Vanuit een servicemanual heb ik de EGR klep gevonden.
Nu is de vraag; moet ik de vacuümslang dichten of de klep??
En hoe kan ik deze het beste (NIET permanent) afpluggen / dichten? (niet permanent ivm APK en 4gasmeting)
Zie onderstaande afbeelding, de bijhorende getallen zijn:
11. EGR Vaccum Hose
12. EGR Valve
13. EGR Valve Gasket
14. EGR Valve Adaptor
15. EGR Valve Adaptor Gasket
[url=http://img684.imageshack.us/i/nubiraengi...][img]http://img684.imageshack.us/img684/2010/...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik ga toch weer terugkomen op dit probleem.
De daewoo dealer heeft de computer uitgelezen (niet gereset..) en kreeg een code 07 terug.
EGR klep, wiring or ground/short.
Exacte foutcode volgens Autodata:
"Exhaust Gas Recirculation (EGR) solenoid - voltage low.
Wiring Short to Earth, EGR solenoid, ECM"
Ik heb de hele EGR klep van het blok af gehad (zie afbeelding 1) en schoongemaakt met Engine Cleaner (niet bijtend bij rubber!); vervolgens met water afgespoeld en gesmeerd met spray vaseline.
Vanaf het begin al de stroom eraf gehad en na een half uur weer aangesloten.
Ook loopt er een slang naar een ander potje toe welke aan de gasklephuis vast zit. (zie afbeelding 2)
Aangezien dit een dicht potje is welke aangesloten d.m.v. een pushrod aan een hendel heb ik de buitenkant alleen goed gesmeerd en even flink heen en weer bewogen.
Mijn motor management lampje brand nog steeds..
Volgens AutoData zit er een EGR valve sensor met 2 draden; deze kan ik sowieso al niet vinden.. Er lopen in en rondom de buurt van de EGR klep helemaal geen draden welke richting een sensor gaan.
Afbeelding1: dit is wat ik denk dat de EGR klep is :)
[url=http://img191.imageshack.us/i/egrklep.jp...][img]http://img191.imageshack.us/img191/1787/...[/img][/url]
Afbeelding 2:
[url=http://img191.imageshack.us/i/enginey.jp...][img]http://img191.imageshack.us/img191/7906/...[/img][/url]
een stap voor stap "how to" zou erg prettig zijn trouwens :)
Zowel sensor locatie en reinigen evenals EGR afpluggen mocht het eerste niet voldoende zijn..
Verder heb ik de kabel (vacuümslang) welke van EGR naar tweede potje loopt (bovenste op foto) al los gehad en afgeplakt met ducktape (dicht dus)
Dit had geen resultaten t.o.v. het dashboardlampje dat uit moet kunnen :)
14 jaar
Sanscorp.
De egr solenoid bevind zich onder het inlaatspruitstuk,op ongeveer 20 cm afstand naar beneden.Tussen blok en schutboard in.Je ziet daar een zwart blok met wat slangetjes.
Philipstech.
14 jaar
Sanscorp,
Het kleine potje aan spruitstuk is voor regelen van de luchtweg in de inlaatspruitstuk dit slangetje zit aan de injectie rail verbonden.
Het 2 potje(egr klep) zit verbonden met een slang naar de egr solenoid.
Philipstech
14 jaar
uhhm ok, bij mijn auto loopt het kabeltje niet naar beneden maar naar de twee potjes toe.
dus de 2 potjes zijn met elkaar verbonden.
Bovenstaande foto heb ik niet zelf gemaakt.. :) google was makkelijker!
Dus deze zit zo verbonden:
[url=http://img503.imageshack.us/i/engineslan...][img]http://img503.imageshack.us/img503/5729/...[/img][/url]
Ik heb lager inderdaad wel een zwart plastic blok gezien; hier ging wel een electrakabel naar toe maar ik wist niet zeker wat het was toen ik alles los had vanmiddag.
Dit blok zat nagenoegen exact onder potje nummer 2 (de klep bij het gasklephuis) en inderdaad erg laag..
had al moeite met de EGR klep zelf.. lekker bijkomen allemaal haha
Is nu dus een kwestie van (niet bij kunnen komen.... :) ) kabels nalopen, schoonmaken en voltage doormeten.
Hopelijk is het hikken en inhouden dan ook verholpen!
14 jaar
Sanscorp,
geen wonder dat de nubie beroerd loopt.
Waarschijnlijk los je met het goed aansluiten een hoop problemen op.
Philipstech
14 jaar
Sanscorp,
Dat betekend dan ook dat je 2 lekkende openingen hebt waardoor er "valse lucht"word aangezogen.
de eerste op de injectie rail,en de 2e op de het gasklephuis.
Van het gasklep huis loopt een slang naar de egr sonenoid en van daar naar de egr klep.
Suk6 met het oplossen.
Philipstech
14 jaar
pfff stelletje prutsers diegene die een jaar geleden (voor mijn aankoop) de motor gereviseerd hebben.
Geen oliebestendige slangen gebruiken én verkeerd aansluiten... wie weet waar ik nog meer tegen aan loop.
Nu hoop ik niet dat het relai defect is.. dat dat de reden is waarom ze het zo aangesloten hebben.
Weet niet wat zo'n Solenoid moet kosten maar zal vast een dure grap zijn.
Hopelijk kan ik de openingen vinden :) haha, zal dat in de haynes repair manual staan?
Bij twijfel toch maar even naar de garage, das niet altijd een slecht idee :D
zal me ook niets verbazen dat ze op één of andere manier geen openingen over hebben gelaten.. dan zit ik dus al met mijn handen in het haar omdat ik niet weet wat waar hoort.
Zoals jij het nu omschrijft ga ik het woensdag eens proberen, morgen moet ik naar leeuwarden, dan zal ik het hikken en stoten nog maar even voor lief nemen.
Bedankt en jullie horen van me!
sander.
14 jaar
Nou kleine update:
Ik kan de solenoid zelf niet vinden maar daarnaast ook geen losse aansluitingen! dus potje 1 maar weer op 2 aangesloten.
Ik heb de aarde welke het dichts bij de solenoid zit schoongemaakt en ingesmeerd met vaseline en een nieuwe aardedraad naar de hoofdaansluiting getrokken; het lampje was heel even uit (half uurtje) en ging daarna vrolijk weer aan.
Omdat ik aan de draden heb lopen morrelen en daardoor het lampje uit ging denk ik toch dat er ergens een draadbreuk zit.
Dit is leuk want ik kom er nauwlijks tot niet bij, laat staan dat ik ruimte heb om de boel eens goed door te meten..
Suggesties zijn zeer welkom! ik word er namelijk gek van dat ik niet weet hoe iets aangesloten zit en dat ik daarnaast de onderdelen zelf niet eens kan vinden...
14 jaar
Sanscorp,
even nieuwsgierig:
****Ik kan de solenoid zelf niet vinden maar daarnaast ook geen losse aansluitingen! dus potje 1 maar weer op 2 aangesloten.
Ik heb de aarde welke het dichts bij de solenoid zit schoongemaakt******
Niet te vinden maar wel schoongemaakt?????
Kijk even voor de zekerheid van onderaf langs het blok naar de inlaat toe(type na 1999),zit daar geen solenoid?dan lijkt het erop dat deze verwijderd is(gewichtsbesparing?).
HET KAN OOK ZIJN DAT BIJ TYPE 1 DIT ONDER DE EGR KLEP ZIT.
Je kunt kijken of er 2 openingen voor slangen aan dit potje zit.En ja hij wordt electrisch geschakeld dus minimaaal 2 draden voor werking nodig.
Je kunt het kleine potje toch wel aansluiten op de injectierail?
Kijk dan of er op het gasklephuis een dichtingsdopje is gezet.
Je kunt proberen of de motor dan beter loopt.
Philipstech
14 jaar
Haha klopt, klinkt niet echt aannemelijk.
Voor de duidelijkheid:
Ik heb de aarde welke aan het motorblok vast zit (links van waar de solenoid zou moeten zitten, gezien vanaf de bestuurdersstoel) schoongemaakt, geschuurd en ingesmeerd tegen corosie.
Probleem is dat ik geen brug of steunblokken heb, en ik ga niet onder een auto liggen met alleen 1 krik om hem op zijn plek te houden :)
Toch vind ik het raar dat het lampje, na schoonmaken van aarde, ruim een half uur (rit gemaakt) uit is gebleven.
Vervolgens motor uit, wil weer weg gaan en lampje weer aan....
Onder de EGR klep, ik ga nu meteen kijken!
Onder de inlaatspruitstukken is het erg lastig kijken.. zeker nu het donker is --> vanmiddag ook niets gevonden.
Ter info voor mij:
Injectierail is waar ook de 4 stekkers aan vast zitten?
[url=http://img512.imageshack.us/i/injectiera...][img]http://img512.imageshack.us/img512/4928/...[/img][/url]
Hier dus ongeveer? :)
ik weet het, ben lastig haha.
Bedankt,
Sander.
14 jaar
nou heb opnieuw gekeken; geen solenoid te bekennen!
wel iets wat ik denk dat de startmotor is (3 polige, ijzeren ronde bak onder het inlaatspruitstuk)
maar absoluut geen zwarte kast welke ik kan zien en waar vacuüm slangen inkunnen of waar uberhaupt een stekker naar toe loopt..
Toch maar even vanaf onderaf kijken maar dat moet weer wachten.
Moet je wel zeggen dat toen het lampje uit was, de motor al een stuk normaler liep, minder stoten en schokken.
Ook onder de EGR zit niets anders dan motorblok.
Jammer dat er geen voorbeeldfoto is van hoe de slangen lopen.
Zal zo proberen nog een foto te maken van mijn motorruimte.
14 jaar
Sanscorp,
De positie van de injectierail is juist.Er zitten 4 connctoren in de buurt.Als het goed is zit er aan de rechterkant een klein potje op de rail en daarop zit de eerste pot op.
En dat het lapje van motormanagement uit was zou kunnen duiden op een reset van de ECU.
OPMERKING>>de egr klep kan nooit werken zonder de solenoid <<
In bijna alle gevallen wordt deze door onderdruk in de luchtaanvoer bediend i.c.m. de ecu.
Dus ergens zit er iets niet goed aangesloten.
Helaas kan ik nergens op internet iets vinden waar de solenoid bij de eerste type nubira zou zitten.
Ik ga er vanuit dat de opbouw hetzelfde is als bij type 2.
Veel succes bij het zoeken.
Philipstech
14 jaar
Grote foto's, vers van de pers!
ok dus even op een rijtje:
1. potje welke vast zit aan het gasklephuis gaat naar de injectierail
2. van injectierail moet deze naar de solenoid gaan
3. van solenoid gaat er een tweede slang naar de EGR klep
heb ik dit juist?
close up:
[url=http://img191.imageshack.us/i/motorhuis....][img]http://img191.imageshack.us/img191/6839/...[/img][/url]
Overzicht:
[url=http://img191.imageshack.us/i/overzichtw...][img]http://img191.imageshack.us/img191/6168/...[/img][/url]
14 jaar
Sanscorp,
Potje op de injectierail is goed aangesloten ,ik keek verkeerd.
Potje op inlaathuis is niet juist aangesloten deze is NOOIT verbonden met egr klep.
De egr klep wordt bediend door de solenoid en die zit wel degelijk ONDER de inlaat,kijk goed hieronder.
Je bezit namelijk een type A16DMS blok.
Potje op inlaathuis werkt ook met onderdruk,ik zal even kijken waar deze exact op zit aangesloten.
Op jouw foto geef je aan benzinepomp dat is onjuist.
Tegen het schutboard zit het benzinefilter en de grote is een rembekrachtiger(zit ook de remvloeistof tankje)
Positie lambda is juist.
Ik geef je vanavond overige info ,ik ga het even napluizen voor je.
Philipstech
14 jaar
ik kruip dit weekend wel even onder de auto. nu een beetje te nat :)
Stom dat ik de EGR solenoid niet kan vinden... heb echt goed gekeken vanaf bovenaf, zie wel de startmotor zitten...
ook autodata nog even geraadpleegd, geeft dezelfde positie aan als wat jij zegt.
al met al mis ik een kabel, namelijk van solenoid naar EGR (als ik potje 1 aangesloten heb op de solenoid.)
Dat het lampje eerder uit was gegaan was inderdaad door een ECU reset.
Mag ik vragen waar je de eventuele schema's vandaan haalt?
Wil het graag juist aansluiten maar de vraag is dan inderdaad hoe :)
Code 07 staat trouwens voor: "Exhaust Gas Recirculation (EGR) solenoid - voltage low.
Wiring Short to Earth, EGR solenoid, ECM" dit zou dus betekenen dat het dan toch aan de bedrading ligt.
Naast het feit dat het hele systeem verkeerd is aangsloten :)
Ik ben erg benieuwd, wil het graag opgelost hebben!
bedankt!
14 jaar
Sanscorp,
Shema's heb ik ook niet maar ik heb een zelfde auto, en ondertussen al van voor tot achter gereviseerd-verbeterd dus ik zeg alles puur op ervaringingen.Ook beschik ik over de uitlees apparatuur(origineel deawoo).
Maar goed,het kleine potje op het inlaathuis wordt aangesloten op een andere "pot",deze bevind zich schuin links onder het brandstoffilter op ongeveer 15-20 cm.Deze is gemonteerd tegen het schutboard.daar vandaan gaat er 1 slang naar het gasklephuis.
Op het gasklephuis zijn daarvoor een 3-tal aansluitingen voor de onderdruk slangen .
Ook een leuk weetje..De bediening binnen van het luchtsysteem (raam,voetenruimte e.d.)wordt ook vacuum bediend.
Ik vermoed dat de egr foutmelding dan ook weg zal zijn omdat deze de beoogde waarde in de ECU niet kan halen.
Met deze info moet het geen probleem zijn.
Philipstech
14 jaar
hoe goed ben je met paint? :D
visueel hulpmiddel is zeer gewenst. je zegt dat er op het inlaathuis (gasklephuis?) al 3 aansluitingen zitten --> dan ga ik niet gokken welke ik moet hebben haha.
Alleen welke richting de lucht op blaast word bepaald door een vacuüm, heb die unit al een keer los gehad :)
Hoorde pffft toen ik de stekker los trok dus dat was een mooie en duidelijke conclusie haha.
ik heb net uitlees apparatuur besteld; scantools :) de OBD-Link welke alle protocollen uitleest incl. fabrikant specifieke codes.
heb ook al meerdere softwarepaketten op mijn computer staan, allemaal eens even proberen als het apparaat binnen is!
Dank
**p.s. een foto van een EGR solenoid vergelijkbaar met die van de Nubira zou mooi zijn, dan weet ik wat ik zoek :)**
*** edit 2: ahh die plastic, zwarte pot heb ik wel eerder gezien inderdaad; voelt nogal leeg aan!) gaat idd wel een slang naar toe. ***
14 jaar
heb even snel gekeken en volgens mij inderdaad de solenoid gezien! **Zucht, eindelijk**
Ook een losse luchtslang gevonden, weg gemoffeld achter de rembekrachtiger!
Zie hier mijn prachtige paint kunsten!
hopelijk is het duidelijk...
"Onbekend" is wat ter hoogte van het pollenfilter zit maar dan in het midden van de auto... :) Zie foto boven.
Noot: pot 1 tegen het gasklephuis ik heb net aangesloten zoals hieronder staat.
dit was de losse luchtslang welke weggewerkt zat achter de rembekrachtiger..
[url=http://img691.imageshack.us/i/langlevepa...][img]http://img691.imageshack.us/img691/3374/...[/img][/url]
14 jaar
Sanscorp,
Op het gasklep is alleen maar vacuum.Door aangezogen lucht.
En ik ga ook niet onder de auto ligggen HAHAHAHAHA.
En Obd2 gaat niet werken,deze typen gebruiken de ALDL communicatie.
Philipstech
14 jaar
aargh, nou ja verpats hem wel weer of bewaar hem voor de volgende auto.
Zou zweren dat de nubira ISO9141 is.. heb zo veel research gedaan...!
Heb scantool maar even een e-mial gestuurd met het vriendelijke verzoek om de order te annuleren, hopelijk is het nog niet verzonden.
ALDL in een OBDII jasje.. erg jammer!
Laatste bericht, order geannuleerd. :) scheelt me een hoop geld!
14 jaar
Oh ja, is de solenoid aangesloten d.m.v een blauwe stekker met een roze en groene draad?
dit zou voor mij de ultime bevestiging zijn dat ik niet helemaal gek begin te worden haha.
Tevens zie ik maar 2 (luchtslang) aansluitingen op de solenoid beide aan 1 kant, samen met de 2 polige stekker.
één loopt naar beneden, onder de pollenfilter het chassis in en de ander loopt naar aansluiting 3 (dichtsbij de voorkant van de auto).
Een derde aansluiting van de EGR klep kan ik dus niet kwijt nu.
Deze hangt dan ook nog los --> zie paint tekening, aangepast.
14 jaar
**********************************
Offtopic:
Responce van Scantools.net, erg snel en goed:
Dear Sander,
In the EU, OBD2 was not standard in Petrol vehicles until 2001, and in Diesel vehicles in 2004. If your Daewoo is older than this, it is likely not fully OBD2 compliant (althought it may be "compatible"--meaning the DLC is the J1962 standard and some information may be available).
At any rate, your order has been canceled and we will refund your PayPal account. You should see the credit to your PayPal account within the next 1-2 business days.
Thank you for your interest in our products,
**********************************
14 jaar
Sanscorp,
Pot 1 is "eindelijk" goed aangesloten.
Even samenvatend,
Onbekend op jouw tekening is de MAP sensor.
Ik vermoed dat de egr verdwijnt in in gaatje in het schutbord,deze zal wel los kunnen zitten omdat deze aan de egr klep komt te zitten.
De rest van het schema klopt,dus dat zit wel snor.
Zo,misschien nu de oplossing.
Philipstech
14 jaar
ok dan beginnen we dichterbij te komen; moet je zeggen dat na een ECU reset het lampje nu niet meer uit gaat.. dat kan duiden op andere problemen.
maar dat komt daarna wel, maar weer een keer uit laten lezen daarna.
Als ik het goed begrijp moet ik in de buurt van de EGR klep naar een opening zoeken. dit kan nooit verder weg zitten dan dat het slangetje (dat er op de foto op zit) lang is neem ik aan??
Ik geloof dat die naar beneden gaat he die luchtslang van de EGR? ik zal nog even snel kijken nu, kan niet wachten :)
Misschien dat ik er nog even op terug moet komen als ik die opening in het schutbord (engelse woord is firewall toch?) niet kan vinden.. :P
maar laten we hopen dat dat nu zonder al te veel moeite gaat haha.
Indien het lampje nog niet uit gaat na een reset dan ga ik de bedrading van de solenoid maar even controleren.
Zou je alleen nog kunnen bevestigen dat de solenoid het apparaat is met 2 contacten welke groen en roze zijn? (blauwe stekker)
Nou, he he, heeft even geduurd, maar heb een hoop geleerd!
Waarvoor mij dank! hopelijk hebben anderen hier ook wat aan in de toekomst.
14 jaar
Sanscorp,
De egr klep gaat bij mij met een slang op de solenoid.
maar volgens jouw tekening gaat hij van de solenoid de motorruimte naar binnen toe,en dat is niet goed.
Deze moet worden verbonden met de egr klep.
En ja de kleuren komen overeen evenals de aantal draden (-: .
Philipstech
14 jaar
net terug van kijken; heb geen opening in het schutbord zitten.
vanaf de solenoid gaat er 1 draad naar het gasklephuis, om precies te zijn de voorste aansluiting.
de andere draad gaat, als je voor de auto, naar de auto staat, naar links onder, daar verdwijnt een pijpje samen met de benzineleiding "naar binnen" toe.
Ik weet niet waar dit heen loopt.
De EGR klep is nu nog helemaal niet aangesloten zoals je op de tekening kan zien.
De draad is, volgens mij, lang genoeg om naar de solenoid te komen, maar dan zit ik dus met de draad die de auto in verdwijnt die los zit...
Weet je ook naar welk aansluitpunt de EGR klep op de solenoid gaat?
Helaas kom ik nog ergens een aansluiting te kort.
14 jaar
Sanscorp,
Koppel deze gewoon even los van de solenoid en trek van daar even een nieuwe slang naar de egr klep.
Ik vermoed dat ze deze erin geduwd hebben omdat er nog wat over was.
Wat betreft error code 7 controleer of er geen van de 2 draden aan de massa ligt.
Beide gaan direct naar de ecu.
Philipstech
14 jaar
Nu ben ik toch erg nieuwsgierig waar die andere slang dan heen gaat hahaha.
Zal het morgen opnieuw aansluiten, morgen weer om 6 uur op..
Maakt het nog uit hoe je hem aan sluit? welke slang op welke aansluiting van de solenoid gaat?
Indien het lampje blijft branden:
Zal ik de draden doormeten, 1 pin van de multimeter op het chassis en en de andere de stekker in.
Als dat goed gaat meet ik het voltage, moet dat met lopende motor of is alleen contact aan voldoende?
14 jaar
Sanscorp,
Je bent niet de enige die vroeg op moet ik sluit het voor deze avond.
doormeten-->motor uit en ohms meten naar massa.
Is het minder als 100 ohm dan is er sluiting.
Verder niets.
Ik ben ook even aan het kijken geweest maar de enigste slang die bij mij naar binnen loopt komt vanaf de filterhuis van de Airco.
Dus er lopen geen 2 slangen naar binnen.
Philipstech
14 jaar
Zal vanavond even een fototje maken van de tweede mysterieuze slang :)
ga straks in mijn pauze de EGR verbinden met de solenoid.
Heb mijn multimeter meegenomen en kijk meteen wel even of ik kan meten.
Schokken is tot nu toe nog niet opgelost met het anders aansluiten van de overige slangen; zit te denken dat dit een ander probleem is.
Maar dat weten we pas zeker als alles juist is aangesloten.
14 jaar
Trouwens, de luchtslang die links achter naar onder verdwijnt is een veel stevigere kabel dan de overige vacuümslangen..
moet nog foto's maken.
14 jaar
Op deze foto zie je de pot die tegen het schutbord aan zitten (naast de MAP sensor) en daar zie ik volgens mij een draad de andere kant op lopen?
Dit is dus wéér anders aangesloten... ?
[url=http://img191.imageshack.us/i/enginey.jp...][img]http://img191.imageshack.us/img191/7906/...[/img][/url]
14 jaar
Net doorgemeten, resultaten:
Multimeter op 200k ohm gezet en de weerstand gemeten op aangewezen aarde punten en willekeurige schroeven:
De roze draad geeft een weerstand van 15.60 op beide punten
De groene draad staat niet in verbinding met de aarde, geen uitslag op de multimeter.
als je zegt dat de weerstand minimaal 100 had moeten zijn zit er dus een kabelbreuk ergens.
dit is niet leuk want ik weet wat voor hel het is om een bloot liggende kabel op te zoeken.. gelukkig heb ik wel electra schema's in zowel autodata als de service manual. dus even goed uitpluizen waar de kabel helemaal heen loopt en hopelijk kan ik er goed genoeg bij.
EGR trouwens nu wel op de solenoid aangesloten! zit een knikje in het rubber aansluitpunt maar hij vouwt hem nog niet dicht.
lampje brand na reset constant, voorheen ging 'ie nog een half uur uit :)
gereset dmv zekering ECU los voor 1 minuut en daarna contact 3x aan uit voor 5 sec, starten, uit en opnieuw starten, lampje 2 seconden uit, daarna aan.
** nieuw paint schema geplaatst, zie vorige post **
14 jaar
Sanscorp,
Weerstand lager dan 100 Ohm duid op een sluiting met de massa.
En wat jij vermeld**als je zegt dat de weerstand minimaal 100 had moeten zijn zit er dus een kabelbreuk ergens.**
is dus onjuist.
Check even waar die de ecu op binnenkomt en meet dan nog eens met de stekker los van de ecu.Alle draden doormeten van de sonenoid en ook naar de massa toe.
Schema van jouw klopt nu helemaal.
Wat betreft de foutmelding op display,daar heb ik geen idee van,als je hem uit laat lezen dan weten we meer.
Philipstech
14 jaar
met kabelbreuk bedoelde ik eigenlijk ook beschadigd en sluiting :)
dat word een leuk werkje, weet ook niet precies waar de ECU zit.
maar dat zal wel in het schema staan.
dat is nog het lastigste bijkomen, alles zit in plastic buizen verpakt.
ga ik nu niet meer aan beginnen (denk ik, ken mezelf...) morgen weten we meer.
ga nog wel even proberen een foto te maken van die losse buis die naar binnen verdwijnt.
Auto ging op de terugweg trouwens alleen maar meer inhouden, kan zijn omdat de solenoid niet goed reageert.
zie in mijn vorige post trouwens dat ik gementen heb op 200k en dit had 200 moeten zijn op de multimeter.
ga nog een keer meten.
14 jaar
Sanscorp,
De ecu zit rechts bij voetenruimte bijrijderskant(spiegelbeeld OBD stekker)
Philipstech
14 jaar
als met al ook nog eens lastig om door te meten vanaf solenoid naar ECU.
Toch maar even een langer draadje aan de multimeter maken dan.
Handige plek voor de ECU, halve interieur slopen :P
Laatst nog wel de aanjager los gehad, weet dus wel hoe het los en uiteindelijk weer vast moet :)
14 jaar
Hele ECU ligt los, sterker nog deze ligt in de huiskamer.
Ik kan maar 1 roze draad vinden in de kabelboom en deze gaat niet de ECU in...
Volgens de pinout van Autodata zou de pin op rij A11 de EGR aansluiting moeten zijn.
Helaas staat er geen A of B op de stekkers :) wel cijfers maar geen roze draad.
De enige roze draad komt wel uit de boom maar loop vervolgens naar een brede witte stekker welke wegloopt langs mijn handschoenenkastje.
Morgen maar gewoon even meten en desnoods hele nieuwe kabel trekken (via een andere route ben ik bang; denk dat de kabelboom te goed vast zit met tape etc. en dat ik daarvoor mijn hele auto moet slopen om er bij te kunnen)
De weerstand is op de roze draad 15,6k ohm en op de groene draad rond de 25m ohm.
Groene draad lijkt me dus in orde? alleen 15,6 k ohm is veel te weinig.
Heeft ECU intern doormeten nog nut om te kijken hoeveel weerstand er exact op zou moeten staan?
Indien A11 niet klopt, heb je een andere suggestie?
Of op welke stekker (rode of witte) ik moet meten? :)
14 jaar
Sanscorp,
Ik heb helaas geen andere suggestie,als er 15,6K ohm op een kabel staat dan gaat deze niet direct de ecu binnen.M.a.w. hij zit ook nog ergens anders op aangesloten.
Philipstech
14 jaar
ik ga alles loshalen en napluizen en laat nog wel even weten hoe of wat.
nogmaals bedankt :)
14 jaar
Ik heb net een brug gehuurd en anderhalf uur onder de auto gestaan (heeft me mijn rug gekost...)
Moest de olie toch vervangen en heb meteen even een goede blik geworpen op de solenoid.
Weet nu wel waar die mysterieuze slang links onder naar toe gaat: het is een benzineleiding (denk ontluchting of druk?)
Deze hangt nu dus los... Er loop geen benzine doorheen maar hij loopt aan de onderkant wel naast de ijzeren benzinepijpjes en verdwijnt hetzelfde gat in.
Het probleem met de bekabeling heb ik nog niet naar kunnen kijken;
Ik laat de motor afkoelen en ga het dan nog even kijken.
Maar hier ga ik niet te veel loshalen, kost me te veel tijd en daarna is het maar de vraag of ik het terug krijg.
Moet wel even opnieuw de EGR klep aansluiten, dit moet vanaf de bovenkant gebeuren en ging van onderaf niet..
Aangezien je per half uur betaald en ik dit ook thuis kan zonder brug doe ik dat zo even.
Zit er naast de solenoid nog iets? er hing een stekker los vlak daarnaast.
Daar iets boven zat ook nog een haak (zelfde manier waarop de solenoid vast zit, geschoven dus) maar deze was leeg..
de bedrading van de stekker had precies zo'n kromming dat het naar die plek toe kon.
op de schema's kan ik niets vinden.
groet
sander.
14 jaar
heeeeey kijk hier eens:
[url=http://img716.imageshack.us/i/329o.gif/][img]http://img716.imageshack.us/img716/3504/...[/img][/url]
klopt dit? zie er namelijk geen solenoid tussen zitten......
Daarnaast mis ik de slangen die in de buurt van de PCV slang zitten...
Nu vraag ik mij alleen af wat de volgende onderdelen zijn :P
1. "Regulator" was da? :)
2. "Valve PCV" zegt mij ook vrij weinig..kan dit de mysterieuze slang zijn?? loopt wel naar beneden :)
FYI zie: http://www.kdmotors.ru/catalog/nubira/in...
14 jaar
bale, net bij een lokale dealer geweest die ook eenzelfde Nubira heeft staan en mocht even kijken in de motorruimte.
schijnbaar mis ik gewoon een onderdeel, naast de EGR solenoid zag ik inderdaad die losse stekker zitten, hier gaan ook 2 vacuüm slangen heen..
Onder precies onder de stappenmotor (locatie van Valve PCV op bovenstaande tekening) komen ook 2 slangen uit.
Deze missen bij mij helemaal en hier krijgt hij dus zijn valse lucht vandaan. (de achterste is trouwens afgedopt bij mij, voorste zit alleen het rubbertje nog aan, slang is weg)
Waar deze nu precies heen lopen heb ik niet kunnen zien (sneeuwde best hard net dus snel gekeken)
op de 3e aansluiting (naast de map sensor aansluiting) loopt bij de nubira die ik heb gezien, een dikke slang (stond warning, fuel line op..?) naar beneden.
Ook het aansluitpunt van de EGR klep heb ik niet kunnen vinden... loopt wel richting solenoid maar zag niet of deze er aan vast zat.
Zaterdag een afspraak gemaakt bij de dealer in almere, hopelijk kunnen zij mij verder helpen.
Ik snap er nu namelijk al helemaal geen hout meer van!
14 jaar
Sanscorp,
Valve pcu is de eigenlijke solenoid.Het is niet meer dan een klep die er voor zorgt dat auto tot een bepaald toerental de uitlaatgassen terug laat komen naar de inlaat.
Regulator gaat naar de injectierail.
Ik weet niet waarom er door de vorige eigenaar iets is gedaan maar er is flink geknoeid met de auto.
En als je valse lucht hebt dan is het logisch dat engine light op dashboard brand.
In principe als alles goed is aangesloten zal de wagen ondanks solenoid error mogelijk ook al goed rijden.
Philipstech
14 jaar
ok dat betekend dat de dikke kabel (naar PCV) toch juist aangesloten is.
en dat die andere dikke kabel welke van achteren komt (die langs de benzinelijn loopt) ook naar de solenoid gaat.
Bij de occasion die ik vanmiddag heb bekeken was de lijn die ik losgehaald heb wel aangesloten op de solenoid.
ik ga het morgen eens proberen om het zoals bovenstaand aan te sluiten.
Daarnaast heb ik nog wel 2 in/uitgangen over, degene onder het gasklephuis in de buurt van de PCV slang.
Deze gaan denk ik op het onderdeel dat ik niet heb en de bijhorende losse stekker :)
De vorige eigenaar heeft het motorblok laten reviseren en deze is daarna systematisch verkeerd aangesloten..
Ik gok dat hij daarna nog steeds problemen had en hem verkocht/ingeruild heeft.
14 jaar
na het afdoppen van de losse slangen en het anders aansluiten van de EGR loopt hij erg beroerd stationair tot je het gas even indrukt.
Daarna loopt 'ie wel redelijk stationair.
Heb wel even de ECU gereset en de "idle learn" procedure uitgevoerd.
Moet zo ruim 200km rijden, hopelijk blijft 'ie lopen :D
anders zijn we lid van de ANWB..
14 jaar
Net terug van de dealer.. de monteur wist mij niet te vertellen hoe het aangesloten zou moeten zitten.
Ook hadden zij geen tekeningen liggen.
Hij vond de locatie van de kabel (welke naar de MAP loopt) wel vreemd en stelde mij voor om de stekker (welke nu los hangt) in de vacuüm canister (tegen het schutbord) aan te sluiten.
Wat bedrading betreft moest ik maar kijken of het ging lukken..
Een vacuüm kabeltje kon hij niet los bestellen, alleen met een nieuwe EGR klep van 200 euro!
Ik ben dus langs de lokale RC winkel gegaan en heb daar een stuk silicone slang gehaald ( 2,50).
Deze nu aan de EGR en het gasklephuis gemaakt waar de losse opening zat (en waar hij voorheen dus valse lucht naar binnen kreeg).
Kortom, ik ben geen steek verder......
Alle openingen zijn nu wel dicht en het meeste zijn juist aangesloten (afgezien van de EGR klep, dat metalen pijpje naast de brandstofleidingen en de solenoid... beats me!)
14 jaar
Ondertussen loopt de auto alleen maar beroerder; het vermogen is nu helemaal weg.
Ik wil dus toch weer terugkomen op mijn allereerste post in dit topic:
Hoe dop ik de EGR af?
Is dit zo simpel als slangetje los, schroef erin en klaar of moet er dan meer gebeuren?
ECU is trouwens nog steeds niet uit noodloop; denk dat ik volgende week maandag maar een brug ga huren en kijken hoe ver ik kom. maar als ik zie dat alle draden redelijk strak staan, ingepakt zijn met plastic buizen en tape dan daalt mijn hoop al..
Als het me echt niet lukt geef ik het op en koop ik een andere auto..
Hopelijk krijg ik er particulier nog iets voor terug..
14 jaar
even een klein schopje omhoog; hoe de "zooi" (want dat is het nu) af te doppen?
Dank :)
14 jaar
Ik denk dat ik mijn CCP Solenoid mis; dit verklaard de loshangende kabel en het te kort aan aansluitingen..
Kan je mij vertellen hoe de CCP solenoid aangesloten is (vacuüm?)
Dank :)
14 jaar
Sanscorp,
Ik denk dat je alle electronica wel moet aansluiten,indien niet dan geeft dat op de ecu problemen.
Probeer anders via de sloop(van deijne in volkel) aan onderdelen te komen.Als je dit niet goed oplost krijg je nooit een goed lopende motor.
En dan helpt afdoppen ook niet.
Philipstech
14 jaar
Ik was al opzoek gegaan naar het onderdeel.
Helaas, van Deijne heeft het onderdeel niet en kan het ook niet leveren..
Heb al op onderdelenzoeker.nl een verzoek rondgestuurd, tot nu toe nog geen reacties gehad.
Denk dat ik morgen maar even wat sloperijen ga bellen.
Weet ook niet hoe de CCP aangesloten moet worden (welke onderdelen daar op aangesloten zijn) maar daar start ik wel een nieuw topic over.
Deze wordt wel erg lang haha
14 jaar
Beetje oud topic maar... wie kan me vertellen waar de egr klep zit op deze auto en hoeveel werk het is om deze te demonteren?
2 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nubira of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar