close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chevrolet Espero 2005: LPG en wegenbelasting

Bouwjaar: 2005

Hallo allemaal,

ik ben in het bezit van een Daewoo Espero 1.8 uit '95 met een Koltec KOLU1000 en een Koltec VG392 verdamper. Ik betaal wegenbelasting voor een LPG auto zonder G3 installatie.

Nu ken ik iemand met een Espero uit '96 met een LPG installatie die wel wegenbelasting betaald voor een G3 installatie. Ook ken ik iemand met dezelfde installatie en verdamper die ook voor G3 wegenbelasting betaald, al is dit in een Nissan Primera.

Nu is mijn vraag, waarom zijn de bovenstaande 2 auto's wel gekeurd voor G3 en de mijne niet? En is dit aan te passen, indien de auto aan de G3 eisen voldoet? Het scheelt toch ruim 100 euro per tijdsvak.

Geplaatst door

RvL (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

roy,

vraag dit eens na bij de rdw. loop anders eens bij garage mesman in son naar binnen met deze vraag.
deze heeft in mijn auto destijds een g3 installatie ingebouwd en zijn rdw erkend en... het zit nog in de buurt ook!

mesman
Ekkersrijt 2023
5692 BB SON
NEDERLAND
telefoon: +31 499 460044

www.mesman.nl

groet,
martin

mvdkant 0

19 jaar

Mesman ken ik wel, daar ben ik laatst nog geweest voor een nieuwe temperatuursensor. Goede service daar. Ik zal ze inderdaad eens bellen

RvL 0

19 jaar

Ik kan het je zo wel vertellen dat deze auto nooit G3 zal worden omdat daarvoor de auto zelf niet aan de gestelde eisen voldoet. En dat die anderen dat wel hebben, tsja die zijn ook een jaar jonger. Officieel zijn Daewoo's pas vanaf '97 G3.

Wat is het verschil dan tussen de '95 Espero en de '97? Volgens mij is er motorisch nooit iets aan veranderd. Vermogen, koppel etc. zijn allemaal hetzelfde.

RvL 0

19 jaar

Misschien is er idd geen verschil maar de importeur heeft bepaald dat Daewoo's vanaf modeljaar '97 aan 94/12 emissie eis voldoen. En die 94/12 emissie eis dient als uitgangspunt voor de G3 regeling. Maar bel gerust de importeur of de leverancier van het gassysteem Teleflex GFI. Te bereiken onder 0183-612100

Kijk, ik ga het gewoon proberen onder het mom van niet geschoten altijd mis. Nee heb ik en ja kan ik krijgen en als ik de regering ook maar enigzins geld kan weerhouden dan doe ik dat graag!

RvL 0

19 jaar

Nou dan ga je naar een gecertificeerde inbouwer en laat daar een G3 verklaring opstellen. Tot zover nog niet zo'n probleem, maar die verklaring moet ondertekend worden door de fabrikant. Ai dat wordt lastig, maar stel dat ze daar ook niet de beroerdste zijn, dan moet dat ondertekende certificaat samen met het kentekenbewijs opgestuurd worden naar de RDW. Als ze daar nou zitten te slapen heb je alsnog G3 op je kentekenbewijs. En dan wordt het pas echt lachen, maar dat leg ik je wel uit als het je lukt G3 op je kentekenbewijs te krijgen.

Succes

Ik zie het probleem gewoon niet zo. Twee auto's, beide 1.8 motor, de C18LE. Zelfde installatie, alleen het bouwjaar verschilt.

Omdat het dezelfde auto's zijn, dus ook dezelfde uitstoot, lijkt mij. Dus zou er geen bezwaar zijn als alle partijen akkoord gaan. Dus wat is dan het probleem als de inbouwer verklaard heeft dat de auto aan de G3 eis voldoet, de verklaring ondertekend is door de fabrikant en zelfs de RDW het kentekenbewijs aanpast.

Je stelt ook dat de importeur bepaald heeft dat de Espero vanaf '97 voldoet aan de G3 eis. Echter, er rijden '96er Espero's op G3 rond (zowel installatie als kenteken/wegenbelasting). Het schijnt dus niet onmogelijk te zijn, tenzij je me dus uitlegt wat dat grote probleem is zodra het me lukt.

Nogmaals, ik zal morgen wel eens een rondje gaan bellen.

RvL 0

19 jaar

Begrijpend lezen is niet je sterkste kant?

Goed, dan zal ik het misschien niet begrijpen. Ik snap dat de Espero pas vanaf '97 een typegoedkeuring heeft voor G3, ik snap alleen niet waarom om eerder genoemde redenen. Maar de importeur zal daar wel zo zijn redenen voor hebben. Zoals ik het nu lees is het dus gewoon op papier sinds '97 typegoedkeuring terwijl de auto er (voor zover ik weet) al sinds eerste verschijning op de Nederlandse markt (dus '95) aan voldoet. Hoop papieren geneuzel dus waar waarschijnlijk toch niets aan te doen is.

Maar je zegt dat het pas echt lachen wordt áls het me überhaupt lukt om de Espero uit '95 G3 op mn kenteken te krijgen, maar weigert uit te leggen waarom dat het dan pas lachen wordt. Daar hoef ik niet begrijpend voor te kunnen lezen.

RvL 0

19 jaar

Zo omschreef je het niet. Letterlijk staat er: Het schijnt dus niet onmogelijk te zijn, tenzij je me dus uitlegt wat dat grote probleem is zodra het me lukt.
En dan later schrijf je:Maar je zegt dat het pas echt lachen wordt áls het me überhaupt lukt om de Espero uit '95 G3 op mn kenteken te krijgen, maar weigert uit te leggen waarom dat het dan pas lachen wordt. Daar hoef ik niet begrijpend voor te kunnen lezen.
Volgens mij zijn dat twee heel verschillende beweringen waarbij de tweede pas refereert aan mijn stelling. Begrijpend lezen dus. Daarom, om je niet te veel te verwarren kan ik dat pas beter melden als je daadwerkelijk G3 op je kentekenbewijs hebt staan.

Groeten

Zou ik toch wel graag willen weten of dat lachen positief of negatief is. Als het negatief is heb ik dadelijk een hoop moeite gedaan om hem uberhaupt op G3 te krijgen om daarna grandioze problemen te krijgen, waarmee dan ook.

RvL 0

19 jaar

Lachen is bij mij altijd positief en waarschijnlijk ook voor jouw als eenmaal G3 op je kentekenbewijs staat. Eerst het een en dan het ander.

Goed, heb eens een rondje gebeld en ben tot de ontdekking gekomen dat het pas mogelijk is vanaf een bepaald chassisnummer. Dit komt door een hoop bureaucratisch geneuzel. In '95 is de Espero voor de eerste keer gekeurd en medio '96 herkeurd, na het doorvoeren van een aantal kleine zaken die, volgens de importeur, niet direct in verband stonden met het wel of niet mogelijk maken van G3.

In '95 mocht de auto niet op G3, ondanks dat hij waarschijnlijk wel aan de emissie eisen zal voldoen, en na de 2e keuring wel.

Kortom, bureaucratie ten top

RvL 0

19 jaar

I told you so

Hey, je bent koppig of je bent het niet natuurlijk ;)

RvL 0

19 jaar

eigenwijs is ook wijs

welles nietes

Andre330 0

19 jaar

toch raar dat mijn 93er volvo wel een g3 installatie heeft. mooi houden zo!

groet,
martin

mvdkant 0

19 jaar

Dat vind ik dus ook raar (en is ook wat Hakeem me de hele tijd wijs heeft geprobeerd te maken) maar het komt er op neer dat het een hoop regeltjes zijn. Iemand heeft in '95 gezegd dat het geen g3 is en vanaf '96 wel, terwijl er emissietechnisch NOOIT iets veranderd is (wel ander thermostaathuis volgens mij, maar dat lijkt me voor de emissie niet uitmaken).

Kortom, pure naaistreek om 'arme' lpg'ers zoals ik het geld uit de zak te kloppen.

RvL 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Espero of stel zelf een nieuwe vraag.