close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chrysler PT Cruiser: Start niet na motorwissel

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 ECC > 2.4 EDZ

Motor 2.0 ECC was stukgelopen.heb m vervangen met een 2.4 EDZ motor uit 2008 alles past .wou m starten maar hij geeft geen vonk.zou er een computer bij moeten van een 2.4l motor.of kan ik dezelfde computer gebruiken van die 2.0l motor van 2001.

Geplaatst door

Suzukie (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

[b]Door moderator in juiste rubriek gezet en gegevens aangepast[/b]

Hans4040 1285
badge vip badge

8 jaar

Dat zal normaal gezien niet zo maar werken. Vanwege hogere cylinderinhoud zal er meer brandstof ingespoten moeten worden, maar ik ga er van uit dat er heel wat meer onderdelen anders zullen zijn en anders aangestuurd moeten worden.
Je hebt inderdaad dus de computer nodig die bij het blok hoort. Zelfs kabelboom kan anders zijn.

Bovendien kun je nu een apk probleem krijgen, omdat dit blok niet het blok is wat er in hoort, de cylinderinhoud is niet hetzelfde. Je moet hem dat laten herkeuren bij de rdw zelf en papieren laten aanpassen wat niet gratis is.

ofstone 0

8 jaar

APK geen probleem....het blijft een 4 cylinder.

Hans4040 1285
badge vip badge

8 jaar

Alleen al wanwege de cylinderinhoud heb je inderdaad een andere computer nodig.
Maar of die van modeljaar 2008 zomaar in je auto past is ook maar de vraag.
Modeljaar 2008 gebruikt in ieder geval de can-bus voor een deel van de communicatie en de diagnose.
In 2001 zal dat veel minder zijn en of dan alles nog werkt en met elkaar kan communiceren is maar zeer de vraag.
En met dat alles bedoel ik het abs, de antidiefstal beveiliging, de eventuele automatische bak, het dashboard etc.
Daar komt inderdaad ook nog een herkeuring bij en misschien een hogere MRB.
Ik zou die 2.4 motor weer verkopen en op zoek gaan naar eenzelfde 2.0 motor.

oldford 0
badge

8 jaar

Als ik er niet uit kan komen ga ik ook zeker de motor verkopen en weer een originele 2.0l motor erin zetten.ik denk ik probeer het eerst op deze manier mischien komt er iemand nog met een top idee.als dat ding eerst maar aan wil slaan dan zou ik iedergeval kunnen horen hoe die loopt.

Suzukie 0

8 jaar

De motorstuurapparaat van een 2008 zal niet werken ivm me canbus en een ander controle systeem voor de sleutel.

Heb je alle sensoren over gezet van de oude motor ? De basis van de motoren is namelijk wel het zelfde.

br0ns 0
badge

8 jaar

Alle sensorens zijn overgezet .alleen de bdp sensor niet en dat is nou het hele probleem .dat kon niet want op die 2.0l zat i op de vliegwiel en op de 2.4l bij de oliekoeler geloof ik.daarom geeft i ook geen vonk geloof ik.

Suzukie 0

8 jaar

Ik heb net de schema's na keken en je krukassensor zit op een ander punt.

Je zo toch moeten kijken of je iets kan doen om hem op de oude plek te krijgen en kijken of daar iets van een tone wiel zit op de krukas.

br0ns 0
badge

8 jaar

[b]Door moderator verplaatst[/b]

Hallo.heb zelf een pt cruiser 2.0l uit het jaar 2000.motor is daarvan stukgelopen .heb daar een ander motor in gezet.een 2.4l uit uit 2008.maar nu moet ik waarschijnlijk de computer van de 2.4l.ook op zetten omdat de motor geen vonk geeft.nu is mijn vraag of iemand ook weet of de kabelboom hetzelfde is waar de computer op hoort.

Mvg.rdijkstrau




[b]Antwoord van oldford
Professional :[/b]

Ik weet wel zeker van niet. De can-bus zal in ieder geval naar de diagnose stekker ontbreken.
Dus inleren/uitlezen van die 2.4 motorcomputer gaat niet lukken.

Hans4040 1285
badge vip badge

8 jaar

2002 and earlier model year engines featured a one-piece cast nodular iron crankshaft with counterweights present on either side of each crank pin. A crankshaft tone wheel was present between number 1 and number 2 connecting rod pins, and was machined such that a Hall-effect magnetic pickup mounted to the engine block could read the position of the crankshaft as it rotates during normal operation. 2003 and later model year engines switched to a two-piece crankshaft. The tone wheel was re-engineered to attach to the crankshaft using three bolts, had a tone pattern that was substantially different from previous model year engines, and was moved to the rear of the crankshaft. For this reason, these engines are generally not interchangeable between the 2002- and 2003+ model years.
Bron wikipedia.

Verplaatsen van de krukassensor is geen optie.
Een 2008 computer is denk ik ook geen optie vanwege het missen van de aansluitingen voor de can-bus.
Je zou heel misschien een 2003 motor-computer kunnen gebruiken - eventueel na herprogrammering.
Daarvoor zullen de diverse schema's bekeken moeten worden.
Deze vond ik voor het 2001 model: http://i47.tinypic.com/208fbic.jpg
Of misschien kun je de 2003 software voor een 2.4 liter motor op jouw ecu laten installeren. Dat zul je bij de dealer moeten navragen.

oldford 0
badge

8 jaar

U bedoeld een 2003 model met een 2.4l motor en dan daar de computer van.

Suzukie 0

8 jaar

Iedereen bedank voor het meedenken.ik heb een computer van een 2.4l motor uit het jaar 2005 gevonden denk dat ik dat eerst maar ff ga proberen.krijg morgen eerst ff wat fotos van de aansluiting.het enigste waar ik me nu een beetje druk over maak is de kabelboom van mijn auto.

Suzukie 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler PT Cruiser of stel zelf een nieuwe vraag.