Chrysler Pt Cruiser: LPG schakelt zelf terug naar benzine

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hallo,

Tijdens het rijden schakelt de LPG schakelaar (necam) regelmatig over op benzine. Het lampje gaat dan van oranje naar knipperend rood. En schakelt zelf niet terug op LPG. Handmatig op benzine zetten en weer op LPG (resetten) lost het probleem tijdelijk op. Dit gebeurt regelmatig.

Kan iemend mij helpen met dit probleem?

Alvast bedankt.

rekli satzo

Geplaatst door rekli satzo (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler PT Cruiser? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

jogti (0), 14 jaar geleden

je moet de installatie even uitlezen dan kan je aan de code zien wat er mis mee is
als je niet weet hoe dit moet heb ik wel een beschrijving voor je

rekli satzo (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor uw reactie.

Een beschrjving zou wel handig zijn ik weet niet hoed hij moet worden uitgelezen.

gr

jogti (0), 14 jaar geleden

Uitlezen eventuele storingen diagnose-systeem van Koltec EGI / GSI.

De EGI gasinstallatie van Koltec heeft een zelfdiagnose-systeem waarin deze de
voorkomende storingen gedurende een bepaalde tijd opslaat in zijn geheugen.
Het uitlezen van dit systeem is betrekkelijk eenvoudig en zonder speciale apparatuur uit te
voeren.
- Achter de omschakelaar “benzine/gas” zit namelijk een losse grijze draad met daaraan een
platte steker. Deze draad moet met massa verbonden worden.
- Daarna zet men het contactslot in de positie dat alle controlelampjes in het dashboard gaan
branden, maar de auto niet starten.
Het lampje in de omschakelaar “benzine/gas” gaat dan knipperen.

Met dit knipperen, geeft het systeem de storingscodes weer.
Vb1: 1x oplichten, even wachten en 2x kort achtereen oplichten is code 12 = geen
toerentalsignaal.(motor loopt niet)
Note: deze code is juist want we hebben de motor niet gestart.(alleen bij oude type)
Vb2: 4x achtereen oplichten, even wachten en 5x achtereen oplichten is code 45 = Mengsel
langdurig te rijk.
Note: deze code komt vaak voor als de verdamper aan revisie toe is.
De membramen zijn dan versleten en de verdamper/regelaar kan zijn werk dan niet
meer naar behoren doen

Elke code wordt 3x achtereen weergegeven voordat wordt overgegaan naar een eventuele volgende code.

Storingen/codes die zich voor kunnen doen zijn de volgende:
Code 12 Geen toerentalsignaal (Alleen bij ouder type zonder temperatuursensor)
Code 13 Geen Lambdasondesignaal (lambdasonde is stuk of de bedrading beschadigd)
Code 14 Temperatuursensor signaal te hoog.
(Alleen bij nieuw type met temperatuursensor)
Code 15 Temperatuursensor signaal te laag.
(Alleen bij nieuw type met temperatuursensor)
Code 21 TPS-signaal te hoog.(TPS = Throttle Position Sensor)
Code 22 TPS-signaal te laag.
Code 33 MAP-sensorsignaal te hoog.
Code 34 MAP-sensorsignaal te laag.
Code 43 Drooggasafsluiter werkt niet.
Code 45 Mengsel langdurig te rijk.

Voor een langdurig te arm mengsel geeft dit systeem geen code omdat deze er vanuit gaat dat
bij een te arm mengsel de tank (bijna) leeg is, en schakelt dan automatisch over op benzine.

De computer van de gasinstallatie resetten, doe je door de + pool van de accu los te nemen en het rempedaal 10 sec ingedrukt houden.

rekli satzo (0), 14 jaar geleden

Hallo,

Ik heb het schakelaartje eruit gehaald, maar een losse (grijze) draad heb ik niet gezien. Moet ik die draad ergens uit trekken?

gr

jogti (0), 14 jaar geleden

heb je geen papieren van die gas installatie dan kan je het type nummer even google en kijken voor een handleiden,
of rijd even langs een bedrijf die lpg installaties inbouwt en vraag even hoe je die auto uit kunt lezen, ik denk dat hun dat ook wel even voor je willen doen en dan kan je gelijk vragen wat het kost om het probleem te verhelpen

gr
jordi

rekli satzo (0), 14 jaar geleden

Dat is mischien ook wel handigste. In de loop van volgende week ga ik er even langs.

Ik laat wel weten wat het was.

Bedankt voor je tips.

gr

VG392 (0), 14 jaar geleden

De handleiding voor het uitlezen welke hier is geplaatst is van de oude uitvoering van de Koltec-Necam installaties welke t/m ca 2000 geproduceerd zijn.
Na 2000 zijn er nieuwe computers geplaatst waarbij de diagnose draad is opgenomen in een 4-polige stekker welke zich in of bij de zekeringenkast bevindt samen met de 2 zekeringen van de gasinstallatie.(7,5A)
De grijze draad in deze 4-polige stekker heeft dezelfde functie als de grijze draad die achter de schakelaar zit bij de oudere gasinstallaties.
Bij deze nieuwere gasinstallaties is ook een mogelijke foutcode bij gekomen, en dat is code 31 wat betekend dat de druksensor op het gasverdeelhuis niet goed meer werkt en vervangen dient te worden.

p.s. leuk dat mijn handleiding hier ook opgedoken is.

Groeten en succes,

Kees

rekli satzo (0), 14 jaar geleden

hallo,

Uiteindelijk bleek het een vies verdeelhuis te zijn. Specialist heeft het uit elkaar gehaald en goed schoongemaakt en hij is weer ok.

Nog bedankt voor de reacties

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler PT Cruiser of stel zelf een nieuwe vraag.