close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chrysler 300m: stroom gebruik bij stilstaan , accu loopt leeg

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.7

de accu is regelmatig leeg bij een paar dagen geen gebruik .
Accu is vrij nieuw en om deze reden vervangen

Bij dagelijks gebruik hier geen last van , maar wel te merken dat accu stroom verliest ,start dan nog net zeg maar .
Na langere rit ook langer vol .

Heb nu de radio /cd/navi afgesloten en is al ruim een maand geleden dat ik de accu op heb moeten laden !!

Heb ook een paar dagen de radio weer terug aangesloten om te testen.
Loopt dan weer leeg .

Conclusie zou dus zijn dat radio de stroom eruit trekt bij stilstand ..!

Maar zou het ook echt aan de radio liggen of de aanvoer naar de radio .

Bedoel dus of de radio wel echt de boosdoener is .

En als dat zo is , kan er iets aan radio gedaan worden om dit te stoppen ?/

Iemand dit wel eens aan de hand gehad of een oplossing dan zie ik dat graag hier.

Een andere /zelfde radio eens proberen zou mooi zijn maar is niet bij de hand momenteel


mvg john

Geplaatst door

johngrand (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

uppie ........

johngrand 0

10 jaar

Zet eens een multimeter tussen de + aansluiting van de radio en kijk of de stroom die hij trekt terugvalt naar bijna niets als hij op "uit" staat.

suc6
Peter

Maar dan wel op ampere stand, gelijkstroom...

Hans4040 1285
badge vip badge

10 jaar

zie ook wel eens dat iemand een klekstroom gemeten heeft ,, hoe doe je dat??

of is dit boven al verteld??

gr John

johngrand 0

10 jaar

Dat doe je door een multimeter (in de Ampere-stand, zoals Hans ook aangeeft) tussen de pluspool van de accu en de accukabel te zetten. Als er stroom wordt verbruikt terwijl het contact uit staat kun je vervolgens een voor een de zekeringen loshalen en weer terugsteken en kijken of de stroom afneemt. In jouw geval zou ik me beperken tot meten met de radio aangesloten en de radio los.

mvrgr
Peter

Rekening houden met de binnenverlichting gedurende de meting ! En de electronische modules verbruiken ook bij contact af. (ECU enz.)

phil4226 0

10 jaar

ga dit eens proberen , al wat wijzer nu , natuurlijk gebruikt de binnenverlichting even maar kan dan mooi volgen als dat uit is

wat mag het verbruik ong, zijn bij ''alles '' uit zeg maar //

klok en alarmlampje zijn dan toch de enige gebruikers denk ik ??

gr John

johngrand 0

10 jaar

Nee de ECU trekt ook in rust wel wat stroom. Maar zonder radio heb je geen lege-accu-probleem dus wat het geheel dan trekt kun je als normaal beschouwen. Zal hooguit 100 mA zijn gok ik. Het gaat erom wat de radio aan meerverbruik oplevert (als hij uit staat).
suc6
Peter

okay ,, is zelfs voor mij duidelijk nu

gr john

johngrand 0

10 jaar

heb nu radio weer eens aangesloten om te kijken of het nu weer is .

de radio maakt soms een raar ratelend geluid ook, had dat al eerder opgemerkt , er brand ook een soort van alarmlampje in na een tijdje uitstaan ,



zou er iets aan de radio gedaan kunnen worden ?/

gr john

johngrand 0

10 jaar

uppie

johngrand 0

10 jaar

Dan zou je 'm weg moeten brengen naar een reparateur. Ik zou overwegen er gewoon een nieuwe radio in te hangen, ben je van het gedonder af.

Hoe is het contactslot ?? Draai je hem niet te ver door ??

Als de contactsloten slijten naar mate ze ouder worden kan je de sleutel er uit trekken met draaiende motor, en ook op de radio stand of op contact.

Greetz br0ns

br0ns 0
badge

10 jaar

ga het eens na ,, maar slot is wel goed denk ik .. c radio is combi met navi , zal eens kijkken war er past en voor te koop is

gr John

johngrand 0

10 jaar

John,

Mogelijk is de radio niet juist aangesloten, dat wil zeggen: de geschakelde +12V vanaf het contact is helemaal niet gebruikt en in plaats daarvan is de continu +12V gebruikt voor beide inputs op de radio. Een andere radio plaatsen zal dan niet helpen.

Normaal gesproken voorziet een continu +12V de radio van zijn backup spanning (klok, voorkeuze zenders, enz.) en een geschakelde +12V (vanaf het contactslot) zorgt ervoor dat je de radio aan kan zetten. Maar als deze laatste ook altijd aanwezig is, blijft de radio altijd "aan" staan, ook al zet je hem met de knop uit. Dit is eenvoudig te testen door de radio aan te zetten met het contact uit.

Als dit niet kan, is er iets anders aan de hand. De kans is klein dat er een defect in de radio zit waardoor deze de accu te veel ontlaadt (maar niet onmogelijk). Het ratelende geluid is waarschijnlijk de cd/dvd-lade die zich opnieuw positioneert als hij van de accu los is geweest en niet ernstig.

Bovenstaande geldt voor zo goed als alle autoradio's. Welk type heb je precies, de standaard Chrysler navigatie met twee draaiknoppen links of een links en een rechts?

Tevens zou inderdaad het contactslot versleten kunnen zijn; dan kun je de sleutel in de "acc-stand" verwijderen en het contact dus per ongeluk aan laten. Ook hierbij kun je de radio dus aan proberen te zetten (zonder sleutel in het contact).

jvr 0

10 jaar

dat ratelen zou idd zo kunnen zijn !!

Ook staat regelmatig de zender op opstart stand en geluid op zijn minst ,zou op zelfde volume en zender moeten blijven .

Met openen begint meeestal het geratel al ook , gaat dan ff door ook soms ,zenders enzo blijven wel in opslag ,

denk zelf nu aan slecht contact ofzo , probeer ookal om een soortgelijke radio te vinden (gebruikt) om dat te ''testen ; zeg maar

zal dan alle contactjes een inspuiten met een contact sparay wellicht ??


gr John

johngrand 0

10 jaar

John,

Probeer de radio eerst aan te zetten zonder sleutel in het contact: als dit lukt en de radio gaat aan, kun je het contact slot een (klein!) beetje inspuiten.

Als dit niet lukt, zet dan met de sleutel het contact op de accessoire-stand (draai de sleutel één klik naar je toe, in plaats van je af) en zet daarna de radio aan. Als dit lukt, én je kunt nu de sleutel uit het contact nemen is je contactsleutel versleten.

Probeer in dat geval bovenstaande eens met de reservesleutel.

jvr 0

10 jaar

hoi JVR;


de sleutel gaat er niet uit in beide standen alleen in uitstand zo het hoort dus .

Wanneer ik de radio uitzet voor het contact uit te zetten reageerd deze beter en ratelt geen een keer , bij uitzetten met contact (sleutel) gebeurt dit regelematig maar niet altijd ..

Het zal dan toch aan de radio combi liggen in ieder geval lijkt me ,niet aanbedrading tot radio en of contactslot ??


Het is de radio/navigatie met de 2 knoppen aan de linkerkant trouwens JVR, is dit de orginele dan neem ik aan ??

Gr John

johngrand 0

10 jaar

Dus toch het contactslot John

thei11316 0

10 jaar

Johan,

Dat lijkt op de originele radio ja. Heeft hij dit probleem altijd al gehad, sinds je de auto hebt? Of is er in het verleden iets aangepast / veranderd / bijgeplaatst waarna deze klacht is ontstaan? Verlichting, dynamo, alarm, startonderbreker, centrale vergrendeling, carkit...

jvr 0

10 jaar

het leeglopen was niet gelijk, het ratelen en van zender afgaan na stilstand weer wel

heb zelf niks veranderd aan iets , denk dat alles ook gewoon orgineel is dan ook,


het ratelen is niet als de radio met aan/uit uit en aan zet ,


zou het liefst een andere radio proberen om te zien of het daar aan ligt , anders zal het toch in bedrading /contactslot moeten zoeken hoewel contactslot goed reageerd en de sleutel goed vast houd

gr John


weet echter niet of de radio zonder meer vervangen kan worden of aangemeld zal moeten worden ???????

johngrand 0

10 jaar

John,

Aan de ene kant lijkt het er op dat de radio geheel spanningsloos raakt bij het uitzetten van het contact (dus geen vaste backup spanning krijgt) omdat hij soms "ratelt", het volume laag staat en de voorkeuze zenders kwijt is.

Maar aan de andere kant lijkt het er op dat de radio juist altijd onder spanning blijft staan bij het uitzetten van het contact (dus geen geschakelde spanning krijgt van het contact) omdat hij de accu leeg trekt.

Als het contact in de accessoire-stand zou blijven staan, dan werken meerdere delen van de auto nog, zoals de interieur ventilatie. In dat geval raakt de accu ook snel leeg en heb je dat wel in de gaten. Dus dat lijkt me niet het geval.

Het feit dat je de radio al een tijdje losgekoppeld hebt gehad (#1), betekend dat hij ook zonder problemen weer aangesloten kon worden (hoogstens heb je een radio-code in moeten geven). Dus bij een andere (test-) radio zal dit ook geen probleem moeten zijn (als je de bijbehorende radio-code hebt uiteraard).

jvr 0

10 jaar

hoi ,ziet er nu naar uit dat de radio toch niet de accu leegtrekt ??

constante stroom naar radio zou dus soms kunnen onderbreken naar radio ??

gr John

johngrand 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler 300M of stel zelf een nieuwe vraag.