auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Daewoo-Chevrolet Matiz: stuurproblemen/stuurinrichting

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine

Dag, kan iemand mij vertellen wat er aan de hand kan zijn met mijn Matiz?

Er zit speling op het stuur. De voorbanden lijken soms wel een "eigen willetje te hebben" en zwabberen.
Eerst was dit gering maar vanochtend werd hij na een krappe km rijden ineens vrijwel onbestuurbaar doordat hij niet adequaat reageerde op de stuurbewegingen.
Levensgevaarlijk zwabberde hij van links naar rechts en had ik behoorlijk moeite hem normaal op de weg te houden.
Langzaamrijdend met de alarmlichten aan ben ik huiswaarts gekeerd.

Is dit de stuurbekrachtiging? Het stuurhuis? Stuurstang?
Gisteren had hij een legge accu. Deze is opgeladen (startkabels en daarna 30 minuten rondgereden). Vanochtend startte hij gewoon.
Kan het zijn dat de dynamo stuk is en de stuurbekrachtiging daar last van heeft omdat die niet genoeg stroom krijgt?
Slechts 1x heb ik een druppel geel-groene vloeistof onder de auto zien liggen, kan het zijn dat dit uit een lekkende slang van de stuurbekrachtiging komt ofzo???

Ik heb echt helemaal geen verstand van auto's.
Vandaar deze vraag of iemand een idee heeft.

Ik heb de Matiz pas 2 mnd en geen garantie dus ik maak me wat zorgen over evt. kosten...

Mvg. Kyra.

Geplaatst door

kyrakyra (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kontroleer eens of de wielbouten wel vast zitten.
Als die vastzitten af laten halen door de dealer met een oprijwagen of trailer.
Of als je Wegenwachtlid bent kun je die eens bellen.

oldford 0
badge

14 jaar

Hoi,
Ik heb er net twee nieuwe voorbanden op laten zetten. Zouden ze dan de wielbouten niet goed hebben aangedraaid?
Jeetje, eng idee.
Bedankt voor je reactie!

Gr. Kyra.

kyrakyra 0

14 jaar

Heb de wielbouten gecontroleerd, die zaten prima vast.
Hij zwabberde vanmiddag minder dan vanochtend overigens, maar stabiel is anders.
Hoe kan dat overigens dat hij de ene keer wat meer zwabbert dan de andere keer?
Onder de auto zag ik nu wel wat olie liggen (donker/zwart)
Hij staat nu ter reparatie bij de garage waar ik hem heb gekocht.
De eigenaar (eenmansgarage) wist niet 1,2,3 wat het kon zijn.
Ben dus benieuwd wat er uit komt.

kyrakyra 0

14 jaar

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dit gevoel ook heb met mijn nieuwe banden..
Zitten er net een week onder en heb enigermate moeite met het rechthouden op de snelweg (swabberen)
Moet voor mijn gevoel veel meer corrigeren dan voorheen.

Nu is het wel zo dat mijn banden nog niet helemaal goed uitgelijnd zijn --> dit kan het nog verklaren.
Wielmoeren zitten goed vast, heb ik zelf gezien bij het monteren door de garage --> om 100% zeker te zijn zal ik ze nog eens natrekken (heb pneumatisch gereedschap)

De locatie van de druppels olie zijn hierbij belangrijk; mijn carter lekt een beetje en het stuurhuis kan een beetje zweten maar mag absoluut niet druppelen.

sanscorp 0

14 jaar

Een "zwabberende" Mariz? Kan van alles zijn. Te zachte banden, maar niet waarschijnlijk. Je mag er toch vanuit gaan dat de bandenboer deze na montage op de juiste spanning heeft gebracht. Wielmoeren extra vast aantrekken heeft geen zin. Vast is vast. Denk eerder aan speling op de stuurkogels, speling op de fuseekogels of ruite op de draagarmen. Toen ik mijn Matiz bij 70.000 km kocht waren de stuurkogels net vervangen en bij 75000 km gaven de fuseekogels de geest. Komt schijnbaar vaker voor bij deze autootjes. In ieder geval niet langer meer mee rijden als 'ie zo zwabbert.
Rob.

Gisteren heb ik de garage gebeld. De banden bleken scheef te staan en ze waren niet uitgelijnd. Bovendien was er een stang verbogen en het leek of die een "tik" had gehad. De stang (sorry, weet de naam er niet van) is vervangen en hij is uitgelijnd. Kosten; gelukkig maar 100 euro.
(wel vind ik het raar dat als je er nieuwe banden op laat zetten de auto zo ontzettend instabiel is en je hem zo mee krijgt zonder uitlijnen, maar dat terzijde).

kyrakyra 0

14 jaar

Als de oude banden niet scheef zijn afgesleten en klant heeft verder geen klachten heeft over de sporing van de auto (naar links/rechts trekken) dan hoeft bij vervanging van de banden niet opnieuw te worden uitgelijnd.
Heb je niet per ongeluk, na de montage van je nieuwe banden, tegen een stoeprand aangezeten? Een spoorstang verbuigt namelijk niet zomaar.
Rob.

De oude banden waren inderdaad scheef afgesleten. Bij de proefrit vond ik hem al niet megastabiel rijden maar dacht omdat het kwam omdat het en klein autootje was (was een Opel Zafira gewend). Ik heb er toen 2 nieuwe voorbanden bij gekocht en de garage verzekerde mij dat het probleem daarmee opgelost zou zijn.
Na de nieuwe banden vond ik hem nog niet stabiel en het leek juist iets erger.
Maandag was het hier en daar echt glad op de weg en toen was hij volledig de grip op het wegdek kwijt en zwabberde flink.

In de 2 mnd dat ik deze auto rijd heb ik er 100% zeker niet mee tegen en stoeprand of wat dan ook gereden.
Ik vrees dat het probleem er dus al was en dat ik er niet goed op heb gelet bij de aankoop. Eigen schuld.
Ik denk dat er in de 10 jaar hiervoor een vorige eigenaar mss een tik mee heeft gemaakt.
Kan ik hierdoor nog meer problemen verwachten (mbt die tik)
Bedankt voor je reactie.

kyrakyra 0

14 jaar

Nee, de spoorstang is nu vervangen en auto is uitgelijnd. Banden zouden nu dus normaal moeten slijten. Zo lang je geen rare geluiden uit de voortrein hoort (bonken of klapperen van stuur- fuseekogels of draagarmen, geen zorgen maken. Zijn overigens allemaal punten waarop tijdens de APK gelet wordt.
Rob.

Hij rijdt weer prima. Probleem is opgelost. Bedankt!

kyrakyra 0

14 jaar

Mooi dat het is opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.