Beste techneuten,
Ik heb een Chevrolet Spark 2011, en sleutel vaak zelf.
Ik wil graag beide multi / poly riemen vervangen, compleet met spanrol.
Nu is dit geen moeilijke klus, maar tegenwoordig schijnt het spannen te gebeuren met een frequentie / trilling meter met microfoon.
Dit om de snaren niet te strak of te slap te zetten.
Vroeger deed ik dit gewoon op gevoel, maar dat schijnt bij multiriemen niet verstandig te zijn.
ik wil de lagers niet om zeep helpen door een te hoge riemspanning, maar er moet ook geen slijtage optreden door slippen en een te lage spanning natuurijk.
Mijn vraag, ik heb geen trilling / frequentie meter tot mijn beschikking, is er een andere manier om de juiste spanning te kalibreren / meten?
Hoe doen jullie dat?
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Groet, Bert.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb de riemen vervangen, en ben aan de slappe kant gebleven mbt de spanning.
Na 500 km begon er een te gieren, nu iets strakker gezet, zodat hij op de lange kant met duim en wijsvinger nog net 90 graden bewogen kan worden.
Beter iets te slap dan te strak, maar gieren / doorslippen mag niet natuurlijk.
Het is goed te doen bij de Spark, als je het rechterwiel er af haalt, en een beschermplaat verwijderd.
Verdere hulp is niet nodig, het is gelukt!
Groeten van Bert.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Spark of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar