auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Chevrolet Nubira Station Wagon 2009: Schudden motor en pook bij terugschakelen?

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: F16D3, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Beste techneuten,

Wij hebben het volgende probleem met de auto:

Zodra we ergens op cruisesnelheid rijden, lees 4e of 5e versnelling en vervolgens moeten terugschakelen bij bijvoorbeeld naderen van een kruispunt of rotonde trap ik de koppeling in, motor begint lichtjes te schudden, vervolgens haal ik de pook uit de 4e versnelling en wil hem inleggen in de 3. Vlak voordat je de pook in de 3 zet, dus als de pook tegen de weerstand van de 3e versnelling aan ligt, schud de pook ook hevig. Zodra 3 is ingelegd is het over en bij gasgeven merk je al helemaal niets meer. Bij het terugschakelen van 4 naar 3 het best merkbaar, bij overige versnellingen een stuk minder. Het voelt een beetje als onbalans in het vliegwiel ofzoiets? Iemand die dit herkent? Auto heeft 172k op de klok

Geplaatst door

Vincent86c (275)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Samenvattend zou je kunnen zeggen dat de motor/pook schudt bij (flink) remmen of bij gas los. De pook trilt niet echt zichtbaar, maar als je de hand erop legt, voel je hem echt ongewoon veel schudden. Bij gasgeven of stationair heeft ie dit niet.

Beste techneuten, niemand die me hiermee kan helpen? Ik weet inmiddels dat het schudden snelheidsafhankelijk is en niet beinvloed wordt door motortoerental. Het schudden is het best voelbaar in de pook en in een wat mindere mate ook in de motor (schudden in de rugleuning van de stoel). Het schudden in de pook doet zich voor bij remmen of afremmen op de motor en treed vooral op bij koppeling in, en verzetten van de versnellingen, dus in de neutraalstand tussen de versnellingen in. Het schudden is dan voelbaar als je de pook in de neutraal tegen de in te leggen versnelling aan duwt. Des te hoger de rijsnelheid, des te beter is dit voelbaar. Zodra de versnelling is ingelegd, is het schudden weg. Stationair ook geen schudden.
Ik weet even niet waar ik zoeken moet. Remschijven? Uitlijning of wielen balanceren? Aandrijfassen? Motorsteunen? Versnellingsbak, vliegwiel of koppeling? Schakelbussen in het schakelmechanisme? Iets anders misschien? Wie heeft er ideeen en helpt me op weg?

Deze mag dicht. Oorzaal bleek een flink kromme velg linksvoor

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nubira of stel zelf een nieuwe vraag.