Ik heb een olie lek die naar alle waarschijnlijkheid tussen de bak en motor zit. Lekke krukaskeerring dus. Ik peil vanavond nogmaals mn motorolie om dit def. vast te stellen.
Dit probleem moet in de afgelopen week zijn ontstaan. Zaterdag op de brug gehad en toen ontdekt. Olie drukt er uit zelfs bij stationair draaien van de motor.
Nu is dit misschien een gewetensvraag; koppeling vervangen bij het vervangen van de krukaskeerring?? Of is de constructie ter plaatsen zodanig dat de koppelingsplaat niet direct ingedrenkt gaat in de olie? Ik heb sinds constatering niet meer gereden met de auto.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De olie hoeft niet direct op de plaat te komen. Hij zal er achterlangs lekken en dus niet meteen de plaat met olie besmeuren. Eerst maar es los halen en kijken. Je moet je wel afvragen of het zinvol is om niet meteen alles te vervangen, het is er dan toch af.
Sytze
Sytze, dank voor de reactie. Ik heb inmiddels besloten (samen met mn monteur) om zaterdag eerst alles los te halen. Valt het tegen, dan valt het goed tegen, want dan zal de auto op blokken moeten blijven staat tot ik een koppeling geregeld heb. Gezien de hoge kosten van een koppeling, omdat deze enkel in een volledige set verkocht wordt, van ruim 450 euro incl. druklager, wil ik het toch even achterwegen laten. Sinds constatering niet meer gereden en heb in de dagen dat hij gelekt moet hebben, niets aan de koppeling gemerkt. Ik hoop dus op een relatieve 'meevaller'.
17 jaar
Zal es kijken of prijs wel klopt, vind het wel heel veel geld voor alleen de set. Later vanavond antwoord.....
Je moet rekenen op 285,- ex btw. voor een complete set.
HDMG (Chrysler dealer) rekende (zeg ik nu even uit t hoofd) 330 euro voor de koppelingsset, 80 euro voor het druklager. De bewuste krukaskeerring aan de bakzijde kost iets van 20 euro ex BTW.
Stadegaard - Brezan - consorten zitten zelfs hier nog ver boven met de melding dat ze inderdaad enkel als complete set verkocht worden. Mijn voorkeur had uitgegaan naar enkel de koppelingsplaat vervangen, aangezien de rest niet echt zal lijden onder wat olie uit de motor, mocht deze eea vervuild hebben.
Indien de koppelingsplaat enkel te koop zou zijn voor zegge 100 euro, had ik die zowiezo 'mee genomen' in deze revisie. 420 euro voor een komplete koppeling is het 'nakijken' van de huidige koppeling wel waard mijn inziens.
17 jaar
[quote=sytze]Je moet rekenen op 285,- ex btw. voor een complete set.[/quote]
Is inclusief druklager......
Vandaag de bak er onderuit gehaald. Hele klus, zeker voor twee niet erg grote kerels zoals mijn monteur en ikzelf. Enfin; koppeling was eigenlijk niets aan te zien. Deze zit vrij goed afgeschermd van de keerring, aangezien er een grote plaat met tandkrans (niet het vliegwiel) nog tussen zit voor je bij de koppeling komt. In dit geval dus een fijne constructie, omdat er niet snel olie in de koppeling kán lopen of geslingerd worden. Keerring leek niet geheel meer juist in de zitting te zitten en aan een zijde was te zien dat een stukje van de lip wat naar buiten stond. Duidelijk geval dus. Bij demontage bleek de keerring ook erg makkelijk los te halen. De nieuwe ging er een stuk strakker in, wat mij juist lijkt. Keerring van de bak aan deze zijde ook maar mee genomen. Koppeling en druklager gewoon OK, dus terug gemonteerd. Alles pico bello, al was het een hele klus.
Iedereen dank voor de input!
17 jaar
Kijk es aan.....als het spul goed was voor demontage is dat het ook nog na demontage. Omdat je het zelf hebt gedaan reken je het werk niet, maar was dat wel het geval geweest dan had je keuze misschien anders geweest. De meerprijs is wellicht dan wel acceptabel.
Sytze
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar