close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chrysler Pt Cruiser: Voortdurende foutmeldingen - Welke fout???

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Hallo,

Op mijn Chrysler PT Cruiser 1600 bouwjaar 12/2001 met juist minder dan 60.000 km krijg ik voortdurend foutcodes. De motor is dus een 1598 cm³ Daimler Chysler – 1.6L – 85kW bij 6300tr/min.
Volgens wat men mij ooit vertelde zou dit een Peugeot motor zijn, die trouwens ook gebruikt wordt in de Mini One.
In mei 2010 werd een Bigas LPi installatie geplaatst in de auto.
Sedert de aankoop van de wagen treden er dus voortdurend foutmeldingen op.
Dit meestal op de LPG stand, doch ook regelmatig op benzinestand.
De fouten worden uitgelezen met een Maxiscan MS306 (speciaal daarvoor gekocht!).

De fouten die ik meestal krijg:

1 - P0133: Lambda Sensor B1S1 – respons te langzaam (meestal op LPG) – heel frequent
(blijkbaar meestal als er heel rustig gereden wordt)

2 - P0172: Cylinderrij 1 – brandstofberekeningssysteem te rijk (op LPG) – heel frequent

3 - P0301: cylinder 1 – cylinderoverslag herkend (op LPG) - frequent

4 – P2138: Throttle pedal position sensor switch D/E voltage correlation (ook op benzine)
Die fout is sedert een tijdje niet meer van toepassing – was blijkbaar vooral van toepassing bij frisser weer? Rode lamp )X( knippert – gele foutmelding duidt niet steeds aan.
Deze fout is ook al opgetreden na probleemloos 130km aan een stuk perfekt te rijden op LPG. Dan even afremmen en opnieuw optrekken, en … de foutmelding verschijnt… Wissen, en na 70 km is de fout er opnieuw... enz.
Deze fout gebeurde ook soms bij koude start (op benzine dus). Soms wel 2, 3 of 4 keer na elkaar.

Ligt de fut hier aan de Throttle body? Er blijkt destijds een terugroepactie geweest te zijn om die te vervangen, doch blijkbaar is mijn wagen tussen de mazen van het net geglipt!

5 – P0461: circuit brandstofpeilsensor – onaannemelijk signaal (slechts 1 x aangegeven - dus verwaarloosbaar)

6 – P0300: overslag in één of meerdere cylinders (soms 2-tal keer op dezelfde dag)

7 – P0304: cylinder 4 – cylinderoverslag herkend (soms 2x na elkaar) en 1 km na reset soms direct opnieuw (motor draait dan soms op 3 cylinders – contact afzetten en terug aanzetten lost dat meestal op)

8 – P0301: cylinder 1 –cylinderoverslag herkend (idem als boven P0304)

9 – P2101: Throttle Actuator Control Motor Circuit Range Performance (na olie 5W40 verversen en vervangen/reinigen van de filters) – resetten lukt niet – rode lamp )X( blijft branden, alsook oranje lampje foutcode
Heb na poging te resetten, nog eens met de auto gereden. Ik dacht dat door iets meer gas te geven, deze er misschien zou “doorkomen”, doch neen, de fout blijft.

10 – P2108: Throttle Actuator Control Module Performance
Ook dit blijkt niet te resetten.

De motor draait momenteel dus heeeeel slecht.
Ralenti tussen 1500 à 2000 tr/min. De remservo werkt niet (dat was wel even verschieten toen ik er mee reed!) Bij indrukken van de rempedaal gaat het toerental steeds op en af. Er valt dus momenteel niet met de auto te rijden.

Kleine bijkomende opmerkingen:

- P0133 geeft vooral aan bij heel rustig rijden (denk ik)
- P0133 en P0301 gaan dikwijls samen
- P2138 gebeurt meestal bij kouder weer, bij koude motor of bij afremmen na langer rijden en dan opnieuw gas geven (eens na 130 km perfekt rijden, dan opnieuw 70 km verder, dan 40 km verder) Zowel op benzine (koud starten) als op LPG (langer rijden)

De bougiekabels werden minder dan 10.000 km geleden vervangen.
De bougies werden de laatste 10.000 km ook al 2 x vervangen (je weet maar nooit)
De LPi installatie werd al 2 keer volledig afgesteld.

Waar kan de schuldige zitten? Wie kan mij hier helpen?

Geplaatst door

bv7 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als je de motorcode weet dan kan ik jou misschien helpen

Nathanael 0

13 jaar

Fouten kun je ook uitlezen via de km=stand display,3x snel op en van contact waarbij je de 3e keer de sleutel op de contactstand laat staan,heb je dus geen externe uitleesapparatuur voor nodig.
Resseten is accupool los en ca 15 sec je rem intrappen.

punt 1t/m3,kan een slechte bobine zijn

punt 4, zal een iets te lage LPG opbrengst zijn,herken het aan mijn eigen PT 2.0l G3,de gasdruk op de verdamper hoger afgesteld ,wel naar de waarde van de fabrikant en het probleem was over.

punt 5,waarschijnlijk blijft je vlotter in de tank af en toe hangen.

punt 6t/m 8 zie ook punt 1t/m3

punt 9/10 ik zou op de sloop een Throttle body kopen en deze monteren.

thei11316 0

13 jaar

De foutmeldingen 9 & 10 zijn opgelost - het was een dom foutje van mij bij het uitvoeren van het onderhoud. Echt dommmmmmm.
Als wijze les kan ik er uit trekken: Geen GSM of telefoon meer beantwoorden terwijl je aan je auto werkt. Dan vergeet je niet bepaalde zaken weg te nemen uit het luchfilterhuis. Meer zeg ik er niet over.

De auto is ondertussen bij de LPG installateur langsgeweest om de installatie even na te zien en bij te stellen.
De LPi injectoren werden vervangen (na slechts 15.000 km) door iets kleinere, doch met een iets hogere druk. Hij "zou" nu beter moeten rijden en de fouten "zouden" normaal ook niet meer moeten opduiken.

Ikzelf heb sindsdien weinig of niet meer met de auto gereden, want heb deze auto ondertussen van de hand gedaan.
Ik heb de nieuwe eigenaar op de hoogte gebracht van al die min of meer frequente foutmeldingen, en hoop dat hij er kan mee leven, mochten deze nog of opnieuw opduiken. Blijkbaar maakte hij er geen punt van.
Persoonlijk echter was ik het beu, steeds dat lampje te zien oplichten en / of te zien branden op het dashbord en af en toe de hele winkel te moeten resetten.

De PT Cruiser vond (en vind ik nog steeds) een prachtige auto om naar te kijken, doch hij rijdt echter als een "ordinaire" auto.
Vermoedelijk was de keuze om voor de 1600cc te kiezen niet de allerbeste keuze.
Doch ik heb me toen laten leiden door de (juiste of foute?) info dat dit (van origine Peugeot??) motorblokje ook in de Mini gebruikt wordt, en een pak beter is dan de 2000cc ex Neon motor. Juiste of verkeerde info?
Goede keuze of niet, ik laat het maar in het midden.
De Cruiser bood mij niet zo veel rijplezier als ik er van verwachtte, en dat was op zich al reden genoeg om van auto te veranderen.
De ideale cruiser zou er één zijn, het liefst met zwaarder blokje, doch zeker en vast met achterwielaandrijving. (een soort mini Chevy Astro).
Dan misschien zou je zowel uiterlijk als bij het rijden iets "speciaals" hebben.

Bedankt aan diegenen die reageerden met enkele goede tips. ;-)

bv7 0

13 jaar

Bedankt voor de feedback.

Hans4040 1285
badge vip badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler PT Cruiser of stel zelf een nieuwe vraag.