auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Chrysler Neon: Chrysler Neon raakt steeds oververhit / kokende koelvloeistof

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0L

Heey mensen, k zit met een groot probleem. Mijn neon raakt steeds oververhit, je hoort de koelvoeistof gewoon koken/borrelen onder de kap :cry: We hebben al diverse dingen nagekeken maar komen er niet uit wat het probleem is.
Er is voorzover ik kan zien geen lekkage, waterpomp werkt ook gewoon, de ventilator op de radiateur draait ook naar behoren. De thermostaat was wel defect dus die is er nu tijdelijk tussenuit gehaald door de anwb.
Iemand een idee waar ik verder nog kan zoeken?

Ook hoor ik getik onder de motorkap boven de 4000 toeren, ook geen idee wat dat is.

Het is een Neon uit 2001 op LPG.
Kmstand is 225.000
Db riem vervangen met 198.000km

Geplaatst door

S_Sonic (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

denk dat je ergens je koppaking er tussen uit hebt liggen

driver3 0

10 jaar

Ja toch wel he :( Iemand hier dan nog een mannetje in het noorden die deze voor mij kan vervangen?

S_Sonic 0

10 jaar

Koppakking hoeft er nog niet uit te liggen,kijk eerst of de radiateur niet verstopt zit,komt vaker voor en dan krijg je ook de omschrijving van je eerste bericht.

Radiateurslangen onder en boven los maken,tuinslang met wat er in en als er onder maar een dun straaltje water uitkomt zit deze vertopt.
Als de koppakking stuk is krijg je meerdere storingsmeldingen.

thei11316 0

10 jaar

Stefan,

Als de motor te heet wordt zal in negen van de tien gevallen het koelvloeistof niveau te laag zijn. Als de koppakking lekt, dan kan dat naar binnen zijn (dus in één of meerdere cilinders, waardoor er witte rook uit de uitlaat komt, de motor ook raar kan gaan lopen, de koelvloeistof donkerder van kleur wordt en de motorolie lichter van kleur: slurrie aan de binnenkant van de vuldop), of naar buiten (dan zal er koelvloeistof onder de auto liggen). In beide gevallen daalt het koelvloeistofniveau in het reservoir.

Als er momenteel geen thermostaat in het systeem zit, zal het (bij koude motor) langer moeten duren voordat de motor op temperatuur is, omdat al het koelvloeistof meteen gekoeld wordt door de radiateur. Tenzij de waterpomp niet werkt (Hoe weet je overigens zeker dat de waterpomp in orde is?) Er wordt ook gezegd dat een automotor op lpg "1000 toeren warmer" wordt dan dezelfde auto zonder lpg.

Het is bij deze kilometerstand uiteraard mogelijk dat de koppakking lek is, maar misschien is deze al eerder vervangen (?). Om zeker te weten of het koelsysteem lekt, kun je deze af laten persen door een garage. Alsnog kan het dan naar binnen óf buiten lekken. En zoals hierboven staat, controleer of het systeem niet verstopt zit. Hier zijn reinigingsmiddelen voor (hoewel sommige gewoon soda of ander schoonmaakmiddel gebruiken).

Bron:
autogasrijders.nl
google.nl

jvr 0

10 jaar

Thx voor alle reacties :D Ben toch maar even langs een monteur geweest en hebben het volgende geconstateerd:

Het lijkt gelukkig mee te vallen met de auto (hopelijk) Waarschijnlijk is er een temp. sensor defect. In de auto geeft hij namelijk aan dat hij nog niet op temperatuur is, terwijl de koelvloeistof dan al 97 graden is. Daarom denkt de auto dus dat hij nog niet warm genoeg is en gaat de ventilator niet op tijd draaien. We dachten in het begin dat hij wel op tijd ging draaien maar het blijkt dat wanneer de blower van de kachel aan staat, dat dan de ventilator op de radiateur ook gaat draaien.....

S_Sonic 0

10 jaar

Stefan,

De koelventilator heeft als het goed is een eigen temperatuur sensor; als de koelvloeistof in de radiator te hoog wordt, omdat deze niet (genoeg) door rijwind gekoeld wordt, zal deze bijspringen. Deze bevindt zich meestal aan de "voorzijde" van het motorblok, in de buurt van de radiator (soms ín de radiator).

De sensor die de temperatuur doorgeeft aan het dashboard is voor de motortemperatuur; deze hoeft niet precies hetzelfde te meten als de koelvloeistof sensor en bevindt zich ergens op het motorblok. Dit is een belangrijke waarde voor de bestuurder; als deze te hoog wordt, direct motor uitzetten.

De koelventilator gaat overigens automatisch aan, zodra de airco wordt ingeschakelt (of een andere stand, waarbij de airco ondersteunt, zoals ontwaseming van de voorruit). Bij de "normale" radiator zit nog een extra kleinere radiator; deze hoort bij de airco en moet ook gekoeld worden door rijwind / koelventilator en kan dat dus direct doen bij inschakelen van de airco (als je airco hebt tenminste).

Hoe weet je overigens dat de temperatuur "al 97 graden is" als de meter nog laag staat? In het begin (#1) zei je dat de ventilator naar behoren draaide, maar nu (#6) gaat hij niet op tijd aan? Is er iets verandert, of leek hij goed te werken, terwijl dit niet zo was?

Als alles in orde zou zijn, heb je de koelventilator eigenlijk niet nodig, zolang je maar "rustig" blijft rijden met voldoende rijwind. Als de boel dan toch nog begint te "koken/borrelen" is er wel iets aan de hand met het koelsysteem (zie #5).

jvr 0

10 jaar

Heey jvr bedankt voor de reactie, we hebben een temperatuursensor direct in het koelwater gehouden (drukdop eraf) toen gaf hij dus die waardes aan. En waarom ik dacht dat fan het goed deed: de eerste paar keren toen ik ging proberen stond de aanjager/blazer van de kachel aan (op stand 1) en ging de fan dus aan. Maar nu had ik de aanjager/blazer uit staan, en toen sloeg hij dus niet aan.

S_Sonic 0

10 jaar

Stefan,

Dat de meting 97 graden aan heeft gegeven kan zijn, maar dit is alleen de temperatuur van de koelvloeistof in de radiator, niet van de motor. Overigens is dit ongeveer een temperatuur waarbij de thermostaat open hoort te gaan (er zijn verschillende thermostaten, met verschillende waardes; sommige gaan bijvoorbeeld bij 92 graden open, andere hoger of lager, net wat de fabrikant het beste vindt voor zijn motor). Er hoort een waarde te staan op de thermostaat waarbij hij open gaat. De ventilator gaat meestal pas later aan, bij een hogere temperatuur. Zit er inmiddels weer een thermostaat in?

Als de temperatuur (tijdens deze meting) verder had blijven stijgen, zou de koelvloeistof sensor (nabij de radiator) dit hebben gemeten en de koelventilator aan moeten schakelen. Maar als je de motor weer uit zet, of als de temperatuur gelijk blijft (omdat er al genoeg koeling is) gaat hij niet aan. De meter in je dashboard stuurt de ventialtor niet aan; deze sensor kan uiteraard wel defect zijn, maar is alleen jou motortemperatuur uitlezing.

Overigens "kookt/borrelt" koelvloeistof pas bij een veel hogere temperatuur dan normaal water omdat er een toevoeging in zit, die niet alleen corrosie en schuimvoring tegen gaat, maar ook pas gaat koken bij ongeveer 135 graden. Tevens is het koelsysteem gesloten en komt dus onder druk te staan: water onder hoge druk kookt later dan water onder lage/geen druk. Zit er wel juiste koelvloeistof in? Ook moet het af en toe vervangen worden (zie onderhoudsschema) en wordt het afgeraden verschillende types door elkaar te gebruiken.

Misschien heb je nog steeds geen definitief antwoord op je vraag gelezen, maar door je te voorzien van allerlei informatie hoop ik dat je zelf ook wijzer wordt en wellicht zelf ineens "het licht" ziet.

jvr 0

10 jaar

Ik zal vandaag even het gehele koelsysteem doorspoelen en vullen met nieuwe koelvloeistof. En dan vandaag even uitproberen, ik zal wel even laten weten hoe het afloopt :D

S_Sonic 0

10 jaar

Even een update:
vandaag weer wat dingen uitgeprobeerd -> koelsysteem schoongespoeld met water en helemaal bijgevuld met koelvloeistof, daarna eindje wezen rijden en helaas weer werd hij veel te warm :( Heb nu ook geconstateerd dat de fan van de radiateur 100% zeker wel aan slaat.
Zonet even nog bij 2 garages wezen vragen, deze zeiden beide dat het de koppakking wel moet zijn...

Nu is het dus alleen nog de vraag...Is de auto het waard om er nog 750€ in te stoppen (dat is de prijs voor het vervangen van de koppakking bij de goedkoopste bovag garage)

Er is ook nog getik in het blok bij de 4000 toeren? Iemand een idee wat dat kan zijn?

Neon uit 2001 op LPG.
Kmstand is 225.000
Db riem vervangen met 198.000km
Aanschafprijs was 1200€ (1/2 jaar geleden gekocht)

S_Sonic 0

10 jaar

Stefan,

Bedankt voor de update, wel jammer dat twee garages hetzelfde zeggen, wat je eigenijk niet horen wilt.

Ik heb zelf twee keer een lekke koppakking meegemaakt en in beide gevallen merkte ik direct dat er iets mis wat omdat het starten moeilijk ging, de motor onregelmatig stationair begon te lopen (rijden ging wel) en er witte dampen uit de uitlaat kwamen. De eerste keer werd de motor ook echt te warm en moest ik steeds koelvloeistof bijvullen, maar bij de tweede keer niet (meter gaf normaal aan) en ging er ook geen waarschuwingslampje aan. De eerste keer kostte het 1200 euro bij de dealer, de twee keer heb ik het zelf gedaan. Of iets je waard is, is uiteraard iets persoonlijks.

Hoewel ik niet uitsluit dat het de koppakking kan zijn, ben ik dus nog niet overtuigd. Hier http://www.autoweek.nl/onderhoud/135/kop... staat een stukje geschreven over deze pakking en let op de laatste zin. Daarbij rijdt jou motor op lpg, hetgeen ten eerste een iets andere afstelling vereist (dan benzine) en tevens voor een iets warmere motor zorgt. Als deze afstelling niet geheel juist is (en de motor dus ook al warmer dan "normaal" is), lijkt het me niet geheel onaannemelijk dat dit voor een "te" warme motor zorgt.

Ik zou zeggen; als je koelvloeistofniveau niet daalt, er komen geen witte dampen uit je uitlaat en je merkt niets met starten/rijden, is je koppakking niet lek.

Over het tikken, het kunnen de kleppen zijn, soms is dit te verhelpen met dikkere of juist dunnere motorolie, maar misschien dat iemand anders hier meer van weet.

jvr 0

10 jaar

Ik heb de beslissing gemaakt om hem te laten repareren, de garage (BOVAG) hier bij ons in het dorp vraag hiervoor 700€
Zodra hij gemaakt is laat ik het wel even weten. Tot nu toe bedankt iedereen voor tips en adviezen

S_Sonic 0

10 jaar

Update:
Hij staat nu bij de garage, echter zit er ruimte op de kleppen? En om dat op te lossen moet er een nieuwe/gereviseerde kop in. Kosten 1500€ totaal.
Nu had de garage een andere oplossing: een volledig ander blok erin. (totale kosten €900)
Dus deze is nu besteld en wordt morgen in de auto geplaatst :D Het blok heeft ook nog eens 60dkm minder gelopen dan mn huidige blok, dus toch nog een pluspuntje.
Ook is mijn garage zo vriendelijk om er gratis een APK keuring bij te doen.

Dus al met al 200€ duurder dan verwacht maar ik heb er straks wel een goed blok in met minder km's en 3 maanden garantie erop! :D

S_Sonic 0

10 jaar

Stefan,

Dat is ook een oplossing. Wel te hopen dat deze koppakking nog een tijdje mee gaat, maar daar gaan we even van uit. Misschien veroorzaakte die speling het tikken wat je hoorde. We horen het wel als alles weer voor elkaar is.

jvr 0

10 jaar

Vandaag de auto weer opgehaald met de andere motor erin. Alles ziet er goed uit, en rijdt ook normaal. Totale kosten waren: 903€ (incl apk, nieuwe olie en oliefilter en een nieuwe dbriem.)

S_Sonic 0

10 jaar

Bedankt voor de update, goed om te horen. Controleer (of laat het doen) zo af en toe het koelvloeistofniveau even voor de zekerheid en overige vloeistoffen. Voor een "nieuwe" onbekende motor geen overbodige luxe en voor elke motor is dit altijd goed. Dan zal hij weer jaren meegaan.

jvr 0

10 jaar

Komt helemaal goed. Ik moest zoiezo na 1000 km weer ff langs komen vooor een controle.

S_Sonic 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Neon of stel zelf een nieuwe vraag.