Ik heb een 3.3l op gas
Sinds een jaar heeft de wagen wel een lastige bug, tijdens het rijden valt de snelheidsmeter terug tijdens het rijden.
Ik heb wel foutcode 155 "Oxygen sensor heater element not working properly" => dit komt door de lpg denken we
en foutcode 122 "Throttle position sensor voltage low"
Deze sensor is al vervangen en leek te helpen, na een maand begon de snelheidsmeter opnieuw terug te vallen. Nu heb ik vastgesteld dat op de signaal kabel na de sensor al 2V spanning staat (de aangevoerde spanning is 5V en ok) als we de stekker in de sensor steken geeft deze ongeveer 0.8V aan bij volgas 3.8V.
Kan iemand mij vertellen of deze 2V normaal is want bij chrysler zeggen ze "dat zou wel kunnen", vind ik niet echt het antwoord dat ik zocht. En als het ook nog mogelijk zou zijn wat de spanningen zijn als de stekker verbonden is.(ik heb hier een heel dun draadje bij in de middelste verbinden gestopt.)
Dank bij voorbaat.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik he niet zo veel verstand van Amerikaanse auto's maar een paar dingen weet ik wel. De snelheidsmeter heeft niets te maken met de gaskleppositiesensor, dus daar zit de fout niet. Waarschijnlijk komt het snelheidssignaal niet eens van de motorcomputer af, zeker gezien het bouwjaar. Snelheidsmeter werkt met een kabel of een aparte sensor op de versnellingsbak die pulsen afgeeft.
Wat betreft de 2V die op de signaaldraad staat indien de (gaskleppositie?) sensor niet aangesloten is; dat zou inderdaad kunnen. Om dat zeker te weten moet je of bij een aantal andere auto's gaan meten of over schema's van de ECU beschikken. Het lijkt erop dat de ECU half gas meet indien de sensor los ligt. Een soort van noodloop functie dus.
De input en de output sensor van de versnellingsbak zijn voorheen ook al vervangen zonder enig resultaat. Ik vraag me af waarom hij de foutcode 122 vermeld.
Ik denk dat hij niet snelgenoeg terugschakelt en daardoor de motor te laag in toeren is naargelang de snelheid en de gevraagde versnelling, als dit te ver afwijkt valt de snelheidsmeter een fractie van een sec. omlaag en de auto schud eens. ook moet de cruisesnelheid terug ingesteld worden. Heel af en toe valt de motor ook gewoon uit(motor- en snelheidsmeter bleven staat waar ze stonden, er kon enkel gestart worden als het contact werd afgezet en terug op), dit heeft hij wel niet meer gehad na het vervangen van de gasklepsensor.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Grand Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar