik daar zie zitten voorzie ik dat het heel veel werk is om deze pakking te vervangen. Is deze reparatie zelf te doen? En zo ja hoeveel tijd zal dit dan ongeveer kosten.

Tevens weet ik niet precies wat ik allemaal ga tegenkomen als ik de boel aan het losschroeven ga. Zijn er toevallig ergens digitale tekeningen beschikbaar waarop de bouw van de motor uitgewerkt is? Gezien de bereikbaarheid achter de motor verwacht ik dat ik nog van alles kan tegen komen.

mvg, Patrick

Peddy86 0

15 jaar

Hoi Patrick,

ben momenteel bezig het inlaatspruitstuk los te halen.
Het verloopt moeizaam omdat er nogal veel moet worden losgehaald om bij alle moeren van het inlaatspruitstuk te komen.
Zit niet heel erg vast, maar wel erg lastig te bereiken.

In ieder geval:
- luchtfilterhuis incl. resonantiekamer en slang naar gasklephuis
- gasklephuis
- benzinedampfilter (re boven inlaatspruitstuk)
- div. slangen
- div. steunen
- div. stekkers
- EGR + spruitstukken in delen losnemen ->steun losnemen, slangen losnemen, magneetveldklep opzijleggen, EGR demonteren ( 2 bouten waar ook de steun mee vast zit)
Dan met kleinste ratel met dopje 10 onderste moer spruitstuk EGR losmaken. (bovenste is geen probleem, kun je zo bij)


Alle stekkers zijn verschillend en hebben pasvlakken, kan je niet fout aansluisten.
De slangen rond de map sensor EGR en Magneetveldklep ff merken zodat deze correct terug kunnen worden aangesloten
Moeilijkheidgraad: niet heel lastig, wel gepriechel, juist gereedschap belangrijk.
Tijd: ca 4-5 uren
Tip: foto maken van de slangen en stekkers etc.

groet en succes, Armand

cirque 0

15 jaar

Afgelopen weekend begonnen met deze reparatie, met als tip die ik ontvangen heb van de deawoo garage om gelijk het spruitstuk te controleren op scheuren/scheurvorming.

Dit was niet het geval, uiteindelijk bleek de pakking volledig weggevreten te zijn. Het inlaatspruitstuk opnieuw gemonteerd met nieuwe pakkingen en opgevuld met vloeibare pakking.

Het tijdsbestek van 4-5 uur was niet haalbaar, waarschijnlijk voor een ervaren sleutelaar en iemand die dit vaker uitgevoerd zal hebben. Het loshalen zelf kosten al een kleine 4 uur. Uiteindelijk toch minimaal 9 uur hiermee bezig geweest, in etappes.

Peddy86 0

15 jaar

Inlaatspruitstuk is een bekend probleem bij de Matiz.
Je hebt het nu met een nieuwe paking gerepareerd. Maar het probleem zit 'm ook in het kunststof van het inlaatspruitstuk zelf. Dat teert op den duur weg met lekkage als gevolg.
Als 'ie weer gaat lekken, herhaal dan de hele operatie maar zaag het kunststof dat het waterkanaal afdekt van het spruitstuk af en fabriceer daarvoor in de plaats een metalen afdekplaatje met zelfgemaakte pakking.
Heb ik onlangs ook gedaan en geen problemen meer gehad. En is trouwens ook een stuk goedkoper dan een nieuw spruitstuk (110,- Euries).
Rob.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.