Goedendag,
Ik heb een probleempje met de chrysler sebring 2.0 uit 2003 met 2.0 motor op LPG-G3
Als ik op LPG rij dan gaat het motormanagement lampje branden,
als je dan de key dance doet komt er fout P0171 uit (bij uitlezen ook uiteraard)
Foutmelding staat voor : Lean mixture bank 1 (nu heb ik maar 1 bank met cylinders uiteraard)
Deze melding blijft erin staan, en na elke x starten is die ook direct terug.
Echter, als ik even een km of 10-20 op benzine rij is de melding weg.
Ga ik weer op LPG rijden, dan komt deze binnen 10km weer terug.
Ook heb ik het idee dat die op LPG iets minder vlot presteert dan op benzine.
Auto start verder goed, loopt netjes stationair e.d.
Wel vind ik hem wat meer dan normaal naar uitlaatgassen ruiken... (maar dan kan ook tussen me oren zitten)
Wat kan dit zijn, waar moet ik gaan zoeken ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Reset hem,door een accuklem los te maken en het rempendaal ca 15 sec in te trappen,doe dan weer de keydance en kijk of de P1073 verdwenen is,wel verschijnt dan P1684(accu los geweest) deze melding verdwijnt automatisch na ca 50 keer starten.
LPG-systeem staat in ieder geval armer dan het benzine-deel.
Dat de foutmelding verdwijnt bij rijden op benzine betekent dat op dat moment de motor iets meer brandstof krijgt.
Maar het sluit niet uit dat een deel van het probleem in het benzine-deel zit.
Dit is te controleren door het uitlezen van de fuel-trim (Long Term Fuel Trim) na een rit op benzine.
Is dit percentage dan onder de 5 dan is het benzinedeel goed. Bij grotere afwijkingen is verder onderzoek nodig.
Na controle/reparatie van het benzine-deel moet het LPG-systeem gecontroleerd/gerepareerd/afgesteld worden.
Ok, ik moet straks naar hilversum en weer terug, dat is bij elkaar 60km
Ik zal dat op benzine doen, en bij terugkomt uitlezen wat de long term fuel trim waarde is.
11 jaar
Goed, ik heb eerst alle meldingen gewist etc.
Ben toen naar hilversum gereden, auto stilgezet en na een uur terug gereden, nog even langs de super, dus weer stopzetten en starten.
Viel me wel op nu ik langer op benzine rij dat de auto op benzine vlotter rijd.
Maargoed, na stilzetten de long term fuel trim bank 1 uitgelezen en die stond op 17,2%
Blijkbaar veel te hoog als dit onder de 5% moet zitten.
Verder geen storingsmeldingen, ook geen motormanagementlampje
Even mezelf wat ingelezen..... aangezien de waarde in de + zit, word er een te arm mengel waargenomen door me lambda ? klopt dat ?
Ik weet even niet hoe ik die werking kan controleren, ik heb een iCarsoft i810 diagnosescanner.
Welke zaken kan/moet ik gaan controleren ?
11 jaar
Goed..... na wat googlen is 9 van de 10x de oorzaak een lucht lek.
Dus de inlaatslang eens losgehaald om te inspecteren op scheuren.
Nu zat deze helemaal dubbel aan de onderzijde (kon dus lucht door de inlaat in komen)
Dit goed gezet, auto gestart en sloeg direct af. ik vermoed (hoop) vanwege de andere luchtinlaatwaardes dat die om die reden direct afsloeg.
Gestart met beetje gas geven en toen bleef deze gewoon lopen.
Stukje gereden (3 minuten) uitgezet en weer de LTFT uitgelezen, deze stond nu op 11,4%
Is dit een zelflerend iets en moet ik langer doorrijden, of moet ik de ecu zien te resetten door de accupolen los te halen ?
accu zit voor me wiel en kan ik zonder krik niet bij denk ik.
11 jaar
Long Term Fuel Trim geeft inderdaad aan dat het mengsel te arm was en dit is zelflerend.
Met 17% krijg je dan nog net geen foutmelding.
Op gas staat de motor kennelijk nog iets armer en dan loopt de Fuel trim nog verder op en geeft de foutmelding.
Daarom heb je ook het gevoel dat de auto beter/vlotter rijdt op benzine.
3 minuten is misschien iets te kort om de fout (lekke slang) geheel weg te leren.
Resetten zou eenvoudig moeten zijn, gewoon foutcodes resetten (mode 04) met je scanner, of ze er zijn of niet.
Volgens de regels zou de fuel trim dan automatisch op 0 gezet moeten worden.
Kun je daarna eenvoudig kontroleren met je scanner, zelfs voordat je de motor start.
Daarna wat langer proefrijden en nogmaals kontroleren op benzine alvorens op gas te gaan rijden.
Dan nog een keer de fuel trim bekijken. Waarschijnlijk is die dan wat to flink hoger op gas.
met mijn scanner kan ik helaas geen waardes resetten ( iCarsoft i810 )
Wel foutmeldingen resetten, maar die zijn nu dus niet aanwezig.
Vandaar dat ik vroeg of resetten dmv accupolen loshalen, rem intrappen of accupolen tegen elkaar houden zinvol was zodat de fuel trim op 0 zou komen te staan bij de eerste start.
Nadeel is alleen dat de accu weggestopt zit achter me voorwiel en m'n hydroulische krik de geest heeft gegeven :-)
Goed, ik zal een langer stuk op benzine gaan rijden (zal wel morgen worden) alvorens het nogmaals te controleren en dan op gas te gaan rijden.
Alvast bedankt voor je antwoorden !
to be continued
11 jaar
Als de fuel trim niet naar 0 gaat met resetten, zul je het met accu los (of soortgelijk) moeten doen.
Alternatieven kunnen zijn: zekering (maar welke) verwijderen, motor-ecu even van de kabelboom halen.
Al die grappen van rem inhouden en polen tegen elkaar houden hoeven niet.
Dat voegt niets toe aan het loshalen van de accu.
nee als ik hem nu uitlees staat die nog op 11,4
Ik zal morgen de krik van de buurman even lenen en de accu er 30 minuten afgooien, daarna opnieuw uitlezen, rijden, uitlezen en indien ok op gas rijden en uitlezen.
11 jaar
Helaas..... op benzine gaat de LTFT naar 8%, maar op LPG naar de 25,8%
Ik denk dat ik op zoek moet naar een LPG specialist in de buurt om het systeem even na te laten kijken cq af laten stellen.
11 jaar
Probleem gevonden....
Flexibele deel wat aan de katalysator zit is gescheurd (niet hoorbaar) en de kat zelf functioneert ook niet goed meer.
Ik moet dus op zoek naar een kat, echter bij de dealer 560 euro ex btw.... hopelijk vind ik hem elders goedkoper.
11 jaar
Probleem gevonden....
Flexibele deel wat aan de katalysator zit is gescheurd (niet hoorbaar) en de kat zelf functioneert ook niet goed meer.
Ik moet dus op zoek naar een kat, echter bij de dealer 560 euro ex btw.... hopelijk vind ik hem elders goedkoper.
11 jaar
Ik heb een gebruikte Kat gekocht en gemonteerd,
uitlaat deel en lambda's functioneerde weer goed,
echter nog steeds inhouden en verkeerde waardes.
Verder gaan zoeken door remmenreiniger te spuiten op het inlaat deel,
bleek er een poreuze vacuum slang te lopen van de gasinstallatie naar de luchtinlaat...
deze vervangen voor nieuw slangetje, inhouden opgelost, en waardes ook gelijk in orde.
Er bleken dus 2 zaken niet in orde.
1, het flexibele deel en katalysator (zit aan elkaar)
2, een vacuum lek (wat zowel op benzine, maar meer op gas merkbaar was)
11 jaar
[quote=elrenegado]Ik heb een gebruikte Kat gekocht en gemonteerd,
uitlaat deel en lambda's functioneerde weer goed,
echter nog steeds inhouden en verkeerde waardes.
Verder gaan zoeken door remmenreiniger te spuiten op het inlaat deel,
bleek er een poreuze vacuum slang te lopen van de gasinstallatie naar de luchtinlaat...
deze vervangen voor nieuw slangetje, inhouden opgelost, en waardes ook gelijk in orde.
Er bleken dus 2 zaken niet in orde.
1, het flexibele deel en katalysator (zit aan elkaar)
2, een vacuum lek (wat zowel op benzine, maar meer op gas merkbaar was)[/quote]
Beste
Ik heb een Neon van bj 2000
ik heb zowat het zelfde probleem, bleek een gat te zitten bij het flex gedeelte
die opgelost en deed het prima.
nu doet hij weer raar op gas, als ik optrek in 1 en ik trap gaspedaal helemaal in, houd hij in en op 2 vermoedelijk een backfire/storrerend optrek van auto
nu moet ik even weer onderzoeken wat het nu kan zijn.
Ik gaat morgen even de
een vacuum lek (wat zowel op benzine, maar meer op gas merkbaar was
even chekken
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Sebring of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar