Vorige week blij op vakantie en net de grens over bij het pompstation sloeg de motor af bij het tot stilstand komen.
Starten in P ging zonder problemen maar bij het schakelen naar D of iedere andere stand met de voet op de rem wilde de auto direct koppelen en sloeg hij vervolgens dus af. De vrijloop werkt niet meer.
Historie:
ong. 200.000km automaat revisie bij vorige eigenaar (niet te achterhalen of de koppelomvormer is meegenomen in de revisie)
Huidige km stand 280.000
Verversing bakolie en filter 3 weken geleden met atf+4 en mopar filter (olie zag er nog goed uit en bak schakelde ook nog goed)
Wel incidenteel niet direct naar D willen schakelen bij koude bak; gas bijgeven werkte om te schakelen.
Weinig slijpsel aan de magneet of onder in het deksel
Nieuwe atf+4 olie op juiste niveau aangevuld en diverse malen na ritten gecontroleerd
Bak schakelde voelbaar wel iets soepeler na verversing.
Enige tijd bij het rechter voorwiel een piepend/schurend geluid waarneembaar bij bochten. Nog geen idee of dit een lager of ook onderdeel van het versnellingsprobleem kan zijn maar ik noem het voor de volledigheid.
Na het optreden van de storing kreeg de man van de ADAC via de OBD2 geen contact dus was uitlezen op dat moment niet mogelijk. Daarna deed ook het dashboard niets meer maar dat is volgens mij het probleem van de losse solderingen achter de klokken of de bediening van de verwarming waarover elders al wordt gesproken.
Iemand enig idee of het aan de koppelomvormer kan liggen of is mijn probleem toch lastiger?
Kan het probleem hier liggen aan de koppelomvormer of is het lastiger?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gebeurde het wel eens vaker dat de motor stilviel bij het schakelen.
Zijn er verder geen vreemde geluiden geweest?
ging het schakelen in alle andere versnelling zoals het hoort, dus soepel?
En hoeveel toeren moest je maken om in de D te kunnen schakelen?
Het is nog nooit eerder voorgekomen dat de motor stilviel bij schakelen in D. Gezien de wijze waarop de bak schakelde kwam het ook als een volslagen verrassing. Hij schakelde uiterst soepel naar alle versnellingen zonder bijgeluiden. Schakelen gaat gewoon vanuit stationair naar D en kost niet meer kracht dan anders. De pook is normaal te verstellen en het hangt puur op het feit dat de bak meteen koppel geeft en daarna dus omdat je met je voet op de rem staat direct de motor doet afslaan.
Theoretisch zou ik volgens mij bij meer toeren en niet op de rem trappen waarschijnlijk zo vanuit stilstand bij schakelen naar D vooruit kunnen en kunnen opschakelen. Ik heb het niet geprobeerd want ik ben bang dat ik daarmee juist de boel in de vernieling help. Het is ook gewoon mogelijk om de bak in Neutraal te zetten en de auto te verplaatsen. Op dat moment is er namelijk geen koppel. Dat is ook de reden dat ik toch hoop dat het niet aan de bak zelf maar aan de omvormer ligt. Zekerheid heb ik vooralsnog echter nog niet. Vandaar natuurlijk mijn vraag om advies.
Het enige dat soms voorkwam was vooral bij een koude bak en koud weer dat na het starten de 1e versnelling niet inschakelde. Na het maken van toeren pakte hij dan wel en kwam het verder die dag ook niet meer voor. Dit heb ik iedere keer verweten aan een mogelijk iets dikkere olie. Na het vervangen van de olie (die overigens nog mooi rood was en niet vreemd rook) is het naar mijn weten ook niet meer voorgekomen. De auto heeft ongeveer 1500km gereden na de laatste olie en filtervervanging voordat de storing optrad.
De reden van het wisselen van de olie en het filter was puur vanwege periodiek onderhoud na 45k km rijden. Hierna ervoer ik wel dat de bak zelfs toch iets soepeler en vlotter leek te schakelen. Ik heb een aantal dagen achtereen het oliepeil gecontroleerd en deze was precies goed. Het enige geluid dat zich de laatste tijd manifesteerde was een "schurend" geluid bij krappe linker en rechter bochten bij het rechtervoorwiel vooral bij een koude auto. Vooralsnog ga ik ervan uit dat dit probleem ergens anders vandaan komt. Mocht dit echter toch mogelijk een symptoom zijn van een bakprobleem dan hoor ik het natuurlijk wel graag.
13 jaar
Ik heb nog nooit een Chrysler gehad,maar ik heb hetzelfde kwaaltje bij een Ford Taurus gehad,en daar was de stekker van de schakelaar op de keuzehendel eraf,het management "zag" niet dat er een stand gekozen was en paste het vermogen niet aan.
13 jaar
Best wel vreemd.
Maar als je de auto nu start en in de D zet dan valt de motor stil? gaat dit met een grote schok of eigenlijk geleidelijk?
Als het Met een grote schok is dan zit de koppelomvormer helemaal vast.
Als het geleidelijk is dan lijkt het meer op een defect in het hoofdkleppenblok, dat is die boven het filter zit (in de carterpan van de bak) en niet het selenoidblok.
Zelf denk ik ook dat het aan de omvormer ligt, ik heb best wel ervaring met deze bakken en ben dit nog niet op deze manier tegengekomen.
doet de achteruit het wel goed?? indien ja, dan ligt het niet aan de omvormer.
13 jaar
Het voelt hetzelfde als dat je met een schakelbak de koppeling laat opkomen met je voet op de rem.
Vandaag opperde iemand dat het ook nog een elektrische storing zou kunnen zijn. Is dit nog waarschijnlijk? Gezien ik nog niet zo gek lang ook wat elektrische problemen ervaar met de klokken zou het mij niets verbazen maar gevoelsmatig lijkt het mij onwaarschijnlijk. Ik hoop natuurlijk alles verder uit te sluiten voordat ik de omvormer eruit ga sleutelen. Zitten er ergens sensoren die ik nog zou kunnen checken of is dat verspilde moeite?
De achteruit geeft hetzelfde probleem. De schakeling vanuit P moet eerst door R en daar lopen we het al op. Iedere stand geeft dus hetzelfde probleem. Voorzichtig lijkt de conclusie toch dat het in de lockup van de omvormer zit. Het zou prettig zijn als iemand voor de zekerheid nog iets verstandigs zou kunnen zeggen over de kans op een elektrische storing voordat ik de boel eronder uit ga trekken.
13 jaar
Inmiddels besloten om de auto af te schrijven en een andere gekocht. Geen zin meer om aan de bak te sleutelen. Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken. Wel ga ik nu kijken of ik de lpg kan overbouwen in de 2002 grand voyager ltd die ik nu heb gekocht. Verdamper en tank zijn namelijk net nieuw.
Iemand toevallig nog een idee of dit klakkeloos kan of loop ik tegen problemen aan? De nieuwe auto heeft al een nivotronic en er heeft eerder wel al een lpg installatue in gezeten.
13 jaar
Je zal zeker de lpg computer met nieuwe software moeten laten inlezen. Je kan denk ik het beste bij een inbouwer vragen welk type je systeem je voor de nieuwe voyager moet hebben.
misschien kun je al een moderne lpg kabelboom krijgen, druk je gewoon tussen de originele stekkers van de motorcomputer.
Is de oude voyager trouwens een grijs kenteken auto?
13 jaar
Nee, het is geen grijs kenteken.
Voor zover ik dacht, is de motor van de types 1996-2001 en 2001-2003 dezelfde. Hoe dit met de computer zit weet ik nog niet maar ik ga wel met de lpg man in overleg wat wijsheid is. Ik kom wel graag beslagen ten ijs dus hoop ik daarvoor enige nuttige adviezen te krijgen. Niets ten nadele van de professionals die ik niet hoop te beledigen maar in het verleden heeft men mij ook zaken verteld die veel geld kostten maar achteraf onnodig waren.
Het idee van de juiste kabelboom is een goeie. Hoewel er veel ongewijzigd lijkt, zal dit toch meer zijn dan aanvankelijk gedacht.
13 jaar
Bart,
Gefeliciteerd met je 'nieuwe' Grand Voyager!
Ik kom binnenkort ff kijken.
Als je nog een goede inbouwer zoekt welke jou misschien van antwoorden kan voorzien:
In Amstedam-Noord zit een inbouwer waar ik laatst die o-ringetjes en nieuwe injector van mijn LPi installatie vandaan had.
Kwamen bij mij wel over als goed terzakekundig.
Ik hoor wel van je als je interesse hebt.
13 jaar
Ik heb hetzelfde probleem gehad en moest de auto naar huis laten brengen door een berger omdat er niet meer mee te rijden was. Na de automaat gereset te hebben (+pool 1 min. van de accu los) kon ik weer zonder probleem wegrijden. Het probleem kwam later wel weer terug.
De oorzaak was uiteindelijk vervuilde olie in de automaatbak. Na het verversen van de olie en het filter was het probleem opgelost.
13 jaar
Was helaas bij mij niet het probleem. Zat namelijk net nieuwe ATF+4 olie (dus de juiste) in met een nieuw filter.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Grand Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar