Ik heb gisteren voor de Apk beide remleidingen ACHTER laten vervangen van de Matiz van mijn vrouw (was nog een heel karwei omdat de benzinetank er onder uit moest). Volgens haar moet het pedaal nu veel verder ingetrapt worden voordat hij begint te remmen (ze was nogal geschrokken !)
Hij remt verder wel goed en voor zover ik begrijp niet sponzig.
Ik moet het remvloeistofnivo nog controleren (wel type DOT gaat hier eigenlijk in ?)
Voordat ik terug ga naar de garage de volgende vragen.
Welke oorzaak zou dit kunnen hebben ? Ik heb ze de remleidingen ZIEN ontluchten. Toch lucht in de leiding ? Remvloeistofnivo te laag ? of anders ???
Alvast bedankt voor het meedenken.
John
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
John deed men dat door het rempedaal te bedienen of d.m.v een pomp. Het is mogelijk dat door de eerste manier de hoofdcilinder is defect geraakt. ( roest) Groeten.
Men draaide eerst de linkernippel open en pompte en daarna de rechternippel. Dan kwam er een straal remvloeistof uit. Ik ben er NIET de hele tijd bij geweest (ze zijn uren bezig geweest omdat de brandstoftank er onder uit moest). Wellicht hebben ze ook nog met een pomp ontlucht terwijl ik daar niet bij was. Ik heb er gisteren zelf mee gereden en vond inderdaad wel dat het pedaal wat dieper ingedrukt moest worden, maar omdat ik niet vaak in deze auto rijdt viel het me niet bijzonder op (rijd zelf een scenic).
Waarom zou zo'n hoofdremcilinder defect raken als je het op die manier doet ?
12 jaar
Als ze alleen de remleidingen hebben vervangen en niet voor ook de remblokken hebben gewisseld ???????? moet dit bijna wel de oorzaak zijn. Ga anders even terug om te vragen of die vpedaalslag niet beter kan.!!! Verder wat is wat dieper. De halve slag van het pedaal of is het veel beter als je met een slepende handrem rijdt.Nu je vraag wat kan er stuk aan een hoofdremcilinder. Remvloeistof neemt vocht op vandaar de wens iedere 2 jaar dat te vervangen. Als er teveel vocht aanwezig is zie je in de remcilinders roestsporen. Als de werkende slag altijd dezelfde is ,is er ook geen schade maar bij oude cilinders gaan bij vervangen of ontluchten van de vloeistof de kunststof afdichtingen over die roestbultjes en worden zo beschadigd. Op het reservoir past vaak niet die vulnippel van het ontluchting -apparaat en dan doe je de handeling met een hulp maar wel met kleine pedaal bewegingen om een ramp te voorkomen. Als men een prijs heeft afgesproken is de ramp compleet . Succes.
Ik heb er net even een stukje mee gereden en het volgende gemerkt.
Als ik pompend rem gaat het pedaal dieper (1e keer remmen) en de tweede keer remmen grijpt de rem eerder aan. Net of hij dan meer druk heeft opgebouwd ?
Remreservoir zit netjes vol tot aan het streepje.
Zou dit een kwestie van nogmaals ontluchten zijn ? Of toch wat anders ?
12 jaar
Ja, dat is een kwestie van ontluchten.
12 jaar
Probleem is opgelost.
Nogmaals langs de garage geweest en het bleek dat de remmen niet goed ontlucht waren. Ze zijn met zo'n pomp aan de compressor nogmaals onlucht en remmen weer als vanouds.
Bedankt voor jullie bijdragen.
John
12 jaar
Wat een geluk . Groeten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar