Wie kan mij helpen met info:
Vrijdag wilde ik even oliepeil controleren omdat ik zaterdag met de familie naar Zeeuwsvlaanderen zou gaan.
Toen zag ik op de kleppendekselen op de motor en op het luchtfilterhuis wat olie verspreidt zitten. Vreemd.
De boel schoon geveegd en schoongespoten met remmenreiniger. Oliepeil gecontroleerd en ik moest wat bijvullen.
Ook maar even het luchtfilter gecontroleerd omdat ik al een nieuwe had liggen. Tot mjn verbazing was de oude vrij vettig van binnen van olie.
Ook hier de boel schoongemaakt en een nieuw filter er in gedaan.
Zaterdag ochtend op pad van Voorschoten naar Delft om mijn schoonouders op te halen om naar Zeeuwsvlaanderen te rijden.
Bij Delft bij de stoplicht zag ik wat rook langs de auto gaan. Bij de volgende stoplicht wederom en er was een naar luchtje.
Aangekomen bij mijn schoonouders de motorkap opengedaan en alles zat onder de olie!
ANWB gebeld, heeft de boel een beetje schoongemaakt, olie bijgevuld en heeft gekeken of er iets lekte met lopende motor.
Luchfilter was nog helemaal schoon. Niets aan lekkage kunnen vinden en volgens hem kon ik gewoon op stap. Hij had het idee dat de dop er niet goed op had gezeten.
Dus toch maar op pad gegaan. Onderweg geen problemen. In Zeeuwsvlaanderen nog even onder de motorkap gekeken en er was wel wat olie te zien, maar dat kon ook nog van het blok komen want de ANWB had alleen een beetje met een doekje schoongemaakt omdat de reiniger op was. Ook de terugweg zonder problemen. Eerste Pinksterdag in Naaldwijk een fiets opgehaald en na terugkomst zag ik toch wat olie op het midden van het blok (in buurt van ontsteking). S'avond maar oliefilter vernieuwd, nieuwe olie erin gedaan en alles goed schoongespoten met remmenreiniger (geweldig spul voor dit soort dingen). Tweede Pinksterdag naar Beekbergen gereden voor de onderdelenbeurs van de Ford Taunusclub. Alles ging goed. Daar weer onder de kap gekeken en alleen bij de peilstok zag ik wat olie zitten. Dus toch weer een beetje viezigheid en dat terwijl alles goed schoon was. Een clublid haalde de peilstok er nog even uit bij lopende motor en zei dat er nogal wat luchtdruk uitkwam wat meestal geen goed teken is. Ook bij de dop komt er wat luchtdruk uit als je deze er af draait.
Vanmiddag toen ik thuis weer aankwam weer onder de kap gekeken en er was weer wat meer vettigheid.
Dus het lijkt wel of hij olie door de peilstok naar buiten drukt. Is dit onderdruk / overdruk? Of normaal? Of hoort daar een rubbertje tussen?
De motor loopt verder goed, temperatuur is OK, en oliedrukmeter staat halverwegen (iets meer bij koude motor). Nu dacht ik echter dat de meter in het verleden altijd op ca. driekwart stond. Dan zou ik nu dus minder oliedruk hebben.
Wat kan er aan de hand zijn?
Iets met de oliepomp? Of is de motor aan zijn eind (ondanks dat hij nog goed rijdt?)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het lijkt erop dat er nogal wat overdruk in het carter is. De oorzaak hiervan ligt meestal in overmatige slijtage van de zuigerveren. Daardoor bouwt er druk op in het carter. Het kan ook nog zijn dat je carterventilatie verstopt zit. Het laatste is voor jou te hopen.....
Sytze
Dag Sytze Wat een snel antwoord!
Als het de zuigerveren zijn, kan ik dat controleren door de cpmpressie op te meten?
De auto rookt overigens niet overmatig.
De carterventilatie, is dat die PCV klep achter de kleppendeksel? (heb ik 3 jaar terug nog vernieuwd).
Hoe moet ik deze klep testen?
En veroorzaakt deze klep ook een lagere oliedruk? Of als mijn oliedrukmeter halverwegen staat is dat normaal?
Gr.
Ed
17 jaar
Nee hij veroorzaakt geen lagere oliedruk. Dat doen versleten zuigerveren en lagers wel. En het is inderdaad de passieve carter ventilatie of pcv genaamd. Controleer of deze voldoende doorlaat heeft. Hoeveel heeft de auto gedraait? De oliedruk is sterk afhankelijk van de viscositeit van de olie en van de staat van de lagers en zuigerveren. Heb je de auto onlangs misschien ververst?
Sytze
Dag Sytze,
Zojuist de PCV getest. Er af gehaald, even geschut en de klep erin werkt. Aan de ene kant kun je er doorheen blazen en via de andere kant dus niet. Motor gestart met los slangetje en er was aanzuiging. Slang er weer opgezet en hij ging rustiger lopen. Dus volgens mij is dit inorde.
Tja, de kilometer stand.
Ik heb de auto 6 jaar geleden gekocht bij een km stand van ca 170.000. Bij het aanschaffen van een origineel oliefilter bij Chrysler kwamen we er achter dat er bij onze Chrysler een klein oliefilter zat wat niet bleek te kloppen met het jaartal van de auto. De kleine oliefilters zaten volgens de magazijnmeester op de oudere types. Toen ging het knagen, zat er wellicht al een ruilmotor in? Bij de garage waar ik altijd heen ga voor APK heb ik eens in de Nationale Autopas laten kijken en ja hoor: 200.000 km verschil!
Maar ja, met een ruilmotor hoeft dat niet uit te maken.
Overigens ben ik er nu achter (i.v.m. aanschaf radiator slang) dat het een canadese/amerikaanse uitvoering is. Noemen ze geloof ik een grijze import auto. Dus wellicht dat er daarom een oud type motor inzit.
Een anderhalfjaar later zat ik met een lekke kop (zaten scheurtjes in). Reviseren van de kop was niet meer mogelijk, dus een geheel nieuwe er opgezet (door monteur van Chrysler), KM stand was toen ca. 190.000.
Vervolgens dus 5 jaar probleemloos (natuurlijk wel gebruikelijke dingen) gereden.
De KM stand staat nu op 244.500 maar dat kan dus 444.500 zijn.
De olie en het oliefilter heb ik zondagavond ververst, dus na het oliebad. Ik gooi er altijd Shell Helix 15W40 in.
Als ik nu de olievuldop er afhaal blaast hij daar wel door (of is dat normaal?). Trek ik de peilstok eruit dan blaast hij daar ook door en spettert het een beetje. Even naar het nieuwe luchtfilter gekeken en deze is vettig geworden van olie.
Maar hij loopt prima, rookt niet, geen water verlies en start goed.
Oliedrukmeter staat bij starten op ca. driekwart, bij warm worden daalt de meter tot de helft tot iets er onder (stationair). De motor blijft nu aardig droog (zelf na de rit met aanhanger gisteren naar Beekbergen). Er zit wel wat olie rond het peilstok gebied maar gelukkig geen 'oliebad' zoals afgelopen zaterdag.
Zie jij een (voordelige) oplossing?
Kan ik er nog mee blijven rijden?
Gr.
Ed
17 jaar
Ik ben nog steeds op onderzoek bij mijn Voyager.
Inmiddels de compressie gemeten:
Cilinder 1 t/m 3 rond de 7.
De vierde cilinder zit rond de 3 (3,2 tot 3,4).
Vandaag nogmaals getest (weer op ruim 3) en daarna wat olie in de cilinder laten lopen.
Op nieuw compressie gemeten, en wauw hij kwam wel tot 9 a 10.
Dat olie er in goeien had ik meegekregen als tip om te kijken of het een klep is of de zuiger/cilinder.
Het is dus de zuiger/cilinder begrijp ik nu na de test.
Nu dat we weten waar het zit heb ik de vraag hoelang kun je hiermee blijven rijden?
Immers waarschijnlijk is het al een tijd aan de gang en is de compressie langzamerhand lager geworden.
De auto loopt nog steeds goed, blok blijft droog, alleen een beetje vochtig rond de peilstok en in het luchtfilter.
Is het nog te doen om hiermee naar Noorwegen te rijden?
Ben benieuwd of iemand mij verder kan helpen.
Vr.Gr.
Ed
17 jaar
Uit je vraag maak ik op dat je zelf liefst nog een tijdje wilt doorrijden met dit probleem.
Vroeg of laat ga je toch iets moeten ondernemen, vooral nu je weet wat het probleem is, het probleem van de olie in het luchtfilter zou ik toch zeker proberen op te lossen
Heb je bij de andere cylinders ook een compressietest uitgevoerd met een beetje olie in de cylinder of alleen die ene met de extreem lage compressie.
vermoedelijk zijn die andere zuigerveren ook aan vervanging toe zijn.
Volgens de Haynes shop manual zou de compressie van de 4 cylinder Chrysler motor minstens 12 Bar moeten zijn met maximaal 25% verschil tussen alle cylinders.
Ton
17 jaar
Zo te zien zijn toch de zuigerveren niet meer geweldig, en dat veroorzaakt druk in je carter. Als je lang genoeg door rijdt zal er op laatst olie uit de peilstok blazen. Hier helpt alleen revisie tegen en niets anders. Ga je lange afstanden rijden dan zal het een mooie bende worden uiteindelijk. Wees voorbereid......
Sytze
Aangezien een ieder mij aanraad zo toch maar niet op vakantie te gaan ben ik aan het rondkijken voor een andere Voyager (liefst 3.3.) echter probeer maar een eerlijke te vinden met aantoonbare historie.
Dus ook maar aan het kijken voor een andere motor.
Stel dat ik een andere 2.5 motor er in zet, kan deze dan zonder meer ook op LPG? Of moet dan de kop worden aangepast?
Nu heb ik natuurlijk de z.g.a.n. kop (ca. 50.000 km) van mijn oude motor maar dan begin ik weer aan een flinke klus.
Een andere motor inbouwen zie ik nog wel zitten maar om die ook nog een kop revisie te geven lukt mij niet alleen. Dan heb ik weer een deskundige nodig.
Enfin, zijn de koppen van Voyagers allemaal geschikt voor LPG of niet, dat is nu de question.
Gr.\Ed
17 jaar
Hoi,
Wat de kop van de 2.5 Liter met Lpg betreft:
Volgens mij stelt Chrysler geen voorwaarden en bij nieuwe wagens behoud je de volledige Chrysler 24 mnd garantie na Lpg inbouw, dit geld zeker voor het Prins Lpg systeem.
Ik ga straks naar 'mijn' Lpg inbouwer voor de eerste 1000km controle na inbouw van Lpg in m'n nieuwe 3.3 Grand Voyager, ga hem tevens even jou vraag voorleggen.
Update:
Ben net terug van de Prins gas inbouwer, volgens hem is er geen enkel probleem met die kop, schijnt dat er zelfs een G3 systeem beschikbaar is, dit maakt de wegenbelasting wat goedkoper.
Ton
17 jaar
Het is bij een gasinbouwer wel een beetje vragen naar de bekende weg.
Had je een ander antwoord verwacht dan?.
Die gaan niet zeggen dat het niet kan.
Die chryslers kunnen er aardig tegen, maar ik hoor toch veel problemen met de koppen die voortijdig sneuvelen door ingezakte kleppen en of scheuren in de kop.
Deze problemen hoor je zelfs als ze op benzine lopen, ik vind het geen topper eerlijk gezegd.
Die problemen komen net iets te vaak voor.
17 jaar
@ Primera P11
Deze gasinbouwer is een super gemotiveerd vakman, heeft voor mij sedert 1990 drie nieuwe Chryslers omgebouwd;
Een 4.0 Jeep Grand Cherokee en twee 3.3 Voyagers. never nooit een probleem gehad, niet met de kleppen en ook niet met de Lpg installatie, ga wel elk jaar voor een check-up van het lpg systeem.
Moet overigens wel vertellen dat ik behoorlijk rustig rij , maximum zelden boven 110 km/h.
Wat die inbouwer verder betreft: nooit opgemerkt dat hij zomaar wat bla-bla verkoopt wanneer je hem een vraag stelt, vandaar...
groeten
Ton
17 jaar
Ik twijfel ook niet aan de man zijn kennis.
dat je met beleid rijd houd de boel wel heel denk ik.
Voor een gas auto heel belangrijk.
Ik rij ook op lpg en doe alles eigenlijk verkeerd,flink trappen,karren erachter en hard doorijden langurig, onderhoud komt op als poepen.
ik zal er ook geen 3 ton mee halen, zit nu op 2 ton.
Ik zie wel waar het schip strand, hou me er ook niet mee bezig.
Maar eerlijk is eerlijk,met beleid kun je lang volhouden en is behoud van je auto.
17 jaar
Ik zie dat dit item nog steeds openstaat.
Wat ik nog kan melden is dat we destijds toch de Voyager maar verkocht hebben.
De opkopers hadden overigens gelijk in de gaten dat er iets niet goed was met de motor.
We kregen niet meer dan 500 euro.
Tja, dan heb je weinig keus als je net voor een vakantie naar Noorwegen staat.
Tijd om op zoek te gaan naar een ruilmotor en die inbouwen met het risico dat daar ook iets mee is was er niet.
Dus een ander gekocht.
Een Voyager uit 1995, 3.3.i 6 cilinder automaat.
Zie enkele ander topics met vragen.
Een geweldige auto met veel kracht (dat had die 2,5 liter handschakeling toch niet)
Vr.Gr.
Ed
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar