Alle verlichting flikkert ( knippert ) een beetje ...vooral s'avonds en s'nachts goed zichtbaar
is eigenlijk zomaar opeens ontsaan ( +/- 2 maanden geleden ).
Voyager rijdt verder prima , start goed , geen alarmlampjes of meldingen ..
Naar garage gebracht en dynamo zou het probleem zijn
Dynamo vervangen .. maar dat was het probleem dus niet .
originele dynamo weer terug ..
garage houder gaat proberen de oplossing te vinden maar tot op heden niets gevonden
ikzelf denk aan spannings regelaar ( of zit die op de dynamo ?)
iemand een paar goede tips
nogmaals auto rijdt ( nog ) prima .. maar dat " flikkerende " licht is best wel opvallend ...enm ik vraag me af of er niet ergens iets kapot kan gaan
Groet
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is je accu nog goed ?
dynamo slipkoppeling is het aan het begeven ?
mits accu idd niet de rode uitvoering is !
Controleer eerst de massa aansluiting vanaf de accu naar het chassis en naar het motorblok.
Zolang de auto nog goed start ligt het niet aan de accu.
W gaan er vanuit dat als garage reeds Dynamo vervangen heeft en daarna oude weer terug-geplaatst
hij wel massa aansluitingen en laadstroom controlle heeft gedaan op dynamo zelf ,of toch misschien
niet .........? anders kijk maar eens in je zekering-relaiskast ,misschien gestoomd en nu alles ge-oxideerd ?
tussen accu en binnenscherm met zwarte afdekkap /misschien kap beschadigd ?
oja vergeten te vragen
Laadstroom controlle even met alle gebruikers apart proberen ,kan zijn dat relais verwarming achterruit blijft plakken
recent gehad en vreemd maar waar binnen lampje ging niet aan maar was wel het relais de boosdoener!
[quote=Frank3137]dynamo slipkoppeling is het aan het begeven ?
mits accu idd niet de rode uitvoering is ![/quote]
Accu is getest en is in orde
het is een " zwarte" 48 Ah
15 jaar
[quote=Frank3137]W gaan er vanuit dat als garage reeds Dynamo vervangen heeft en daarna oude weer terug-geplaatst
hij wel massa aansluitingen en laadstroom controlle heeft gedaan op dynamo zelf ,of toch misschien
niet .........? anders kijk maar eens in je zekering-relaiskast ,misschien gestoomd en nu alles ge-oxideerd ?
tussen accu en binnenscherm met zwarte afdekkap /misschien kap beschadigd ?[/quote]
ga ik controleren , ik meen me te herinneren dat er een tijd geleden is schoongemaakt , maar ben niet echt zeker .
Mijn ega gebruikt deze auto voor haar werk , ruim 40.000 km per jaar..teller staat nu op 225.000.
We willen er nog een paar jaar mee blijven rijden ..vorig jaar zijn distribitie riem + koppeling+ drukgroep vervangen samen met een paar O-ringen die lekkage veroorzaakte bij krukas ...dat was bijelkaar een kostbare maar noodzakelijke reparatie ( +/- 2500 , euro ) .
Als extra " klacht" ..heeft misschien niets met het knipperende licht te maken ...
radio is een paar keer spontaan uitgegaan .. doet dan even helemaal niets meer ... maar begint na een tijdje weer gewoon te spelen ..
verder merkt mijn vriendin dat de auto een beetje "instabiel" loopt bij stationair .. ze vind hem " trillen" ..ik merkt dat zelf niet , maar ik rij er dan ook n iet vaak in ..
Goster nog even naar het knipperende licht gekeken " gekeken" het knippert zo een beetje met een halve seconde ..en het maakt niet uit of je extra gas geeft ..het blijft knipperen onafhankelijk van toerental ..
en het is niet echt knipperen in de trant van aan/uit .. het licht gaat iets feller .. en dan weer normaal
ik zal er vanavond een volt meter op zetten , heb geen scope om te onderzoeken of er een wisselspanningscomponent extra op de accuspanning staat .
15 jaar
lichtschakelaar
15 jaar
juist wat Robby zegt, lichtschakelaar of de stekkers op de lampen ingebrand...
laat er een relais tussen zetten, heb je ook meer lichtopbrengst...
ook is de radio verdacht indien deze later ingebouwd is en op de verlichting aangesloten?
gr
Peco Power
[quote=Mercury]juist wat Robby zegt, lichtschakelaar of de stekkers op de lampen ingebrand...
laat er een relais tussen zetten, heb je ook meer lichtopbrengst...
ook is de radio verdacht indien deze later ingebouwd is en op de verlichting aangesloten?
gr
Peco Power[/quote]
zou kunnen .. maar het is niet alleen het " gewone licht " zoals koplampen .. maar alle verlichting ..binnen verlichting , dashboard , etc etc etc
dus het hele " electrische gebeuren " is instabiel ...alleen als de motor loopt .. en het maakt niet uit hoeveeel toeren je maakt ..
zet je motor af .. dan " flikkert" het niet ..
ik zet er vanavond een voltmeter op ..
en meet de spanning bij
1) alles uit , gewoon over de accu
2) lichten aan , maar motor nog nite
3 ) motor aan , zo veel mogelijk verbruikers uit 800 toeren , 1500, 3000
4) motor aan , zo veel mogelijk verbruikers aan 800 toeren , 1500 ,3000
misschien levert dat extra informatie ..
iedereeen tot zover alvast bedankt voor de tips & truuks ..
15 jaar
is je accu wel 740A of daarboven ?
Accu is getest en is in orde
het is een " zwarte" 48 Ah
denk dat dit een typefoutje is !?
je gaf toch aan dat dit een 2.5CRD was ?
lichtschakelaar : uitvoering met of zonder mistlampen in voorbumper ?
kijk of deze werken ,anders haal relais even eruit
Opgelost ?
48 Ah in een diesel? die is al te zwak voor een benzine!!!
gr
Peco Power
nog tijd gehad om te controleren ?
moest voor werkgever naar Korea ..
vandaar late reactie op "knipperende "verlichting
accu is zwart , 48 Ah en er staat ook nog 800 A op .
accu spanning zonder dat motor loopt is 12,73 V
als ik alle verlichting aanzet dan is het 12,13 V
als motor loopt ( stationair) dan 13,34 V
bij 2000 toeren is dat 13,46 V
dat lijkt mij een beetje weinig ..moet dat niet richting 13, 8 >> 14 Volt ...
voordat ik de motor aanzet ( zeg maar "voorgloeistand" ) dan zakt spanning in tot 11,9 V en dan hoor ik een "motor"lopen ergens onder de auto ik denk van de standverwarming
want dat heeft deze Chrysler 2.5 CRD ook nog ( is in Duitsland gekocht , maar we zijn wel eerste eigenaar .)
ook hoor ik de motor bij vlagen onregelmatig lopen in stationair
loopt eerst normaal regelmatig +/- 800 toeren .. dan hikt er iets .. en dan verandert het geluid , toerental zakt iets ..en jawel dan zie je lichten pas echt goed knipperen
relais van "mist" verlichting uit de zekeringen "kast"gehaald ( de mistlampen zitten in de bumper gemonteerd )
inderdaad het licht gaat uit ( van de mist koplampen )
maar de andere verlichting blijft knipperen
Accu is nooit vervangen ( nu bijna 6 jaar oud )
dus ik moet die zowiezo vervangen .. volgens de adviezen hier op de site voor eentje met meer capaciteit ..hmm als dat maar in dat accu bakje past ...
verder moet garage dan eerst zelf maar even luisteren naar dat onregelmatig gedrag bij stationair
heb een afspraak op woensdag avond ..dan neem ik ook alle informatie van deze site mee
gelukkig houden ze bij de garage ook wel van een "niet alledaags " probleem dus alle tips zijn welkom ..
voorlopig blijft auto keurig rijden / starten etc , etc etc ..maar de vakantie komt eraan en je wil zo een probleem toch liever opgelost dan ergens te moeten prutsen in Tsechie
wordt vervolgd
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Grand Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar