Heb hier een matiz staan met het volgende probleem:
Bij koude start veel water uit de uitlaat, en een beetje witte rook. Bij rijden veel rook uit de uitlaat en niet vloeiend doortrekken (als je vanuit een laag toerental oprtekt houd de motor af en toe even in) bij gas geven vooral een blauwachtige rook.
Motor loop redelijk mooi stationair, wel een beetje ruw, maar het is een 3 cilinder. Echter na compressiemeting heb ik op cil 2 maar 8.5 bar einddruk (1 en 3 11 bar bij warme motor). de bougies hebben ook een vreemde verkleuring, cil 1 grijs/wit met kool, twee en drie zwart en veel kool aanslag. Heb de oliedop eraf gehad, maar je voelt niet echt slagen (drukpulsen) vanuit het carter.
Koppakking gecontroleerd met testvloeistof, er is geen lek van co naar het koelsysteem. Wel zitten er rose schilfers in de koelvloeistof (is er bij een 1999 model nog sprake van de verkeerde koelvloeistof??) In het tankje is ook goed te zien dat de koelvloeistof vanaf de koude start al doorspoelt, bij gasgeven wordt dit meer.
Ik wil zsm de kop eraf halen, om te kijken wat er nu allemaal aan de hand is, maar het niet vloeiend optrekken zint me niet, ik het bij subaru al vaker meegemaakt dat het niet vloeiend optrekken een kapotte/ vervuilde luchtmassameter is, kan dit ook gebeuren bij een MAP sensor?
Het zou een beetje zonde zijn als ik alles mechanisch in orde maak en dat de auto binnen een paar km's weer stuk is.
Alvast bedankt.
Erik
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Update:
Kop er toch alvast maar afgehaald, ik kom nu twee rare dingen tegen:
1. De koelvloeistof in het blok lijkt op tomatensoep dik en oranje, een soort smurrie. Komt dit van een radiatorpil, of is dit een gevolg van de verkeerde koelvloeistof? Ik had namelijk het diee dat de koelvloeistof net ververst was aangezien er een nieuwe koelslang op zit en links onder bij de radiator op het subframepje en bij het koelvloeistoftankje heel veel roestwater zat (linksonder door de evt. geplofte slang en bij het tankje van het ontluchten, dit is wat ik dacht in ieder geval)
2. De motor heeft (gecontroleerd in NAP) 55000 km gelopen en de cilinderwanden van alle cilinders zouden niet misstaan in een spiegeltent op de kermis. Geen groeven in de cilinders, dus volgens mij geen warmloper, alleen zeer goed gepolijst.
Is dit een meer voorkomend probleem bij deze motoren (mischien een hoog olieverbruik oid)
Graag ideeen, ik snap er niet echt veel meer van.
Groeten,
Erik
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar