Hallo allemaal,
ik heb wat kleine kwaaltjes aan mijn auto. Niet echt problemen maar wat kleine dingen waar ik me soms wat aan kan ergeren.
Het eerste probleem betreft de vering rechts voor. Zodra ik een drempel (of flinke bult in t wegdek) neem, kraakt hij. De veerpoot zelf is in orde. Ik lees hier en daar iets over invetten van rubbers, maar welke. En kan dit zelf gedaan worden, zonder de veerpoot te hoeven verwijderen?
Een ander ding wat me stoort is dat de motor soms wat 'rottig' stationair wil lopen. Hij loopt wel keurig rond de 900 toeren en schommelt niet, maar je voelt m soms wat rottig lopen, wat schudden als het ware. Pas nieuwe bougies er ingeschroefd en de verdelerkap/rotor en bougiekabels zijn nog geen half jaar oud.
Wat me wel op valt is dat het meestal minder is als een paar keer flink doortrek in de toeren (4500+). Dan loopt hij meestal als een zonnetje.
Boven de 1000 toeren (b.v. bij koude motor door de autom. choke) loopt hij ook mooi rond. De motor heef 182.000 gelopen en rijdt sinds om en nabij 55.000 op LPG.
Het 3e probleem heb ik hier al eens eerder aangekaart en betreft de luchtstroomverdeling. Deze knop werkt niet meer. Volgens kees hier (http://www.problemcar.nl/index.php?topic... had dit te maken met de vacuumslangen. Achter het dashboard zitten deze nog vast, maar wat me opviel is dat onder de motorkap, bij de ruitenwissers een bol zit, waar een (vacuum?)slangetje uit komt. Deze loopt richting de motor maar zit daar nergens op aangesloten. Weet iemand of dit slangetje ergens op aangesloten moet zitten, en zo ja, waar?
Een 4e 'probleem' is een beetje voor mijn eigen gemoedsrust (de auto wordt toch een dagje ouder). Als de versnellingsbak in neutraal sta hoor ik deze redelijk duidelijk meedraaien als de koppeling omhoog is. In andere versnellingen hoor ik het niet. Moet ik de versnellingsbak vrezen?
Ook zit er wat speling op de pook. Is dit gemakkelijk te stellen? En kan de speling kwaad?
Eigenlijk toch best nog wel een waslijst geworden zie ik....
Alvast bedankt voor jullie antwoord. Nogmaals, het zijn geen grote problemen, maar meer dingen waar ik me soms aan stoor.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi Roy,
Heb zelf een Nexia GL uit 1995 (127.000 km) en jouw tweede probleem lijkt sterk op een probleem dat ik momenteel dus met die Nexia heb. Heb ook vrij recentelijk bougies, bougiekabels, rotor en verdeelkap vervangen. Had geen effect. De Daewoo-dealer zelf zegt niets vreemds aan de motor te horen en zien. Kortom, heb nog steeds de oplossing niet.
Hallo,
het probleem van het wat minder lekker lopen van de motor stationair op gas klinkt bekend, ik heb meerdere auto's gehad die op gas liepen, er heeft nog geen 1 echt fatsoenlijk mooi gelopen stationair....ik denk dat alleen LPI gasinstallaties echt netjes lopen stationair omdat hier direkt de brandstof wordt ingespoten ( is mij althans zo verteld )
@ Erka,
Waar was dat? in de Efteling?
Het probleem van het onregelmatig stationair lopen komt zowel of gas als op benzine voor. En ik rijd deze auto nu toch al een flink aantal jaar op LPG en hij heeft altijd mooi gelopen.
Tijdens het optrekken en het lopen boven de 1000 toeren, dan loopt hij wel gewoon mooi rond. Alleen stationair niet.
19 jaar
@ Hakeem....
waar heb je het over ?
je bedoeld dat een direkt ingespoten "LPG Installatie" beter zal stationair ?
dit is gewoon een feit, maar je moet dan natuurlijk wel geen opel kadett van het A type rijden :-)
Direct ingespoten systemen zijn nog niet leverbaar. Bovendien Erka beweer je iets wat anderen je verteld hebben. Ik vraag dan waar ze je dat verteld hebben. In de Efteling soms, of was het misschien in het Land van Ooit. Met zo'n 25 jaar ervaring in de autogasbranche kan ik je vertellen dat wat men jouw verteld heeft bullshit is.
hakeem, laat maar zitte.....
He Hakeen,ach nee...toch maar ff, om daar dan duidelijkheid in te krijgen :-)
heb effe wat research gedaan en heb volgende tekst gevonden op
internet..bij een bedrijf gesprecialiseerd in autogas,
zo ongeveer is me dat ook verteld, ipv via een gasstuk op de luchtfilter.
De ontwikkeling van LPG installaties is de laatste jaren enorm snel gegaan en is op dit moment technisch volmaakt aangepast aan de huidige generatie injectiemotoren en het complexe motormanagement.
De huidige installaties werken volgens het Liquid Propane Injection (LPI) systeem waarbij gas via separate injectoren wordt ingespoten.
In samenwerking met het standaard motormanagement en de elektronische regelunit van de installatie bereikt u prestaties die nauwelijks afwijken van het rijden op benzine.
bron : http://www.allroundlpg.nl
de groeten ...
Ha .......juist........je hebt de klok horen slaan maar weet niet waar de klepel hangt. Vroeger toen er nog carburateurs waren was een pijpje dat afgeschuind was en in de venturi van de carburateur hing al genoeg om goed op gas te kunnen rijden. Met de ontwikkeling van de auto heeft ook het gassysteem zich ontwikkelt. Noodgedwongen omwille van de techniek en de milieu eisen. LPI is een van de moderne varianten, maar direct ingesppoten zoals FSI en GDI motoren is het nog niet. Wat is de strekking van mijn betoog; een goede autogasinbouwspecialist weet welk systeem voor een auto de beste optie is. De ene keer is dat LPI, VSI, GSI, Omegas of SGI, de andere keer gewoon een mengapparaatsysteem. Alles geheel afhankelijk van de auto die je aanbiedt.
He Hakeem,
kijk nu klinkt jouw betoog een beetje beter, als je meteen deze uitleg geeft komt dat een beetje positiever over...
Jij zegt de expert te zijn, maar met jouw reactie die je geeft zou ik normaal een opmerking terug plaatsen die niet echt geschikt is voor op een forum :-)
Dank je voor je uitleg betreffende de moderne gasinstallaties,
JIJ zegt de expert te zijn, ik schreef alleen DAT wat men mij vertelde, en dat was niet in de efteling, maar wel daar in de buurt, bij een redelijk groot en bekend LPG inbouw station.
maar goed, einde discussie alhier :-)
groet
Roger
En dat allemaal omdat ik op gas rijd???? ;)
19 jaar
het rotte lopen komt wellicht omdat je klepzetels door het lpg aangetast beginnen te raken.Had ik ook met mijn Astra F 1.8i (dus vrijwel dezelfde motor)Ik verloor doordat de kleppen begonnen in te zakken compressie.
19 jaar
Hij heeft niet altijd op LPG gelopen, pas vanaf zo'n 55000 km. Maar ik houd die optie inderdaad wel open.
Is er een makkelijke en liefst niet al te dure manier om zelf je compressie te meten?
19 jaar
is niet zo wild hoor.Als je tenminste een compressiemeter hebt.
Laten doen zal ook niet duur zijn denk ik,is hooguit 10 minuutjes werk.Bougies eruit draaien is nog het meeste werk.
Het is wel de snelste manier om zekerheid te hebben.
19 jaar
hoi roy,
zelf heb ik nu zo'n 2 jaar een espero en die loopt gewoon op benzine. Wat betreft de veerpoot dit heb ik aan de linkerkant en heb al van alles geprobeerd maar zonder succes.
het rot lopen van de motor stationair doet ie ook op benzine dat heb ik ook. ik heb me laten vertellen dat het aan het vliegwiel ligt, dat deze eigenlijk te zwaar zou zijn voor deze motor en dat ie daardoor af en toe stottert maar toch op 900 toeren blijft.
Verder een heerlijke auto zonder al teveel problemen.
gr Gerard
19 jaar
Nieuwe update...
kijk eens naar de nokkenassensor, deze schijnen ook nog wel eens voor problemen te zorgen, net als de temperatuur sensor overigens.
we hebben zelf veel problemen gehad met een Nexia, dit hebben we opgelost door hem naar Rusland te verbannen !
na de verkoop kwamen de echt nuttige tips...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Espero of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar