Enkel bij gebruik van de airco verminderd de koelvloeistof in het expansievat , geen lek te vinden , als de airco niet gebruikt wordt blijft alles normaal .
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misschien heb ik er geen verstand van , maar de link tussen de airco en het verlies van koelvloeistof kan ik niet leggen.
Niet anders dat de temperatuur hoog op loopt en hij de koelvloeistof eruit gooit.
Zou het koelsysteem eens af laten persen.
Bij gebruik van de airco zal de radiator van de airco, die zich voor de koelradiator bevindt, zijn warmte afgeven doorheen de koelradiator en zodoende het koelsysteem meer gaan belasten. Is er iets te merken aan de temperatuur van de motor ? Draait de koelventilator regelmatig ?
Bij gebruik van de airco zal de ventilator vrij regelmatig draaien.
Met koelradiator bedoel ik die radiator waardoorheen de koelvloeistof van de motor loopt.
11 jaar
Dat is het hem juist , normaal is er geen link tussen de radiator en de airco , temperatuur blijft altijd goed met of zonder airco .
11 jaar
zit er geen klein lek binnen bij de kachel, bij werking van de airco kan er bijkomende stress ontstaan door temperatuursverschil .
11 jaar
Nog een mogelijkheid van een (verborgen) lek : als de aircocompressor aangedreven wordt kan er een klein waterlek ontstaan aan het (versleten) lager van de waterpomp door de grotere spanning op de aandrijfriem ook de alternator belast extra door de electrische koppeling aircocompressor.
11 jaar
Bedankt voor de tips , maar als er ergens binnen een lek is moet er toch vocht in de wagen zijn en condens op de ramen ? ( dit is dus niet het geval )
Wat ook zo raar is dat het niveau daalt tot op ongeveer één centimeter van de bodem van het expansievat en dan blijft het stabiel ( begrijpe wie begrijpen kan )
11 jaar
Zou hem dus eens afpersen.
1° Als belg en vlaming begrijp ik de uitdrukking "afpersen" niet en zie er de merites niet van in.
2° Het interieur hoeft niet persé nat te worden, het geheel koeling/verwarming heeft ook een afwatering om (regen)water af te voeren, meestal via een rubber slangetje onder de auto. Ook de waterkraan (regeling verwarming) kan lekken in een bepaalde stand.(vb "uit" bij gebruik van de airco ?.)
3° Als het koelwater verdwijnt kan dat toch maar op 2 manieren : richting motorblok via een defecte pakking of naar de buitenlucht via een lekje.
Zaak is om dit lek op te sporen : de motor na een rit, zodat hij mooi warm is, laten draaien en zorgvuldig eventueel met een looplamp het blok afspeuren, eventueel de motorbekapping verwijderen. Ook onderaan de motor kijken, wat niet evident is.
Populaire plaatsen voor waterlekken zijn het thermostaathuis, waterpomp en alle aansluitingen van rubberslangen.
Het waterpeil dat rest en niet verminderd hoeft geen indicatie te zijn, immers de aansluiting richting koelsysteem kan zich 1 cm boven de bodem van het expansievat bevinden.
4° Om er zeker van te zijn dat er een rechtstreeks verband bestaat tussen -airco aan- water weg-, moet je dit zorgvuldig testen en zien dat je bevindigen reproduceerbaar zijn.
5° Hou er ook rekening mee dat de airco automatisch kan werken bij zekere standen van de ventilatie. (Ontwasemen )
Voilà en nog een goed weekend !
11 jaar
Bedankt , ga dit bij mooi weer nog eens allemaal dubbelchecken
11 jaar
Voor Phillippe.
Afpersen , bedoelen wij in nederland mee , het koelsysteem onder een druk van ongeveer 1 bar laten zetten met een pompje op het koelsysteem.
Zodat een lekkage zichtbaar gemaakt kan worden.
Sommige onderwereld figuren houden zich er ook mee bezig...
Heb een klein vermoeden : defect of verkeerd kapsel op het expansievat ?????
zal eens experimenteren en kwartslag lossen .
11 jaar
Toch waterpomp kapot , wordt moeilijke klus , alvast bedankt voor jullie reacties
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Sebring of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar