close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daewoo-Chevrolet Matiz: Olie op alle 3 de zuigers

Bouwjaar: 1999

Distributieriem van mijn Matiz heb ik vervangen en de koppakking.
Kop is gevlakt en 2 nieuwe kleppen er in laten zetten. Motor draait prima, maar verbruikt ineens heel veel olie. Toen ik de
bougies eruit heb gedraaid zag ik een dun laagje olie op de zuigers liggen. Aangezien de auto helemaal niets lekt en er ook geen
olie in het koelvloeistof reservoir drijft denk ik toch aan de zuigerveren. Maar hoe kunnen ze nu ineens alle drie tegelijk kapot
zijn terwijl er voor de reparatie niets aan de hand was? Of zou het toch nog iets anders kunnen zijn?

Geplaatst door

DaniR6 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat was de reden van het vervangen van de cilinder kop pakking? en wat is er verder gebeurd??? Is het carter ventilatie systeem correct opnieuw aangesloten.. Toch niet hier of daar een gat dichtgestopt, met bv een prop toilet papier?????

Heb je de juiste koppakking gemonteerd en ligt hij er goed op (niet verkeerd om) ?

Hans4040 1285
badge vip badge

11 jaar

Aangezien de motor koelvloeistof lekte en ik nog een pakking set had liggen heb ik deze maar gewoon vervangen. De motor lekte bij het inlaatsysteem waar ook
een koelvloeistofafdichting zit. Distributieriem zat een klein scheurtje in en klep was verbrand dus al met al niet geheel onnodig geweest. Carter ventilatiesysteem heb ik goed gemonteerd en ik heb verder alleen een doek gebruikt dus lijkt mij ook geen verstopt gat. Mocht het toch het carter ventilatiesysteem zijn, hoe kan ik hier dan het snelst achter komen? Binnenkant van het slangetje zit in ieder geval niet onder olie, althans niet dat het eruit druipt.

DaniR6 0

11 jaar

[quote=Hans4040]Heb je de juiste koppakking gemonteerd en ligt hij er goed op (niet verkeerd om) ?[/quote]
Pakking kan bij deze motor maar op een manier geplaatst worden en het is zeker de juiste pakking! Lekt verder ook geen koelvloeistof meer
dat zit nu wel potdicht ;)

DaniR6 0

11 jaar

Er zijn twee verschillende mogelijkeden waardoor er (veel) olie in de verbrandingsruimte kan komen. Langs de zuigerveren of/en via het inlaat kanaal.....

Koelv;oeistof op de cilinderwand kan gezorgd hebben dat de olieschraapveren hun werk niet meer doen, maar ook bij nog in goede conditie verkerende olieschraapveren is het mogelijk dat er olie uit het carter wordt gezogen.. Bijvoorbeeld door te veel druk in het carter, wat komen kan door een verstopt carterventilatie systeem. Maar ook omdat er veel te veel olie is gevuld, bv omdat de oliepeilstok onvoldoende diep op zijn plaats kan komen. en dus een meet fout wordt gemaakt.

Vooral op de inlaatkleppen moeten klepseals gemonteerd zijn. Deze moeten, net als de zuigerveren voldoende olie doorlaten om de klepstelen te smeren, maar natuurlijk niet te veel.

Anders zuigt de motor olie via de klepsteel zo de verbrandingsruimte in..

Het carterventilatiesysteem is voorzien van een inrichting waar de oliedamp even stilvalt en terug in het carter valt.. zg olieafscheider. Als deze zijn werk niet goed kan doen wordt de oliedamp via het spruitstuk rechtstreeks in de cilinderruimte gezgen....

Na deze reparatie staan alle genoemde mogelijkheden open. Ik zou beginnen met de eenvoudige controle's.

Vergeet niet dat ook de kwaliteit van de motorolie belangrijk is...

Lekke klepseals kun je als volgt tijdens een proefrit constateren..

Rijdt de auto behoorlijk lang warm.. (gemiddeld toerental. En stel vast dat er nagenoeg geen rook uit de uitlaat komt...
Zorg dat je op de top van een lange steile helling een behoorlijke snelheid hebt. Laat nu het gas helemaal los....(terwijl de auto van de helling rijdt.

Geef na verloop van tijd een beetje gas bij.. Als er kort daarna overtollige rook uit de uitlaat komt..klepseals...

De clou is dat de extra onderduk in de inlaat kanalen, bij hoog toeren en gesloten gasklep, extra olie aangezogen wordt, en deze zal bij opnieuw gas geven voor blauwe rook zorgen..
Maar niet bij goed werkende seals...

Bedankt voor je uitgebreid antwoord Cor!

Het laatste heb ik even geprobeerd om te kijken of de klepseals de boosdoener zijn, maar ik krijg geen pluimpje rook te zien. Lijkt mij ook erg vreemd aangezien de kop volledig nagekeken is door een revisiebedrijf. Vandaag toch nog een keer per cilinder gekeken of er nog olie op de zuiger ligt en helaas is dat nog steeds
het geval. Is er een manier om te checken of het carterventilatie het probleem is? Voordat ik de compressie laat meten zou ik de carterventilatie toch graag nog eens goed willen bekijken. Kan het kwaad om de slang van het kleppendeksel eraf te halen, deze af te sluiten en dan even een stukje te rijden?

DaniR6 0

11 jaar

De slang afsluiten is hetzelfde als een verstopte carter ventilatie...zou ik dus niet doen.

Hans4040 1285
badge vip badge

11 jaar

[quote=Hans4040]De slang afsluiten is hetzelfde als een verstopte carter ventilatie...zou ik dus niet doen.[/quote]
hehe maar ik bedoel de slang afsluiten vanaf de inlaat ;)

DaniR6 0

11 jaar

Het meten van compressie zal geen soulaas bieden. De olie op de zuigers kan zelfs voor een hogere compressie zorgen. Door het volume van de olie wordt de verbrandingsruimte kleiner, en de afdichting van de zuigerveren wordt door de olie langs de zuigers rooskleuriger voorgesteld dan de werkelijkheid...

Zoals ik al eerder heb gemeld, en zoals je kunt lezen in mijn laatste betoog, is het belangrijk zeker te weten dat het carterventilatiesysteem correct werkt..

Jammergenoeg is het enige wat ik weet van deze Chevrolet, dat het een driecilinder is, Ik heb ook geen idee waar de diverse onderdelen van het carterventilatiesysteem zich bevinden. Dus moet ik me beperken tot het uitleggen van de bedoeling ervan en de principes ervan..

De zuiger(s) gaan steeds op en neer, In de verbrandingsruimte (boven de zuiger) wordt tijdens de compressie slag (compressie) druk opgebouwd van bv 10 bar. Tijdens de verbranding (werkslag) loopt die duk behoorlijk op.. er is tijdens die twee slagen, altijd een lek langs de cilinderwand, waardoor er of benzine/lucht mengsel of uitlaatgas in het oliecarter geblazen wordt. Ook wordt van de bovenste zuigerveer, of ook nog andere dan de olie weggeblazen. Zelfs tijdens de uitlaatslag is de druk in de cilinder nog steeds hoger en zal er ook gas richting carter gaan... Alleen tijdens de inlaatslag is er onderdruk boven de zuiger. En die is ook niet mis.. Dan wordt er (olie) damp uit het carter gezogen, daarmee moet dan de bovenste zuigerveer voldoende gesmeerd worden..

Door de druk in het oliecarter te regelen worden de drukverschillen beinvloed. En zodanig dat er wel olie bij de bovenste zuigerveer komt, maar niet te veel. (olieverbruik)

De fabrikant heeft daarvoor het zg positieve carterventilatie systeem bedacht. En wel als volgt.

Tijdens stationair draaien heerst er een behoorlijke onderdruk in het inlaatspruitstuk. Door bv een slang met daarin een gecalibreerde opening te plaatsen tussen het oliecarter en het spruitstuk, wordt ervoor gezorgd dat de druk in het carter in overeenstemming is met wat de fabrikant correct vindt..

Tijdens het bv volgas rijden is de onderdruk in het spruitstuk practisch nul en zal er op een andere manier gezorgd moeten worden dat de overtollige gassen uit het carter verwijderd worden. Daarvoor zorgt een andere veel grotere slang. welke het carter verbindt met het spruitstuk maar dan aan de andere kant van de gasklep. Die kant waar geen onderdruk heerst, maar waar wel veel lucht langs komt. Door de speciale vorm van de aansluiting wordt daardoor ook de hoeveelheid lucht bepaald... In de carterdampen zit olie. Die olie moet natuurlijk niet in het inlaat traject terecht komen. Daarom is er in de combinatie van slangen (of kanelen/leidingen) een olieafscheider gemonteerd. Deze werkt meestal als volgt. de damp komin een grote ruimte. en lijkt even stil te komen staan. De olie valt naar beneden en de lucht gaat verder... oDe gevallen olie komt via een kanaaltje onder in het carter terecht. De cou is dat het kanaaltje onder het niveau van de olie moet liggen. Anders wordt ook aan dat leidingetje gezogen, en loopt de afscheider vol met olie. Ook al dat leidingkje verstopt is werkt het systeem niet..

Een heel verhaal, Het is meestal niet nodig om precies te weten hoe groot alle openingen moeten zijn. Wel belangrijk is er voor te zorgen dat er geen kanalen of slangen verstopt zijn.

Nou kheb van alles losgetrokken en weer vast gezet en daarna een additief bij de olie gedaan en tadaaa hij verbruikt geen olie meer, althans niet zo veel meer. Opgelost!

DaniR6 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.