close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chrysler 300c: accu / dynamo probleem

Bouwjaar: 2008, Motorinhoud (cc): 3000

Hallo,

Zo'n 10 weken terug is de dynamo van mijn 300C CRD vervangen. Dynamo laadde niet meer bij en spanning liep tijdens het rijden in no time terug van 14.8V naar onder de 9V en viel uit. Na vervanging van dynamo reed hij weer prima. Zo'n 5 week later weer het zelfde probleem, na doormeten dynamo bleek deze prima te werken, bij de plaatselijke garage de accu weer volledig opgeladen en ik kon er weer mee rijden. Advies was naar de dealer te gaan want het probleem.lag waarschijnlijk in de computer. Bij de dealer uit laten lezen, geen storing! Waarschijnlijk dan toch de accu, dus nieuwe accu laten plaatsen. Na zo'n 4 weken probleemloos rijden, brandt het accu lampje weer en blijft hij op 12.7V ipv 14.8V ( op de boordcomputer) staan. Tijdens de rit ( moest nog zo'n 5 km) bleef hij op 12.7 a 12.8V staan. Vertrouwen is een beetje weg en durf er nu eigenlijk niet mee te rijden. Hier iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Gr. Henry

Geplaatst door

Henry77 (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou het eerste denken aan een krukaspoulie die kapot is, maar als je ook de stuurbekrachtiging op de riem hebt lopen ( en niet electrisch) dan zou je ook problemen met de stuurbekrachtiging hebben daarmee.

hellbat 0
badge

8 jaar

Ook Chrysler gebruikt een slim systeem om de accu op te laden, het lijkt op Smart Charge van Ford.
De dynamo wordt geregeld door de motor-computer en het voltage kan bij de koude start in de winter zelfs tot boven de 15 volt oplopen.
Als die regeling niet meer werkt kan de dynamo naar een vast lager voltage gaan om toch nog iets bij te laden.
Bij Ford gebruken ze een 3-polige aansluiting op de dynamo hiervoor.
Alhoewel bij dit soort systemen je dan foutcodes zou verwachten in de motor-computer.

oldford 0
badge

8 jaar

Als ik nog even verder denk na het lezen van het antwoord van hellbat hierboven, zou het kunnen dat de poelie van de dynamo zelf niet in orde is?

Als de oude poelie op de nieuwe dynamo is gezet, terwijl deze al niet goed was met de oude dynamo, dan is het probleem mee verhuisd. Ik ben niet bekend met de 300C, maar vaak zit er een aparte poelie op een dynamo, vandaar.

jvr 0

8 jaar

Na het uitlezen van de computer komen geen foutmeldingen naar voren die dit probleem kunnen verklaren. Toen het probleem voor de 2e keer ontstond heb ik hem ook bij dealer laten uitlezen, die vond ook geen foutmeldingen. Zowel bij de accu als bij de dynamo wordt 11.8V gemeten. Auto staat nu bij de garage waar ze 4 januari naar het probleem zullen kijken.

Henry77 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler 300C of stel zelf een nieuwe vraag.