Daewoo-Chevrolet Nubira: Trillende auto tussen de 110 en 130

Bouwjaar: 1998

Banden continental, 25.000km mee gereden, voor/achter al eens gewisseld.
Balancering met een finishing balancer voor, in Breda.
Automaat.
De wagen ligt als een blok op de weg, ook wanneer de trilling er is, handen los met 100,120,140 en hij gaat rechtuit.
Aandrijf assen en kogel lagers al vervangen.
Stabilatisoren zijn allemaal ok, vorige week wel eentje vervangen.
Remschijven trekken ook snel 'krom', al zit er nu wel brembo spul op.
Auto/banden zijn absoluut niet te balanceren op de normale manier, alleen met een FB is hij trilvrij te krijgen, met nu als uitzondering het trillen tussen 110-130.
Men heeft al tig keer gekeken naar speling maar niets te vinden, niks los, alles zit vast en zo meer.

Nu zag ik tijdens het lezen over dit soort problemen 2 zaken naar voren komen, balans banden achter en ander type banden.

Is er een bepaald type/merk band wat het beste is voor deze auto?
Kan dit iets typisch een band probleem zijn?
Is er ergens in NL een specialist met een rollenband systeem die op snelheid kan kijken?

WPW

Geplaatst door WPW (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Nubira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

33 Reacties

Mausx (0), 14 jaar geleden

wat voor wielen zitten er onder. standaard of lichtmetaal?

WPW (0), 14 jaar geleden

Standaard wielen.

joskev (0), 14 jaar geleden

schijven laten vlakken op de auto ( op de as ) of je flensen kunnen ook krom zijn ,,, dat hef je dan op als je je schijven laat vlakken terwijl ze gewoon gemonteerd op de auto blijven

gr jos

Hans4040 (310) PRO, 14 jaar geleden

zit er geen hoogteslag in een band?
Als dat zo is kan je balanceren tot je zelf een ons weegt, maar dat helpt dan niet.

mvg,
Hans.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

zijn de draagarm rubbers niet uitgesleten

WPW (0), 14 jaar geleden

De schijven voor zijn van de week vernieuwd zoals ik al schreef, dus de remmen werken weer normaal, dit had niets met het trillen te maken. Als de schijven weer gaan trillen dan worden ze ook op de auto geslepen, dat heb ik al afgesproken. Maar het probleem trillen is al langer aan de gang en heeft geen relatie met de remschijven, dat hebben we al uitgesloten, het is dus of de banden achter of alle 4 banden, zit er aan te denken om achter de banden te vervangen met michellen en dan kijken of het weg is.

WPW (0), 14 jaar geleden

Alle rubbers zijn nagelopen. Maar als dit niet al te kostbaar is, is er een soort arm-pakket waarmee je de hele arm beweging/rubbers meteen vervangt?

Mausx (0), 14 jaar geleden

ga eens rijden zonder wieldoppen. hele simpele test en dat heb ik al een paar keer meegemaakt.

joskev (0), 14 jaar geleden

ok dat je je remschijven uitgesloten hebt begrijp ik ,
maar wat ik vaak meegemaakt heb ( toen ik nog bij een remservice werkte ) was dat de flenzen vaak ook het trillen kan veroorzaken.
meestal los je dit op door idd de schijven te vlakken op de auto,
en wat Mausx zegt heb ik idd ook al eens meegemaakt,
wens je succes met zoeken naar je probleem.
zodra ik iets hoor laat ik het weten,

groeten jos

WPW (0), 14 jaar geleden

Ja stom stom, dat wist ik al over die doppen, maar glad vergeten dit eens te testen, 'k ga ze zo der afhalen en dan zien we morgen wel of het uitmaakt. En dat vlakken kan nog niet, eerst moeten ze weer gaan trillen.

WPW (0), 14 jaar geleden

Zo de doppen zijn deraf, even vooruitlopend, stel dat dit werkt, valt er nog iets aan te doen aan die doppen? zijn er andere types of zo? nieuwe doploze velgen of zelfs spuiten kost gruwlijk veel...

Mausx (0), 14 jaar geleden

Nieuwe originele doppen zijn ook duur. je kan altijd de gok nemen met imitatie doppen maar dan moeten ze wel goed passen.

WPW (0), 14 jaar geleden

Loop net via google tegen "15 inch RIAL MODENA Velgen" aan voor 395 met nieuwe banden, geen doppe meer dus, kijk het wel even aan, maar zonder dop ziet het er niet uit, de huidige velgen spuiten kost nog meer. Eind van het jaar zijn de banden waarschijnlijk toch aan vervangen toe.

WPW (0), 14 jaar geleden

Zo hehe, de hele week N wege gereden doploos en dus niet boven de 110 gekomen maar vandaag eindelijk een stuk rijksweg, het is minder zonder doppen maar niet helemaal weg. Heb gister wel nieuwe aluminium velgen en banden(goodyear) besteld, hopelijk lost dit het op...

Mausx (0), 14 jaar geleden

Als het nu al minder is dan is het waarschijnlijk straks wel over.

denk zelfs dat als je ze nu laat balanceren (gewoon of met finish bal.) dat het dan ook weg is, mits je zonder doppen blijft rijden.
met onbalans in de wieldoppen schud je de onbalans zo door je banden in dus dat voel je nu nog een beetje.

De nieuwe wielen gewoon heel netjes monteren. naven van de auto goed schoonmaken. zorgen dat de naafringen goed passen. wielbouten netjes kruislings met de hand vastzetten en met de momentsleutel natrekken. dan moet het toch wel goed komen.

WPW (0), 14 jaar geleden

Dat mag de banden dealer doen :) ik heb hem het hele balans verhaal verteld en hij is ervan overtuigd dat het trillen weg zal zijn met normaal balanceren van de nieuwe set... ik hoop het wel, als ik ergus een hekel aan heb dan is het wel een rammel of trilling, na 3 uur rijden met een lichte trilling raak ik nogal in een argresieve staat :)

Mausx (0), 14 jaar geleden

Krijg je ook een setje lamme armen van dus zeer vervelend. en als ik wil rammelen dan ga ik wel met de trein. Haha

WPW (0), 14 jaar geleden

Nou we gaan het beleven, gister nieuwe velgen en banden, voelt aardig aan tot 80, vandaag eens wat gaan scheuren.

WPW (0), 14 jaar geleden

O mijn god.... hij lag al als een blok op de weg maar nu helemaal ! wat velgen al niet kunnen doen voor de stabiliteit... en het ziet er nog aardig uit ook.
http://img28.imageshack.us/img28/5857/10...
11 jaar oud, compleet mechanisch gereviseerd, 154k op de teller, geen roest, 1/15 op de snelweg, 1/11 in de stad, hoezo nieuwe auto nodig? :)

Mausx (0), 14 jaar geleden

Ziet er zeer netjes uit. fijn dat het nu opgelost is.

WPW (0), 14 jaar geleden

Nog effe doorbreien, nu weer 'kromme' schijven... zucht... maar! dit is al langer aan de gang en na een jaar zoeken liep ik tegen dit aan: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,...
Nu klopt dit met mijn beleving van 'krom', om dit dus eens uit te testen de volgende vragen.
1. stel ik zet'm op de brug, wielen eraf, en dan met draaiende schijven iets tegen de schijf aan schuren? wat is dit iets dan?
2. schijven eraf, maar hoe schuur je dan en waarmee? in de bandschroef met een boortol ofzo?
3. is dit een kwestie van schuurpapier er tegen zetten en draaien maar om moet je echt druk erop zetten?
4. is hier een (standaard)apparaat voor of een methode-naam die een garage gebruikt?
Ik wil ze dus niet afdraaien maar vlakschuren zoals dat artikel beschijft maar dan uitgelegd hoe en met wat(ja schuurpapier dat snap ik wel maar waarmee/in zet je het schuurpapier).

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=WPW]Nog effe doorbreien[/quote]
Je mag nog even doorbreien, hoop toch wel dat deze ellenlange sjaal snel af is.

Laat geen steken vallen, remschijven af-schuren gaat je niet lukken.
Afdraaien is wel een mogelijkheid.

Gr. paul (moderator problemcar-team)

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=P. Kelder][quote=WPW]Nog effe doorbreien[/quote]
Je mag nog even doorbreien, hoop toch wel dat deze ellenlange sjaal snel af is.

Gr. paul (moderator problemcar-team)[/quote]
Het wordt weer koud Paul, dus een lange sjaal kan geen kwaad.
Toch even terugkomen op het probleem.

Ik lees dat het een automaat is, hoe gaat dat nu met remmen? komt u na een langere snelwegrit direkt aan bij een stoplicht of drukke kruising?
De schijf is dan nl loeiheet en koelt met dit weer snel af, behalve als je de rem vasthoudt, tussen de blokken koelt de schijf niet. Daardoor trekken schijven nogal eens krom. Probeer gedoseerd te remmen, en laat de auto voor een stoplicht even een paar keer een meter kruipen

gr

Peco Power

Mausx (0), 14 jaar geleden

Er bestaan speciale apparaten voor om schijven op de auto af te draaien. bij #4 verteld en bij #7 lees ik ook dat je dat eventueel zou laten doen.

Dat is waarschijnlijk wat ze bedoelen bij autoweek. een andere goeie manier is er niet.

Mausx (0), 14 jaar geleden

En nu ook even het engelse verhaal gelezen, dat hele inrem gebeuren daar heeft ie wel gelijk in denk ik.

goed ingereden remmen trillen vaak niet en piepen niet.

WPW (0), 14 jaar geleden

Klopt, alleen wist ik toen niet van dat artikel en zijn we sinds #7, 2 sets verder zonder oplossing.
Lees dat artikel nog eens, men stelt dat kromme schijven merendeel een sprookje is, er komt simpel weg door de combi niet goed in te remmen, remblokspul op de schijf op de verkeerde manier.

Mausx (0), 14 jaar geleden

Dat klopt inderdaad maar ik heb voorheen al behoorlijk wat auto's afgedraaid op de auto. het zou toeval kunnen zijn maar dan is er toch elke keer een aardige kromming te bespeuren.
of het dan aan de schijf, de naaf of het wiel ligt dat maakt me niet zoveel uit. de trillingen zijn daarna gewoon weg.

de meneer van het verhaal heeft ook nog nooit mee gemaakt dat een schijf krom gaat van een verkeerd aangetrokken wiel, ik wel. of een beetje vuil op het wiel of de naaf.
de kwaliteit van de remschijven speelt ook nog een behoorlijke rol. de goedkopere schijven zijn van een minder goed materiaal dan schijven van OE kwaliteit.

en om het simpel te houden, maak een stuk ijzer maar eens roodgloeiend heet en koel daarna 1 kant af. zeker weten dat het gaat buigen.
remschijven zijn ook van ijzer.

WPW (0), 14 jaar geleden

Dat begrijp ik allemaal wel maar in 1 jaar tijd heb ik echt geen zooi erop laten zetten, tot bijna 400 per set en na 2000km weer 'krom', wat ik (en de rest van de wereld) niet kan verklaren waarom bijna alle auto's zonder 1 kromme schijf rijd voor duizenden km's en zodra de eerste wissel word gedaan begint de ellende. Allemaal verhalen over montage, smeren, schoonmaken, door plassen rijden, voet op de rem, dit rijmt voor geen meter met de miljoenen die men heeft gereden zonder kromme schijf, en zodra men wisselt.... Je kan mij niet meer wijsmaken dat een set van 400 euro's professioneel uitgelijnt en gemonteerd na 2000km krom trekt omdat ik op de rem sta voor een stoplicht, dat is gewoon of pure onzin, of men fabriseerd waardeloze schijven.

Nu kan ik doodleuk ze laten afdraaien of weer een nieuwe set plaatsen maar ik ben ervan overtuigd dat ik of door de schijven fabriek word belazerd met slecht materiaal, of doordat dit 'kromtrek' verhaal zo tussen de oren is gaan zitten dat niemand meer de moeite neemt verder te kijken dan de neus lang is. Een schijf fabrieks af op een nieuwe auto die 150.000km meegaat zonder 1 trilling en na een wissel niet verder komt dan 1-2000km, hier klopt gewoon iets niet.

Mausx (0), 14 jaar geleden

"krom trekt omdat ik op de rem sta voor een stoplicht, dat is gewoon of pure onzin"

Ben ik met je eens, zou een keer kunnen gebeuren maar niet na zo'n verhaal. en zeker niet met OE schijven.

Dus zou ik het verhaal even uitprinten, meenemen naar de monteur en het zo laten schoonmaken en inremmen. zou zomaar kunnen zijn dat het dan goed is.

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

kromme schijven zijn vaak het gevolg van verkeerd inremmen, verkeerd remmen , of verkeerd monteren, oe materiaal zou beter moeten zijn maar WPW, waar denk je dat je originele schijven gefabriceerd worden? juist, in de zelfde fabriek waar ze de schijven maken die jouw garage bij de groothandel koopt. kromtrekken voor een stoplicht bij een automaat komt vaak voor, vooral bij de zgn linkervoetremmers. en heet wegzetten, geeft direkt een plek op de schijven, deze voelt ook als een trilling. Ik heb trouwens ook vaak genoeg gezien dat het probleem in de naaf zat, en dan krijg je ook plekken op de schijf, hoe meer je dan rijd, hoe erger het probleem.
Ik geef alleen maar aan waar het probleem kan zitten en hoe dat evt. is op te lossen, dat je dat onzin vindt, mij best, rij maar door met trillende remmen, ik kijk verder dan mijn neus lang is bij dit soort problemen, gooi d'r weer een set op en kijk dan wel hoe lang het duurt voor de klant weer op de stoep staat. De andere schijven breng ik wel even naar de metaalbewerker om ze uit te laten meten, en daar kun je al vrij vlot zien dat er een slag of een zwaar stuk in zit. duidelijk dat er iets aan de hand is dan, en dat zit dan waarschijnlijk in de naven of in de rijstijl. Nog even voor de duidelijkheid, ik repareer voornamelijk amerikanen, en ja, dat zijn in 99% van de gevallen automaten.
Als je er een set opkrijgt die na 2000km krom is, en er wordt dan een originele set (what ever that may be) van 400 euro opgezet die even later ook weer krom is, dan is er iets anders aan de hand, wat mij het meest bevreemd is dat het plaatsen van een set lichtmetaal met banden van nog geen 400 euro, er opeens geen vuiltje meer aan de lucht was (post van 4 oktober) en nu 3maanden later is het de schuld van de schijven....
heb je niet een slechte schokbreker waardoor je banden ongelijkmatig afslijten, de hoogteslag die ook al in 1 van de eerste antwoorden werd genoemd, of cuppende banden hebt?

gr

Peco Power

WPW (0), 14 jaar geleden

Je(ik) haalt 2 dingen door elkaar, er zat een trilling in de auto tijdens het rijden, dat werd voor 95% veroorzaakt door de velgen en banden, dit is dus opgelost. Het schijf verhaal speelt net zolang sinds de eerste keer dat de schijven moesten worden vervangen(en toendertijd meteen nieuwe banden), hiervoor had ik geen enkele trilling tijdens het rijden of remmen. Hij ligt dus nog steeds als een blok op de weg met de nieuwe velgen/banden.

De nodige 'experts' van de grote garages zijn al meer dan een jaar aan het 'kijken' en kunnen niks vinden, dus als jij kan vertellen wie dit wel kan oplossen dan hoor ik dat graag, maar dan wel no cure no pay en niet ergus in assen :-)

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

volgens mij heb jij hier 2 verschillende zaken door elkaar lopen, maar goed, het trillen zat niet in de remmen schrijf je 26 september, op 4 oktober zitten er nieuwe velgen en banden onder (welk merk velgen, welk merk banden, welke steek hebben de velgen en ook heel belangrijk, wat is de ET-waarde van die velgen en de maat van de banden) probleem was weg, en nu begin februari gaat het ineens over de remmen... Ik geef je alleen de tip om eens anders te remmen, maar kromtrekkende remschijven zijn volgens u pure onzin. De fout zit in het materieel en de experts kunnen het niet vinden. No cure no pay... dat vindt je ook niet hier in het noorden, daarvoor moet je in de United States zijn.
Toch lees ik dat de aandrijfassen zijn vervangen, zijn dit komplete assen geweest? of zijn alleen de homokineten vervangen. Of zijn er assen onder gekomen van een donorauto. Is bij iedere vervanging van de schijven ook werkelijk geconstateerd dat deze schijven krom waren. Ik zie de term Brembo remmen, dit wordt door de garage aangemerkt als zijnde de top onder de schijven? okay, ze zijn iets duurder dan nipparts, maar of ze werkelijk van een andere fabriek komen? ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken. Toch zou ik het zoeken in de aandrijfassen of de naven, zo vaak kromme schijven is niet normaal.

gr

Peco Power

WPW (0), 14 jaar geleden

Dat zeg ik net toch? 2 aparte dingen, het trillen tijdens rijden en remmen zijn 2 aparte gevallen, heb het nogeens doorgelezen en dat brembo stukje geeft aan dat toendertijd er een nieuwe set opzat, in de tussentijd was er dus ellende met trillen tijdens rijden en nu sinds kort weer trillende schijven. Alles is vervangen met nieuw spul met de boot uit 'korea/ergens daarvandaan', om het trillen/rijden op te lossen.

Wat wel opvallend is dat ik vandaag onderweg naar huis eens flink op de rem heb getrapt ipv. het normale zacht aandrukken, na z'n 30min flink doortrekken en flink remmen is het trillen een stuk minder geworden.

Effe visueel in de tijd:
Trillen door banden ==+++++++===========
Trillen door remmen==+========+++++++++
Er was dus een moment dat beiden problemen weg waren, waarna de remmen weer begonnen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nubira of stel zelf een nieuwe vraag.