Daewoo-Chevrolet Espero: koppelings hefboom/as

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Opeens kon ik niet meer ontkoppelen ,:erg lastig rijden.
Bij inspectie bleek dat het druklager de koppeling niet ver genoeg kon indrukken.geprobeerd de vork die blijkbaar op zijn as verschoven was iets te verdraaien ( bout v/dvork los/verdraaien/bout v/d vork vast). Koppelen ging 1 keer matig toen weer niet meer.
Ik kan de as waar de vork voor het druklager aan vast zit niet demonteren als de bout van de vork is los gedraaid.
je zou hem zo los moeten kunnen tikken volgens t engelse handboek maar ik durf er niet te hard op te slaan.
weet iemand of de as binnen de vork ook rond is of zit er een of ander profiel in wat de demontage belemmert.;of dat er toch nog een andere borging is.
Helaas is de dwarshefboom waaraan de koppelingskabel zit van de as afgebroken, zodat hij er echt uit moet. (as nr 1 en vork nr 21 en bout nr 24 op de tekening van de koppeling in t engelse werkplaatshandboek).Een tip voor een andere methode is welkom!
het druklager en de vork zijn gangbaar en zien er onbeschadigd uit.
daewoo espero 1.8 1997

ger11

Geplaatst door ger11 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Espero? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Ger dit heb ik ook eens aan de hand gehad het was bijna niet te zien dat de hefboom was los gescheurd . We hadden de bak al op de grond liggen omdat ik dacht dat het binnenin fout zat. Gat in de hefboom geboord en na montage van de bak de goede stand opgezocht en met een flinke las de hefboom weer vast. Ligt die hefboom er al af ? Draai de as zo ,dat het druklager tegen de diafragma , meet de stand af die de hefboom moet hebben en las vast . Houd rekening met de slijtage van de koppeling of is hij nog nieuw. Succes. Jan

ger11 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de tip Punt
de hefboom is afgebroken door geklooi van mijzelf,bij een poging de as eruit te trekken
daarna heb ik hem zoals door jou beschreven gelast,maar onder de motorkap is het daartussen erg moeilijk goed te lassen,
dus na enkele pogingen weer is de hefboom weer afgebroken
De as moet eruit omdat de oorzaak van het niet kunnen koppelen is, dat de vork over de as glijdt en niet afdoende vastgezet kan worden met de bout op de vork.
het probleem is ,dat ik de as niet eruit kan tikken als de bout op de vork is losgedraaid .
wordt hij nog tegen gehouden door iets wat ik niet weet (borging,pen ,ander profiel binnenin oid)?

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

De vork die het lager indrukt moet er af kunnen ,maar om de stand te kunnen bepalen is dit de manier. Ik laste met mig de arm zo er zo weer aan ,maar doe het niet met hechtjes dan wordt de las te bros.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Espero of stel zelf een nieuwe vraag.