close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daewoo-Chevrolet Tacuma: Lampje motormanagemet gaat telkens branden

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Sinds mijn aankoop okt 2005 ben ik vele malen bij de garage geweest omdat het lampje motormanagement gaat branden.
-inmiddel voor en achter lamdasensoren vervangen.
-alle massa kabels zijn nagelopen op slecht contact.
-Gasverdamper vervangen.

het is nu mei 2006 en het probleem is nog niet opgelost ( mijn dealer levert perfecte service , stelt leenauto ter beschikking enz) maar krijgt het niet opgelost.
De auto loopt verder prima alleen het lampje gaat na (een reset ) ongeveer 300 km rijden weer aan.
Wie kan mij ( en de garage) helpen met een oplossing.

we zijn ten einde raad en overwegen om de auto weer in te ruilen alleen al vanwege het lampje.

HELP
A.J. van der Werf

Geplaatst door

Albert Jan (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

aldert laat hem eens door een ander nazien en als je op benzine rijd gaat het lampje dan ook na zo n 300 km branden zo niet dan moet het iets met je gas installatie zijn.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

18 jaar

Gassysteem uit laten lezen.
idd een poosje op benzine rijden en kijken of lampje dan ook gaat branden.
Zo ja, met de auto naar gasspecialist en niet door de garage aan laten prutsen want die komen daar vaak niet uit.

primera p11 0

18 jaar

Vandaag 30 mei bij een deawoo dealer geweest.
Uitlezing gaf aan Lamda sensor. Grafisch konden ze ook uitlezen dat de motor niet goed afgesteld stond.
Ik zal nu op benzine gaan rijden ( hij is namelijk gereset) tot dinsdag de tijd om te zien of hij op benziene uit blijft ( ik rij 130 km per dag)
Dinsdag 6 juni gaan ze hem afstellen. Afgesproken dat als het lampje daarna weer gaat branden dat een gas istalateur hem gaan nazien.
Kom er aan het eind van volgende week op terug.

Albert Jan 0

18 jaar

Ja ook op benzine ging het lampje branden.
vandaag de auto weer gehaald.

ze hebben het eindelijk gevonden ( nu nog een lange testrit maken)
- de kabel van de labda sensoren zijn vervangen.
- een nieuwe motor op de gasverdeler gezet.
- bogies vervangen.
komende weekend heb ik 600 km voor de boeg, ik houd jullie op de hoogte of dit eindelijk het euvel was.

De auto is een stuk feller geworden, dit merk ik bij het optrekken.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Zoals afgesproken,.. Ik heb ruim 750 km gereden en het lampje is nog steeds uit.
Oorzaak kabel naar de lamda sensor was slecht.

Hopelijk kunnen andere mensen met dit probleem hun voordeel heir mee doen.

Iedereen bedankt voor alle adviezen, mijn probleem lijkt nu eindelijk opgelost te zijn. ( CASE CLOSED)
groet A.J. van der Werf

Albert Jan 0

18 jaar

Sinds mijn laatste melding is het lampje na 1500 km weer gaan branden.
Dus ook dat was weer een terleurstelling.
Mijn garantie liep teneinde maar de garage heeft hem (i.o.m top occasion garantie) op dit probleem verlengd.
Er zijn noge een paar pogingen ondernomen maar ook geen succes.
- de auto inruilen op een ander lukte niet omdat hij geen passende auto had staan.
- Hij stelt een bedrag beschikbaar zodat ik de auto bij een ander kan inruilen en daarmee een gedeelte van het waardeverlies gecompenseerd krijg.
Wij denken daarmee maar akkoord te gaan.

Jammer dat niemand het probleem van het brandende motormanagement lampje kon oplosssen.
wat is er allemaal al gedaan:

-Lamda sensoren vervangen
-Kabel van de sensoren vervangen
-massa aansluitingen aangepakt.
-extra massa kabel van motor naar - van Accu aangelegd.
-gasverdamper vervangen.
-motor gasverdeler vervangen.
-nieuwe bougie´s
-stekker van computer van "pasta" gereiningd.

Deawoo dealer heeft hem heeeeel vaak in de werkplaas gehad.
diverse Gasspecialisten zijn gevraagd voor oplossingen
Deawoo nederland geraadpleegd.

Mijn garage (renault dealer) weet het niet meer, daarom is de storing als het ware afgekocht.
Zelf moet ik zeggen dat de garage uitermate zijn best gedaan heeft !!
Auto 1 jaar in bezit 35.000 km mee gereden huidige km stand 107.500 km
gasinstallatie KOLTEC
Deawoo tacume 2.0 CDX bouwjaar jan 2002

nog iemand een ideee ???
Als ik het opgelost kan krijgen ruilen we hem niet in natuurlijk.

Albert Jan 0

18 jaar

op een tacuma 2.0 zit een zogenaamde mr 140 computer deze heeft 2 stekkers en hier van vervuilen de conectors
door het los komen van de silicone gel in de computer en stekkers. deze "pasta"zoals je dit noemt is meestal
de veroorzaker van deze klachten.
de stekkers moeten helemaal uitelkaar gehaalt worden om alle rommel er uit te krijgen voor een blijvend resultaat.
vergeet ook het massa punt achter de zekering kast niet ! je ziet `m niet zitten en word daardoor vaak vergeten !
gr. r.

verrace 0
badge

18 jaar

Hoi,
Is het een klus die ik zelf kan doen ?
ik ben wel handig maar geen monteur !
Hoe reinig je de stekkers ? heb je daar een bepaald middel voor nodig ?
ook de binnenkant ?
en van de computer dan hoe moet dat ?
Tja wel een hoop vragen, maar ik wil dan ook echt van het probleem af. dus wil ik het in een keer goed doen.
Het geeft me wel hoop, want aan inruilen van de auto keven altijd weer een hoop kosten.
Waarvoor is die "pasta" dan als er zoveel problemen door komen ?
ik wacht even je antwoord af en dan terk ik er een vrije dag voor uit om het klusje te klaren.
Groet Albert Jan

Albert Jan 0

18 jaar

tja, het is niet echt een doe het zelf klusje maar ik zal je een paar tips geven. :
koppel de - pool van de accu los.
naast de accu zit de computer, verwijder de 2 stekkers.
computer demonteren (3 inbus boutjes 5.)
op de computer de twee stekkers vol gieten met wasbenzine en ff inlaten weken, daarna uit blazen met perslucht.
in de andere stekkers de orange rubbers verwijderen.
op de stekkers t-rep door knippen en achterste kapje verwijderen.
hier zie je een rooster zitten waar de draden uit komen, verwijder deze voorzichtig door met een klein scherp
schroevendraaiertje het roostertje er uit te wippen en omhoog te buigen terwijl je de draden er door helpt.
je ziet dan de blauwe smurrie zitten deze kan je er uit pulken met een pincet en naald.
met een spuitbus rem reiniger of wasbenzine de resterende gel los weken en uitblazen met pers lucht.
en weer inelkaar knutselen niet makkelijk en bij twijfel niet zelf aan beginnen.
succes r.

verrace 0
badge

18 jaar

pas wel op dat de draden niet los schieten want dan is het een gepuzel om ze weer op de goede plaats tekrijgen want o wee als ze op een verkeerde positie komen.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

18 jaar

Verrace en Jan T ik heb eindelijk de oplossing gevonden !!!!!!!
Na alle adviezen opgevolgd te hebben bleek er geen enkele de juiste te zijn.
om een lang verhaal kort te houden.

mijn mobiel (siemens c 62) zat in een simpele carkit in de sigarettenaansteker onder bij de middenconsole aangesloten.
Toen ik deze weggehaald had en vervangen had door en orginele (deze via de autoradio aangesloten) was het probleem opgelost.
ik heb nu inmiddels 15000 km gereden zonder storing !!!
Ja de straling van de mobiel en de kabel van de lambdasensor lagen te dicht bij elkaar vandaar dat mijn mobiel dit veroorzaakte !
Bijna ongeloofwaardig !!! Bijna mijn auto ingeruild.
Deze tip ontving ik van de gasspecialist Bakker uit Wormerveer. Dat is tenmiste een man naar mijn hart. kosten 50 euro !

ajvdwerf 0

17 jaar

ja daar denkt eigenlijk niemand aan maar toch mooi dat je er uitgekomen bent.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

17 jaar

beste Verrace, Ik heb een probleem met mijn raam. (zie bericht) is het mogelijk dat jij me info geef hoe ik zelf bij het binnenwerk van dat raam komt? Met vriendelijke Groet Reneik

Reneik 0

17 jaar

Tjonge jonge na ca 6 maanden gereden te hebben zonder dat het lampje gaat oplichten begint de ellende weer !
Ik heb nu een Maxiscan GS500 gekocht om de auto zelf te kunnen uitlezen ( die heb ik snel terug verdiend)
Het oplichten gaat nu zo frequent dat na ca 100 km hij al weer brand.
Ik kan nog geen trent vinden maar wie weet kan iemand mij helpen.
Al zoekende op het internet vind ik zelf twee mogelijkheden:
- gas installatie opnieuw laten afstellen
- zeer klein lekje in de uitlaat voor de sensor bank 1 sensor 1 ( bij een afgesloten gesloten uitlaat kan ik geen lek vinden)

Omdat ik al veel geld uitgegeven heb ben ik een beetje terughouden naar de garage. ( uitlezen resetten en rondje rijden heeft me al 45 euro gekost)

Wie heeft er meer ideeen om te onderzoeken

OBD2 uitlezingen
datum 2-dec 10-dec 25-dec 31-dec 3-jan 6-jan

code DTCRZF P0133 P0133 P0133 P1133 P0133 P1133
Fuelsyst1 CL CL CL CL CL CL
Fuelsyst2 N/A N/A N/A N/A N/A N/A
Calculated Load Value Load_PCT (%) 21,6 20,8 24,7 17,3 24,3 12,9
Engine Coolant Temperature ETC (°C) 82 82 83 82 82 82
Short Term Fuel Trim - Bank 1 SHRFT1 (%) -5,5 3,1 -3,1 -0,8 3,1 -0,8
Long Term Fuel Trim - Bank 1 LongFT1 (%) 11,7 63 19,5 21,9 17,2 16,4
Intake Manifold Absolute Pressure Map (Kpa) 45 54 60 46 68 51
Rouds pro minut RPM (/min) 2964 2516 2543 2554 2449 1774
Vehicle Speed Sensor VSS VSS (Km/h) 59 66 51 69 81 60

Albert Jan 0

16 jaar

Bij mij ging dat lampje ook geregeld branden, ze hebben dan uiteindelijk een luchtklep vervangen.
Deze regeld de emissie bij lage toerentallen. Wanneer deze klep niet op tijd sluit of open gaat (buiten tolerantie),
gaat het lampje branden.

Groetjes David

En is het lampjes probleem inmiddels opgelost?
Ik heb er ook eentje momenteel namelijk (in mijn nubira)... Mijn vader had ook een Tacuma met dat probleem. Sensor vervangen en toen was het probleem bij hem weg...

Michiel7808 0

16 jaar

[quote=Michiel7808]En is het lampjes probleem inmiddels opgelost?
Ik heb er ook eentje momenteel namelijk (in mijn nubira)... Mijn vader had ook een Tacuma met dat probleem. Sensor vervangen en toen was het probleem bij hem weg...[/quote]
ja het probleem zat hem gewoon in een vervuilde gasklep dus was het een heel ander probleem. daarna geen problemen meer gehad.
Ik ben nu eindelijk overgestapt naar mijn favoriete auto. volkswagen Touran 1.9 TDI diesel.
Net op vakantie geweest naar Oostenrijk met een beladen caravan van ruim 1300 kg en gewoon in z´n 5 door de bergen enkele keer terug naar de 4e versnelling.
SUPER teverden met deze Touran. ( met nog meer elektronica, zoveel dat hij zelfs de verlichting van de caravan controleert op defecten !)

Wat mij betreft bericht sluiten !

ajvdwerf 0

16 jaar

Beste,


De boordcomputer van een Tacuma houd veel parameters in het oog. Als er één parameter even buitentolerantie
gaat licht dit lampje op. Ik had daar ook last van en het ging telkens om een kleinigheid. Ik heb echter niks laten
vervangen. Als de motor soepel blijft lopen, de prestaties niet achteruit gaan en het verbruik niet stijgt is er
niks aan de hand. Telkens als bij mij het lampje ging branden was er niks aan hand. In België wordt de CO
uitstoot gemeten op jaarlijkse autokeuring. Dit is een perfecte kontrole. Als er echt iets met Uw motor aan de
hand is zal je dat wel merken. Dus als U dat lampje echt stoord, haal het eruit. Ik rij al van 2002 met een
Tacuma en hij rijdt nog altijd vlekkeloos.


Groetjes, Vanspauwen David.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Tacuma of stel zelf een nieuwe vraag.