Startprobleem Deawoo Lanos bj 2000 1.3 LPG G3 170.000 km
Indien de motor enkele uren stilstaat is er geen probleem.
Doch vanaf hij een dag stilstaat start hij erg slecht.
Indien ik ,voordat ik hem daags voordien stilleg, op benzine laat rijden is het startprobleem s anderendaags net hetzelfde.
Als ik aan de kontaktsleutel draai lijkt hij steeds van de eerste keer aan te slaan en onmiddellijk daarna krijgt hij een dip waardoor hij uitslaat. Dit kan ik soms opvangen door alternerend het gaspedaal in te duwen. Als het me niet lukt om hem op deze wijze in gang te houden (deze dip waarbij ik alternerend dien op het gaspedaal te duwen duurt ongeveer 5 seconden) moet ik een 5 tal malen opnieuw starten op dezelfde wijze. Als hij uiteindelijk aanslaat doet hij het niet in 1 keer maar met horten en stoten.
Mij lijkt het dat ie aanvankelijk mengsel heeft om te starten maar dat er dan onmiddellijk daarna met de toevoer iets mis is.
Hij doet dit zowel bij warm, koud, vochtig en droog weer..doch de ene keer am wat beter dan de andere. Als ik snelstartspray in de luchtfilter spuit slaat ie van de eerste klik aan!
Tot enkele weken geleden was het probleem nog erger, doch ik merkte dat
de slang van de carterventilatie (die van de carter naar het inlaatspruitstuk loopt) gescheurd was. Geen goede onderdruk dus.
Ik heb hem vervangen en sindsdien is er een lichte verbetering, doch dit is de situatie die je hierboven kan lezen.
Ik heb alle andere onderdrukslangen nagekeken doch deze zijn intact.
Ik heb de bougiekabels en bougies vervangen, zonder resultaat.
Doch ik denk dat het geen ontstekingsprobleem is maar een brandstofprobleem.
Wie weet raad??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tevens even opmerken dat het brandstofverbuik 10L op 100km betreft (Gas) 1:10 dus, vind ik eigenlijk wel hoog, zeker omdat ik enkel lange afstanden op de snelweg rij.
Bandenmaat betreft een 185 , en ze zijn harder opgeblazen dan nodig
Zouden 175 banden veel verschil maken??
- EGR klept werkt
- Zou het kunnen dat er iets mis is met de benzinepomp waardoor na stilstaan de benzinneleiding iets leegloopt?
[quote=kristoflimited]Startprobleem Deawoo Lanos bj 2000 1.3 LPG G3 170.000 km
Indien de motor enkele uren stilstaat is er geen probleem.
Doch vanaf hij een dag stilstaat start hij erg slecht.
Indien ik ,voordat ik hem daags voordien stilleg, op benzine laat rijden is het startprobleem s anderendaags net hetzelfde.
Als ik aan de kontaktsleutel draai lijkt hij steeds van de eerste keer aan te slaan en onmiddellijk daarna krijgt hij een dip waardoor hij uitslaat. Dit kan ik soms opvangen door alternerend het gaspedaal in te duwen. Als het me niet lukt om hem op deze wijze in gang te houden (deze dip waarbij ik alternerend dien op het gaspedaal te duwen duurt ongeveer 5 seconden) moet ik een 5 tal malen opnieuw starten op dezelfde wijze. Als hij uiteindelijk aanslaat doet hij het niet in 1 keer maar met horten en stoten.
Mij lijkt het dat ie aanvankelijk mengsel heeft om te starten maar dat er dan onmiddellijk daarna met de toevoer iets mis is.
Hij doet dit zowel bij warm, koud, vochtig en droog weer..doch de ene keer am wat beter dan de andere. Als ik snelstartspray in de luchtfilter spuit slaat ie van de eerste klik aan!
Tot enkele weken geleden was het probleem nog erger, doch ik merkte dat
de slang van de carterventilatie (die van de carter naar het inlaatspruitstuk loopt) gescheurd was. Geen goede onderdruk dus.
Ik heb hem vervangen en sindsdien is er een lichte verbetering, doch dit is de situatie die je hierboven kan lezen.
Ik heb alle andere onderdrukslangen nagekeken doch deze zijn intact.
Ik heb de bougiekabels en bougies vervangen, zonder resultaat.
Doch ik denk dat het geen ontstekingsprobleem is maar een brandstofprobleem.
Wie weet raad??[/quote]
16 jaar
mmm, stilletjes hier, blijkbaar niemand een idee????
16 jaar
In elk geval heb ik al de mogelijkheden op het forum hier eens nagelezen en blijkt er een probleem te zijn met de connectors/massa onder de passagiersstoel...corrosie...
Ik vond op het internet meerdere eigenaars met hetzelfde vreemde startprobleem....sommigen hadden de benzinepomp vervangen, relais, ...maar het probleem bleek ook de corrosie aan de connectors van de module onder de stoel te zijn, welke de relais van de benzinepomp aanstuurt... Dus dit weekende ga ik dat nakijken...
16 jaar
mmm,
De module zit bij mijn Lanos rechts vanvoor thv de zijdorpel aan de rechtervoet van de passagier. In elk geval zag alles er netjes uit, geen massaverbinding onder het tapijt van de stoel aanwezig.
Ik heb de benzinepomp uitgebouwd. Deze zit in een soort platic koker welke volloopt met benzine langs een klein gaatje met kogeltje tegen het leeglopen.
In deze koker zat ongeveer 3 soeplepels zand en smurie...
De pomp maakt een gierend geluid, de rotor zal vast wat versleten zijn van het zand...
kortom: uitgekuist en terug gemoteerd. Vervolgens benzinefilter uitgebouwd en gereinigd, langs de ingang zat zelfde smurrie,
kortom, deze ochtend startte hij van de eerste keer!!!
Ik ben benieuwd dat ie het de komende dagen ook zal doen, anders zal ik ook de benzinepomp moeten vervangen.
Is dit forum dood??
16 jaar
Uiteindelijk toch een nieuwe pomp er in. Start perfect nu!
Maar vreemd, vanaf het ogenblik dat de pomp vervangen is heeft hij een nieuw probleem : hapert als ik op gas rij! Dit heeft hij er voor nooit gehad. Tijdens het rijden op de snelweg tegen constante snelheid begint hij plots even in te houden: schokken, dan gaat hij over op benzine, hij blijft dit doen.....
16 jaar
Het gasprobleem is vanzelf weggegaan.
Ik had een lekje in de radiator en had zon' dichtingsvloeistof eringegoten. Maar eerst wat koelvloeistof afgelaten. Ik vermoed dat er daardoor wat lucht in het systeem zat, dus ook in de LPG ontspanner.
16 jaar
Het startprobleem daarentegen is nog niet opgelost. Hij start nu wel beter als hij een tijdje heeft stilgestaan. Doch soms helemaal niet meer als hij slechts kort heeft stilgestaan. Heel raar dus. Ik heb de brandstofdrukregelaar vervangen, doch geen verandering.
Ook het ontstekingsspoel even verwisseld met een goed exemplaar, doch tevens geen verbetering.
Met zo'n pilot startvloeistof in de luchtfilter te spuiten krijg ik hem na een aantal keren proberen wel in gang.
Ik hoor in elk geval de benzinepomp telkens een seconde of 2 draaien na het contact op te zetten.
Ik denk nu aan een defect mototmanagement?
16 jaar
Raar verhaal met steeds nieuwe problemen.
Het niet krijgen van antwoorden betekent meestal , dat er geen goede antwoorden te geven zijn.
Misschien moet je hem eens laten uitlezen.
16 jaar
[quote=E.T.Wiersum]Raar verhaal met steeds nieuwe problemen.
Het niet krijgen van antwoorden betekent meestal , dat er geen goede antwoorden te geven zijn.
Misschien moet je hem eens laten uitlezen.[/quote]
Alast bedankt voor je reactie, hopelijk kan je me hier met verder helpen:
.
.
Nog steeds de startproblemen...nu weer als hij even heeft stilgestaan, alternerend het gaspedaal induwenen en met wat sputteren wil hij in gang...
Ik heb intussen de batterij vervangen.
Tevens zag ik dat de verbindingen aan de Motorregeleenheid allen zijn gesoldeerd met een kripkous errond, ziet er heel netjes uit.
Na het vervangen van de batterij heb ik hem uitgelezen volgens de NON SCAN method, maw : paperclip methode...en kreeg volgende codes in de volgende volgorde:
12
5 Laag toerental standaard koelventolator
3 Laag toerental extra koelventilator (=vreemd want dat heeft hij niet!)
61 Magneetklep brandstofdampafvoer maakt kortsluiting naar massa
93 Motorregeleenheid defect
17 Kortsluiting inspuitventiel naar plus/massa
13 Geen variatie in signaal lambda sonde
12
Ik dacht aan een defecte motorregeleenheid...? Dus ik heb er eentje besteld, maar bij montage bleek dat die de brandstofpomp slechts een halve seconde bekrachtigde ipv 2 seconden , en als ik wilde starten draaide de startmotor, doch daar bleef het ook bij.
Ik nam terug konakt met de garage (afbraak) welke me het geleverd had. Deze was zo vriendelijk om me te melden dat ik de module mag terugsturen.
Maar nu lees ik in de daewoo vraagbaak dat bij het vervangen van de module de ID code opnieuw dient geprogrammeerd...Dus ik vermoed dat dat de reden is dat ie niet starte (code sleutel kwam niet overeen met code module), maar zou dat ook de reden zijn dat de pomp slechts 0,5 sec bekrachtigd werd???
Dus , zou de huidige module van de auto stuk zijn? Dan toch de vervangmodule monteren en de ID code laten programmeren? Of is die vervangmodule die ik heb ook eentje die stuk is, gezien de slechts halve seconde activatie van de brandstofpomp?
16 jaar
Ik heb de nieuwe motormanagementmodule geplaatst + de ID code laten programmeren.
En...eindelijk , hij start altijd nu!! Doch, de reservesleutel had ik niet meegegeven, dus daar start ie niet mee...(raar?)
Maar nog wel opnieuw dezelfde foutcodes:
12
61 Magneetklep brandstofdampafvoer maakt kortsluiting naar massa
93 Motorregeleenheid defect
17 Kortsluiting inspuitventiel naar plus/massa
13 Geen variatie in signaal lambda sonde
12
Wat zou de oorzaak zijn van deze codes??
16 jaar
Hebben ze de codes dan niet gewist?
De reserve sleutel zal ook ingeleerd moeten worden.
16 jaar
[quote=E.T.Wiersum]Hebben ze de codes dan niet gewist?
De reserve sleutel zal ook ingeleerd moeten worden.[/quote]
Ja, hij heeft de codes gewist, maar deze kwamen meteen terug....
12
61 Magneetklep brandstofdampafvoer maakt kortsluiting naar massa
93 Motorregeleenheid defect
17 Kortsluiting inspuitventiel naar plus/massa
13 Geen variatie in signaal lambda sonde
12
Iemand een idee hoe ik dit best kan uittesten?
16 jaar
opgelost!
ZIE
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Lanos of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar