Probleem: schommelende snelheidsindicatie (naald springt soms 10kmh heen en weer bij constante snelheid) en Temperatuur-meter die dead-on (goed) staat, bij langzaam rijden/remmen ineens naar rood duikt en weer (in soort stapjes) terug naar de juiste waarde zakt. En een iets haperige/stotterende loop, schokjes, meest bij optrekken, lagere constante snelheden.....
Gedaan: EGR - aardedraden allen geschoond, stekker ecu geschoond, gasklephuis gereinigd, injectoren gereinigd, meeste stekkers gecheckt/gereinigd/contactspray, nwe luchtfilter, nwe carterontluchtslang etc.
Verder: Beide fan's van de radiateur slaan netjes aan, waterpomp en thermostaat werken normaal, geen brandende storingslampjes oid... (is verder gewoon een netjes goed onderhouden Tacumaatje zeg maar)
Iemand??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dag,
Wanneer zijn de bougiekabels en de bougies vervangen?
Groetjes.
Bougies vrij recent (<10Dkm terug) Bougiekabels bij mijn weten nooit (althans niet na te gaan/zichtbaar), maar wel zowel bij vervangen bougies en pas nog weerr op vonkoverdracht gecheckt, daar was geen sprake van. Ook gecontroleerd in bougiedoppen of daar sprake was van corrosie oid, ook niet...
(Moet wel zeggen dat ie na alle stappen (incl ook brandstoffilter) fractioneel iets minder 'hakkelt' maar weg is het niet en de temp.meter blijft vreemd reageren zoals omschreven?)
15 jaar
bougie kabels zijn bij de tacuma 1.8 erg belangrijk ! geven vaak problemen ondanks er niets aan te zien of
te meten is !
massa punten vernieuwen is inderdaad een goed begin! vergeet de belandrijkste achter de zekeringkast niet ! (naast de accu)
mocht dit alles niet helpen is de kans groot dat het in je ecm stekker zit , hierin bevinden zich kleine conectors
die een slecht contakt kunnen maken. maar hier zou ik zelf niet aan beginnen.
gr. rob
Thnxs!!
We hebben net (weer) een 3000km vakantiekm's gemaakt compleet met kleine caravan. Eigenlijk geen centje pijn, behalve dat de temp.meter gek blijft doen. Stationair voor een tolpoort/file kan die ineens naar bijna max duiken en weer zakken naar normaal, terwijl de motor toch echt goed gekoeld is/blijft. Vreemd maar waar... Qua hakkelen eigenlijk geen last zo met sleurhut, lijkt zich meer voor te doen bij deellast, zeg bij 70Kmh constant, verder loopt/rijdt ie gewoon vlekkeloos. Ik hou het maar op Koreaanse karaktertrekken, maar ga desalniettemin een keer een andere (losse) temp.meter aan de voeler hangen, eens kijken wat dat brengt!?
PS: Dat van die stekker/verstopte aarde enzo weet ik, is ook al gecheckt etc, maar daar is niets mis zo te zien...
15 jaar
Nou, het probleem is gevonden!!
De auto is (wederom) helemaal nagezien, alle sensoren gereinigd en gecheckt, EGR (tijdelijk) afgedopt (was het niet), sproeiers doorgemeten en gereinigd, benz/pomp druk, aardedraden, comp.stekker + computer uitgelezen, etc etc.
Wat bleek; klein scheurtje in het uitlaatspruitstuk (waarschijnlijk een spanningsscheurtje, precies aan de binnenkant van de 1e cilinder bocht, met een 'las' en staalbandbandage gerepareerd) en één bougiedraad, de kortste (nr.4) bleek inwendig toch een breukje oid je hebben en bij bepaalde trillingen van vrijwel normale weerstand naar geen weerstand, cq onmeetbaar te 'springen' !!
Setje nwe bougiedraden gemonteerd, overigens het goedkoopst bij de reguliere merkdealer (43,20), en hij loopt/rijdt als nooit tevoren!!
Bedankt voor de tips! (het antwoord stond er eigenlijk al bij hè ;-)
14 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Tacuma of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar