Hallo allemaal,
vandaag de olie ververst van mn auto en wat me opviel is dat er een klein druppeltje koelvloeistof onder aan de airco compressor hing. Dus ik zoeken waar het vandaan kwam, maar kon het niet precies gevonden krijgen.
Dus verder maar gelaten voor wat het is. Nieuwe olie er in gedaan, ondertussen wat plastic kappen terug hangen onder aan de auto. Toen ik weer onder de motorkap keek zag ik aan distributiezijde van de motor wat olie tevoorschijn komen. Na goed kijken leek daar ook het koelwater vandaan te komen. Het is de pakking onder de bougies en het uitlaatspruitstuk.
Voor zover ik weet is dit de koppakking, klopt dit? En wat zijn de gevaren van hiermee door rijden?
Kosten (grove schatting) zouden op ¤700 komen, incl. nieuwe distributieriem, vlakken van de kop, pakking, rekbouten en arbeid. Maar het grootste probleem is dat ik die op dit moment niet kan missen en wel met deze auto op vakantie moet/wil/ga.
Toevoeging:
De auto rookt niet. Ook is het vermogen goed en loopt hij mooi rond. Als ik bij lopende motor de dop van het expansievat draai, komen er geen belletjes opborrelen. De enige belletjes die ik zie zijn de belletjes veroorzaakt door de retourleiding van het koelvloeistof, daar komt het nogal uitgespoten.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
had jij toevallig de auto kort hiervoor gebruikt met de airco aan dan kan het zijn dat het gewoon condens is dat aan de compressor zat
de auto is 10 jaar oud en de lekkage van de koppakking hoeft niet per se te betekenen dat de koppakking lek is vaak is het afkomstig van zweten.
wat is/was de kleur van je motorolie. als het gewoon bruin tot zwart is zonder rariteiten dan is je pakking inwendig heel.
is de motorolie troebelig (vermend met water) dan is je pakking lek. vervangen is in deze dan wel belangrijk omdat water niet smeert en olie op water drijft.
bij twijfel kan je er altijd even naar laten kijken door de garage.
groet,
martin
De olie die er uit kwam was gewoon normaal van kleur voor gebruikte olie, bruin-zwart. Wel kwam er een klein beetje (marginaal beetje) van de nieuwe olie weer uit.
Ik begin aan mezelf te twijfelen of het niet wat olie is die ik gemorst heb. Ik houd het plekje voorlopig gewoon even goed in de gaten en kan eventueel een 'pil' tegen het waterverbruik er ingooien als tijdelijke oplossing.
Een nieuwe koppakking zit er sowieso voorlopig even niet in en zolang hij nog niets verbrand/vermengt maar alleen een beetje naar buiten toelekt, kijk ik het wel even aan. t Is en blijft toch een duur grapje.
19 jaar
Heb nog wat andere simpele tests gedaan. Kreeg van iemand de tip om een beetje van de oude olie aan een (ijzeren) staafje te doen en hier een aansteker onder te houden. Al er bellen zouden ontstaan zou er vocht in zitten. Er ontstonden geen bellen, dus dat zal wel goed zitten.
Ook zit de koelvloeistof gewoon groen-blauw en is deze niet vetter dan degene die in de fles zit.
Edit:
Heb er een potje Bar's Leak (de korreltjes, niet de vloeibare) in de radiator gegoten en het lek lijkt gedicht. Ik ben dus terughoudend positief voorlopig.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Espero of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar