Daewoo-Chevrolet Matiz: Te lage spanning op snelwegtempo (verlichting,airbag)

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 0.8 SE

Beste mensen,

Gisteren op de snelweg, gangetje of 110/120, viel het mij op dat de instrumentariumverlichting minder fel ging branden. Dit doet ie al een tijdje, ook als je even doortrekt in de versnelling. Je merkt het eigenlijk alleen in het donker icm dimlicht. Maar gisteren begon het toch wel vervelend te worden: het airbaglampje begon te branden! Ik reed toen nog geen 5 minuten snelwegtempo. Het klokje begon ook al in slaap te vallen. Gas los, en bij 80-90 had ik van het een op andere moment (binnen een seconde of 5) weer voldoende spanning. Ik zag mijn koplampen ook weer schijnen in de vrachtwagen voor me... Dit probleem doet zich alleen boven de 110 voor eigenlijk. Daaronder blijft alles fel branden, hoe lang je ook rijdt.

Ik heb dit een jaar terug ook gehad (radio viel uit etc.) , toen is de v-snaar afgesteld. Toen was het eigenlijk over, maar nu komt het terug. Dit terwijl de auto in januari een grote beurt heeft gehad, met d-riem, v-snaar etc.

Kan het de (originele) accu zijn die minder wordt of moet die zoiets makkelijk kunnen hebben? Dynamo?

Een vervelend probleem, want een gebruiksaanwijzing aan een auto kan ik m'n moeder niet aandoen, haha.

Bedankt alvast!

markvanloo

Geplaatst door markvanloo (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Matiz? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

verrace (0) PRO, 17 jaar geleden

je accu spanning neemt af vandaar deze klachten, de dynamo kan de veroorzaker zijn maar inderdaad een
slippende v-riem zou ook kunnen.

markvanloo (0), 17 jaar geleden

De v-snaar wordt bij elke beurt vervangen dus misschien moet ik het daar niet zoeken. Accu zelf zou het niet kunnen zijn? Hij start iig wel altijd zonder problemen. Het probleem lijkt eigenlijk alleen bij hogere toeren op te treden. Alhoewel 120 in 5 toch niet tenenkrommend moet zijn voor de motor. Als je even doortrekt zie je ook de verlichting wat zwakker worden, maar zodra je opschakelt is dat meteen weer weg.

Ach ondertussen word ik op tijd gewaarschuwd, de radio valt als eerst uit... :-). Leuk is anders.

verrace (0) PRO, 17 jaar geleden

120 in de 4 ? een matiz mag met de 80 gerust in de 5 hoor.

v-riem vervangen bij elke beurt ? is dat niet een beetje vreemd ?

als je airbag lampje BLIJFT branden door een tijdelijke te lage accu spanning, functioneerd deze niet meer
tijdens een aanrijding !

markvanloo (0), 17 jaar geleden

Sorry, bedoelde de 5.

Nee, niet bij elke beurt. Maar dit probleem heb ik zeg 2 jaar terug ook 1x keer gehad. Toen is de vsnaar afgesteld. Ondertussen is de snaar bij de afgelopen beurt in januari weer vervangen, samen met d-riem etc. Dus ik dacht nu moet het zeker weer "toppie" zijn. Niet dus.

Hij blijft gelukkig niet branden, zodra ik snelheid minder en de boel weer fel begint te branden, floept het airbaglampje gelukkig uit.

Ik ga ook maar eens de dealer in Soest bellen, kijken wat zij voorstellen. Hoe meer zielen... :-)

markvanloo (0), 17 jaar geleden

Update:

Ben bij de dealer geweest, die gingen de dynamo doormeten, op hoge toeren. (was te horen...). Hij laadt 14 volt, maar op hogere toeren zakt ie naar 11 volt. Te weinig dus. Het probleem zit 'm in een electronica-ding wat in de dynamo zit. Dat is niet te vervangen dus komt er een andere dynamo op. Ruil 156 ex en nieuw 226 ex, geloof ik. Met monteren van een ruildynamo kom je vast op 300 incl BTW. Erg leuk...., maarja wat doe je eraan.

Bedankt voor de tips mensen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.