Daewoo-Chevrolet Nubira: Verlichting teweining licht

Bouwjaar: 1998

Ten opzichte van normale lampen heb ik na blue vision, extreem power lampen erin zitten en krijg het idee niet uit het hoofd dat het licht nog niet maximaal is, enig idee/tips voor meer licht? heb zo het gevoel dat er teweinig spanning op komt, weet iemand wat de nominale spanning moet zijn voor deze lampen en of de wat oudere auto deze spanning wel kan leveren?

WPW

Geplaatst door WPW (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Nubira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

33 Reacties

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Lampen moeten gewoon branden bij 12 volt...de nominale spanning van een loodzwavel accu is 2 volt, vermenigvuldigd met het aantal cellen.
In dit geval dus 6x2=12 volt.
Ue(Batterij) = n * Ue(Cel)
(n = aantal cellen)
Bij draaiende motor kan dit oplopen tot 13,8 volt.

je kan ook overstappen op Xenon, dat geeft wel meer licht.

mvg,
Hans.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

vanaf de zekering kast onder de motorkap beginnen met alle verbindingen te controleren

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Zijn de reflectors niet aangetast door de tand des tijds?

WPW (0), 14 jaar geleden

Ik ga van het weekend eens meten en slopen, xenon is leuk maar daar kan de lampbak niet tegen. Iemand nog een tip hoe de lampbak reflector er uit te krijgen zonder dat er schroefjes overblijven?

sanscorp (0), 14 jaar geleden

Gelukkig zitten de lampen heel simpel in elkaar.

De hele unit heb je met 3 schroeven al los (boven 2 en voorkant 1)
Er zitten 2 stekkers aan, voedingskabel en electrische hoogteverstelling, even met je hand achterlangs om los te klikken, kabels zijn wat kort; niet aan trekken :)

Daarna is de unit alleen nog maar geklemd, voorzichtig losmaken met een platte schroevendraaier en het glas (plastic) verwijderen.
Zacht doekje met beetje Dreft en lauw water gebruiken om het te reinigen. (wel even de lampen verwijderen voordat je begint)

Kan ook geen kwaad om alle electrische punten even met contactspray in te spuiten.
verdrijft en voorkomt vocht.
Als de stekkers gecorodeerd zijn kan je even met een klein stukje, dubbelgevouwen schuurpapier de contacten licht opschuren.

Kost je even wat tijd maar dan heb je ook wat!
Hier een link naar de service manual, wellicht heb je er wat aan:

http://lacetti.com.ua/chevy-man/EN/docum...

WPW (0), 14 jaar geleden

De lampbakken zijn ok, nog als nieuw eigelijk, nu de spanning nog nameten. maar tnx voor de manual!

WPW (0), 14 jaar geleden

Spannng is ook goed, verder getest met z'n licht luimen ding, ook goed... dus dan maar xenon proberen, maar, weet iemand hoe het hiermee zit in bvb. engeland?

sanscorp (0), 14 jaar geleden

Let wel op dat je dan meer nodig hebt dan simpel een xenon lamp er in zetten.
Is een dure grap...

Ik heb ook eens een paar "extra blue 30% extra" lampen gehad, na een week weer omgeruild voor de "normale" witte lichten.
Ten eerste zie je veel meer met de gebruikelijke lichten en ten tweede kwam mijn auto niet door de APK met die blauwe lichten :)

Tevens is de wetgeving rondom xenon veranderd; hoe of wat precies weet ik niet meer google doet wonderen!

succes

WPW (0), 14 jaar geleden

Nou duur is het setje zelf niet, maar lees dit eens http://www.dft.gov.uk/pgr/roadsafety/drs...
Dus ik mot een complete nieuwe lampbak hebben geschikt voor xenon... dan rijst de vraag bestaat dit wel voor mijn bolide?

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Wetgeving omtrent Xenon verlichting

Auto's die af fabriek met Xenon verlichting geleverd worden dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis/was installatie op de koplampen. Echter voor de Xenon conversiesets voor de aftermarket geldt dit niet. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld veranderd na de Xenonconversie niet omdat het brandpunt van de Xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft. [color=red]Hierdoor is het tevens mogelijk geworden om ook nieuwe auto's met Xenon conversie sets uit te rusten.[/color]

Bron: AEMW

WPW (0), 14 jaar geleden

In nederland ja, die regelgeving had ik al gevonden. maar in de UK:

"It would be reasonable to require HID in the after market to meet the same safety standards as on new vehicles"
Stellen ze dus dat de eindmontage gelijk moet zijn als bij een nieuwe auto.

"In summary it is not permitted to convert an existing halogen headlamp unit for use with HID bulbs. The entire headlamp unit must be replaced with one designed and approved for use with HID bulbs and it must be installed in accordance with the rules stated above."
Daar stellen ze dus dat de bak moet worden vervangen, al is het alleen maar om het brandpunt en de reflectie.
Dit is uit 2006, in NL geloof ik het allemaal wel maar in de UK is de definitie anders en daar mot ik wel rekening mee houden, tenzij iemand anders meer detail regelgeving heeft zoals bvb. europeese regels die boven die van de uk gaan of zo iets. Of bvb. een nieuwe apk hier specifiek voor de xenon die ze daar niet kunnen weigeren.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

wat je leest heeft met type keuring te maken
en die is eu gelijkgesteld bij im/export
maar je hebt dan de 1rst volgende m.o.t. een probleem omdat je als je een engels kenteken krijgt moet voldoen aan de landelijke eisen

WPW (0), 14 jaar geleden

Nee want ik ga der geen ander kenteken voor vragen, ik bezoek vaak klanten en familie daar en zit dus met regelmaat tussen de schapen op een 1baansweg waarbij het dichtbezijnde lichtpuntje 5m weg is :)
Maar goed dat artikel geeft niet aan of dit dan ook geld voor bezoekende auto's. En ik ga het geen agent vragen daar ;)

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

dan zal je hoe dan ook 25 tot 40% minder licht hebben omdat je de hoek van de lichtbundel moet afplakken ivm verblinding

WPW (0), 14 jaar geleden

Zeg je dat ivm. het links rijden of een UK richtlijn?

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

beiden
je mag geen verblindende verlichting voeren

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Hoofdzaak is het links rijden; Bij ons in Nederland schijnt de lichtbundel naar rechtsvoor op de weg.
In Engeland zou dat betekenen dat je tegenliggers in het gezicht schijnt.
Daarom moet dat deel van het glas worden afgeplakt.

Plak echter geen groter oppervlak af dan strikt noodzakelijk en controleer het lichtbeeld in het donker. Dat doet u door de auto enkele meters recht voor een muur te plaatsen, met het dimlicht ingeschakeld. De horizontale scheidslijnen tussen licht en donker mogen rechts geen knik schuin naar boven meer vertonen.
Bron: Autoweek.

PS: Halfords verkoopt kant en klare stickers voor dit doel.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

en dan ben je meteen het voordel van xenon of bleu vision kwijt

WPW (0), 14 jaar geleden

Dan gaan we die stickers eens halen, dan rest nog de vraag in hoeverre xenon op een buitenlands voertuig legaal is aldaar. Weet iemand die er op aangesproken is? oja andere vraag, mag je die stickers hier ook voeren of moeten deze in NL eraf? anders moet ik er wat op voorraad halen.

WPW (0), 14 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]en dan ben je meteen het voordel van xenon of bleu vision kwijt[/quote]
Nou BV doet om mijn car geen donder, zie zelfs minder dan met een normale lamp, extreem power doet het ietswat beter maar niets om over naar huis te schrijven. Met xenon zie ik volgens de voorbeelden de zee van licht vooruit en uiteraard wat naar de zijkanten, mij gaat het meer om vooruit zien, dus wat voor voordeel ben ik dan kwijt als de zijkanten minder worden door een sticker?

sjaak10918 (0) PRO, 14 jaar geleden

extra lampen monteren (verstralers) en je snelheid aanpassen bij tegenliggers (als je dus de verstralers niet aan mag hebben) kan ook helpen. Ik weet niet in hoeverre me in de UK extra mistlampen (lampen laag gemonteerd en breed stralend) mag voeren.

WPW (0), 14 jaar geleden

Na wat gegoogle...

"10. Ik wil met mijn auto met xenonverlichting naar het buitenland mag dit?
JA, voor auto's die op Nederlands kenteken staan gelden de eisen die in de
Nederlandse wetgeving zijn opgenomen. Als u dus in een land komt waar het
niet legaal is om aftermarket xenon te voeren zonder automatische niveau
regeling en was installatie voor de koplampen bent u hiertoe niet
verplicht om deze dan ook te voeren."

en:

"Er is daarom besloten om de regel per 1 januari 2010 uit het Reglement
Voertuigen te schrappen. Echter is de overtreding met feitcode N554 per 1
oktober 2009 verwijderd. In de praktijk betekent dit dat je pas vanaf 1
januari 2010 weer xenon mag monteren, maar er vanaf dit moment al niet
meer voor bekeurd kan worden. De overtreding bestaat voor de politie
simpelweg niet meer."

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

leuk
je mag als nederlander in het buiten land xenon voeren al is dat in het btreffende land verboden
denk je dat je dan ook met verblindende verlichting mag rijden
hier of in het buiten land
als je geen bon krijgt voor niet toegestane verlichting(dat is weer afhankelijk van de type keuring op de lamp unit)krijg je hem wel op art 5 gevaarlijk weggedrag door het voeren van verblindende niet toegestane/laten verlichting/lampen in combinatie met een niet goedgekeurde lamp unit
want er is wel meteen een gat gedicht door eisen te stellen aan de units en glazen die een letter bevatten betreffende de te gebruiken lamp

WPW (0), 14 jaar geleden

Nou het zit derin, bi-xenon pilot met 6000 lumen(wit), volgende week eens kijken in bristol of er iemand klaagt :) iig. zie ik nu teminste wat.

WPW (0), 14 jaar geleden

Iemand nog een helder idee hoe de lampen schoon te houden? ik bedoel het is niet te doen om met een natte spons rond te rijden, als je 'm nodig hebt istie droog of bevroren.

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Kijk eens hoe mercedes dat doet , metalen dompelaar in het sproeiwatervat aangesloten op een aftakking van de motorkoeling ,nu alleen nog een pompje ,druk ventielen(tegen leeglopen door hevelwerking) en een paar sproeiers. Heb je glazen koplampen op een chevrolet ?? Succes Jan.

WPW (0), 14 jaar geleden

Geen flauw idee of het glas of plastic is, maar zijn er geen doekjes of zo die lang vochtig blijven?

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Ik bedoel met die vraag ,als de koplamp vuil wordt krijg je door die lampen veel warmte ontwikkeling dus is schoonhouden een "must".! Volgens mij heb je kans op een schroeiplek Bij kunststof .

WPW (0), 14 jaar geleden

Welnee:

"11. Wordt een xenonlamp warmer dan mijn originele halogeenverlichting?
Nee, de xenonlamp heeft een vermogen van 35Watt een Halogeenlamp heeft een vermogen van 55Watt. Dat is 20 Watt minder dan een originele halogeenlamp, dat houdt in dat een xenonlamp nooit warmer kan worden dan een originele halogeenlamp."

We gaan eens met wat doekjes rommellen de komende dagen.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

het zijn plastic glazen en reflectoren
en die worden door de warmtemooi geel
en 35 watt is niet het belangrijkste voor warmte ontwikkeling
licht is warmte
en door het geconcentreerde brandpunt wat meer licht opbrengt krijg je een zeg maar punt warmte en dat geeft hel veel warmte op een kleiner punt
daarom zijn ori xenon units niet van plastic
en daarom zie je na een jaar bij de apk de lichtbelden bij after sets in plastic units geheel verdwenen en erger verblindend

WPW (0), 14 jaar geleden

Ik ga derop letten, tis nu mooi wit. een nieuw setje na een jaar is niet erg.

sjaak10918 (0) PRO, 14 jaar geleden

je praat dan wel over een nieuwe set koplampen. Kun je er vast op je gemak naar kijken aan welke eisen ze moeten voldoen en welke je wilt en wat ze kosten. ;-)

WPW (0), 14 jaar geleden

Nou geen bobbie die wat te mekkeren had daar, dus zo kritisch zijn ze nou ook weer niet, lampen gewoon schoonhouden met sorbo glasreiniger en een rubber trekker, nog steeds prachting wit licht.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nubira of stel zelf een nieuwe vraag.