Samen met een collega hebben wij op school een technisch probleem, die we moeten oplossen.
Het gaat om een Matiz van 2001. Een docent vertelde ons dat de motor valse lucht trok bij het inlaatspruitstuk. De pakking en/of het spruitstuk moest worden vervangen. Nadat we het spruitstuk hadden gedemonteerd, zaten er scheurtjes en een breuk in het inlaatspruitstuk, vlak naast een gedeelte waar koelvloeistof komt. Waarschijnlijk is het spruitstuk dus door de te hete koelvloeistof gescheurd, en ook de pakking heeft beschadigd, waardoor er valse lucht gezogen werd. Is dit een vaker voorkomend probleem, waardoor wordt de motor te warm en wat is de functie van de koelvloeistof die in een kleine ruimte in het spruitstuk kan komen?
Danku!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zoiets hebben wij ook meegemaakt,alleen lekte deze matiz koelvloeistof.Na dat het inlaatspruitstuk gedemonteerd was ,bleek dat de rubberpakking door olie opgezwollen was.
de pakking was er dus tussenuit geknepen.
om bevriezing van gasklephuis en om te voorkomen dat de benzinedampen neerslaan (condenseren)in het inlaatspr.stuk worden deze verwarmd door de kvs.
Succes
het scheuren van het inlaat spruitstuk is geen echt matiz probleem ik heb er wel ooit een vervangen maar deze wagen had hier voor schade gehad.
wat wel een matiz probleem is dat is de bruine vervuilde koelvloeistof deze zorgt voot het aantasten van rubbere pakkingen en slangen en het verstoppen van de kachelradiateur.
op tijd verversen en goed door spoelen voor komt dit euvel.
de vervuiling komt door dat de eerste type`s met verkeerde koelvloeistof waren afgevuld, dit ging een reaktie aan.
jullie wagen is van 2001 dus zal dit probleem waarschijnlijk niet meer hebben.
Ja ,inderdaad was de kvs bij ons mooi roestkleurig
Let op schoepen van waterpomp roesten vaak weg...
door het omschreven probleem van Rob Verhees
Natuurlijk met alle gevolgen.
Ik heb diversen pompen vervangen waar geen schoep meer aanwezig was.
wat wel vaker voorkwam was dat de pakking van de egr pijp op het blok kapot ging naast het inlaatspruitstuk en zo de warme uitlaatgassen het spruitstuk wegsmolten bij de derde cilinder
18 jaar
Ik heb denk al 4 of 5 keer zo'n spruitstuk moeten vervangen omdat de pakking en het spruitstuk zelf zo waren aangetast dat ie ging lekken. Naar mijn idee is het dus wel een vaker voorkomend probleem.
Het inlaatspruitstuk + pakking hebben we in het geheel vervangen, en we hopen dat het probleem nu wel opgelost is. De klant hebben we in ieder geval niet meer gehoord dus we nemen aan dat het nu goed is!
18 jaar
deawoo lanos 1.5 1998
hallo heren dit probleem ken ik ik heb al een lekke koppakking gehad en al wat bleek mijn ventilator ging aan maar zodra ik ga rijden met airco aan dan gaat de ventilator op hoge toeren draaen maar dat gebeurde dus niet en de motor werd tijdens het rijden te warm tewijl ik dat nooit gemerkt heb totdat ik toevallig bij de stoplicht stont te kijken op meters toen viel me dat op en ben ik gaan zoeken mijn ventilatoren draaiden niet alle bij als de airco aan stond dat is normaal dacht ik maar goed ik heb een schema opgtommeld voor d ciruit koelventilator met airco ik heb alles door gemeter en ondekte bij mijn auto een fabrieks fout nu weet ik niet of dit bij meerdere wagens voor komt maar dit kun je controleren door de (massa) accu los te koppelen en trek bijde stekkers van de ventilatoren er uit en trek het zekering bakje open rechts onder de motorkap trek daar de 3 relais uit (ventilator relais A 4 polig) (ventilator relais B 4 polig) (ventilator bedienings relais 5 polig) pak een meet apperaatje en meet op de plek waar de relais hebben gezeten het volgende door pak pool 30 waar de ventilator bedienings relais 5 polig heeft gezeten en pak de grote ventilator stekker en meet of dit op elkaar uit komt (rode draad met zwart baan er in) is dit niet het geval meet dan of hij op de kleine ventilator uit komt is dat het geval dan heb je het zelfde fabrieks fout als met mijn auto dit kun je heel goed zelf verhelpen door de zekerings kast los te maken en 2 draaden op te zoeken met rode draad met zwart baan er in 1 van die twee komt uit op een lasverbinding deze twee kabeltjes moet je om wisselen dan is het probleem op gelos.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar