Daewoo-Chevrolet Nubira: Stappenmoter inleren

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo,

Mijn auto loopt sinds een paar dagen op 1500 toeren stationair.
Ik heb een tip gekregen om de stappenmotor schoon te maken.

Weet iemand hoe deze in te lezen na het schoonmaken?

B.v.d. voor de reacties

W.O

Geplaatst door W.O (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Nubira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Beide accu klemmen losmaken en 1 minuut tegen elkaar aanhouden.

W.O (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor je reactie,

Dus als ik het goed begrijp eerst stappenmotor los, dan accu klemmen los halen en tegen elkaar houden. dan weer aansluiten en starten?

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Haal eerst de beide accuklemmen maar eens los en hou die 1 minuut tegen elkaar alvorens je de stappenmotor loshaalt.
Sluit daarna de accuklemmen weer aan en kijk of de motor dan wel goed loopt.

W.O (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor je reactie, het is gelukt!

sanscorp (0), 14 jaar geleden

Afgezien van het feit dat het al gelukt is heb je ook een andere methode:

Schakel de radio, aanjager en alle andere opties uit.

Als de motor koud is:
1. Contact 5 seconden aan, daarna 5 seconden uit en dit 3x in totaal doen.
2. Bij de 3e keer dat je het contact aan doet na 5 seconden de motor starten.
3. Motor laten lopen tot deze warm is (boven de 85 graden)
4. Indien er airco aanwezig is deze 3x 10 seconden aan, 10 seconden uit doen.
5. Nadat je de airco voor de laatste keer uit hebt gezet, 10 seconden wachten en motor afzetten.


ECU is gereset en je hebt zojuist de "Idle learn" procedure afgerond.

W.O (0), 14 jaar geleden

Hij blijft af en toe bij het intrappen van de koppeling eventjes hangen bij 1500 toeren, zakt daarna naar 1100, en pas als ik helemaal stil sta naar ong. 850 toeren.

Bedankt voor de tip!
Ik zal dit gaan proberen.

sanscorp (0), 14 jaar geleden

Boven je stappenmotor heb je ook nog je IAC valve zitten.
Zit op dezelfde manier vast als de stappenmotor; ook wel handig om te reinigen.

Let op dat je geen vloeistoffen ín je gasklephuis spuit, dat vind deze niet echt fijn.

W.O (0), 14 jaar geleden

Is dit de IAC valve? Hoe maak je zoiets schoon?
[url=http://img20.imageshack.us/i/stappenmoto...][img]http://img20.imageshack.us/img20/6571/st...[/img][/url]

sanscorp (0), 14 jaar geleden

Dat zwarte ding naast die mooie rooie circel is je IAC valce :)

Beste is even luchtfilterslang eraf en zo goed als mogelijk schoonmaken.
IAC valve kan je op dezelfde manier verwijderen en reinigen als je stappenmotor.

**OFFTOPIC, SORRY!**
@ Moderator, ik wil dit best later editen naar een nieuw topic maar dit is nu even de enige manier om dit te vragen aan W.O.

Zeg O.W. kan je mij een ZEER groot plezier doen?

Wat ik heel graag wil weten is hoe de vacuümslangen bij jou aangesloten zijn!
Gaat mij om het hele systeem (heb je Airco? ik wel namelijk)
Hoe lopen de slangen? kan je het uittekenen of anders fotograferen voor mij?

Ik ben nu al heel lang aan het prutsen en niemand kan mij met zekerheid vertellen hoe het nu allemaal loopt.
Zelfs de Daewoo daeler in almere kon mij niet helpen...

Als ik naar de bovenstaande afbeelding kijk denk ik het volgende:
Meest rechter slang gaat naar beneden, naar de EGR solenoid?
Middelste slang gaat naar de MAP sensor?
Meest linker slang gaat naar je Pollen / AIRCO filter?

Omdat ik niet weet hoeveel kennis er van de zaken is het volgende.
Wat ik nu graag wil weten:
De meest rechter slang (dikste van de 3) gaat naar een apparaat onder je gasklephuis.
Dit is een apparaat met 2 vacuüm aansluitingen en een stekker met 2 draden (genaamd het EGR solenoid)
Waar loopt de tweede slang vanaf dat apparaat heen?

Wat ik daarnaast graag wil weten is waar de EGR klep (dat mooie ronde apparaat naast/achter je bobine) op aangesloten zit
Ook hier loopt een vacuümslang uit, gaat deze naar ongeveer dezelfde plek als de EGR solenoid naar een tweede soortgelijk apparaat? (genaamd de CCP solenoid) of loopt deze ergens anders heen?
Tevens ben ik benieuwd naar de tweede slang die uit de CCP solenoid komt, waar deze heen gaat.

Ten derde, precies onder de 3 slangen die je op de bovenstaande foto hebt staan, in de buurt van je luchtfilterslang zitten ook 2 vacuüm aansluitingen;
Waar lopen deze heen?

Mijn vragen zijn beschreven in topic:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
en
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...


Dank!
**OFFTOPIC, SORRY!**

W.O (0), 14 jaar geleden

Panscors, misschien ligt het aan mij, maar ik dacht dat dat zwarte ding links naast die rooie circel de stappenmotor was... vastgezet met 2 schroefjes (1 & 2, zie foto ▼)
Is het dan dat ding in de paarse circel.....?

[url=http://img23.imageshack.us/i/iacvalve.jp...][img]http://img23.imageshack.us/img23/169/iac...[/img][/url]


Ik heb niet veel kennis van zaken, maar wil best even kijken wat ik voor je kan doen.
(ben wel handig met mijn mobiel, ik zou misschien live kunnen streamen, want ik zou niet weten wat een EGR selenoid of een MAP sensor is :-)
Ik heb het model met airco, (werkt niet...)

Welk type heb jij eigenlijk? Heb de foto's vergeleken ( http://img191.imageshack.us/i/naamloostl... ) maar dat ziet er toch iets anders uit :-)

sanscorp (0), 14 jaar geleden

Het kan zijn dat het bij mijn model allemaal net weer anders is maar lijkt me eigenlijk niet.
Zit er geen soortgelijk apparaat onder hetgeen wat je al gereinigd hebt?

Het gaat hier om een Nubira uit 1999, waarschijnlijk net 1 modelletje nieuwer.
Het is allemaal heel erg lastig te zien zo met het oog, zal ik het anders beschrijven hoe wat waar?

Is het niet heel ingewikkeld, als je mij een foto van je motorruimte kan geven dan zal ik er even namen bijzetten :)

W.O (0), 14 jaar geleden

Sanscorp,

Ik ga morgen even kijken of er iets onder zit. Bedankt

**OFF TOPIC**
(Ik heb je een gemaild)

W.O (0), 14 jaar geleden

Ik kon niks vinden onder de stappenmotor....
Het gaat nu een week goed, soms na een lange snelweg-rit bij het de decellereren blijft ie even hangen bij 1500 rpm, maar zakt daarna weer terug naar 900 rpm.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nubira of stel zelf een nieuwe vraag.