Citroën Xsara Picasso: 1.6 hdi geen oliedruk

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 hdi

Ik heb een probleem met mijn Xsara Picasso 1.6 HDI uit 2005.

Heb laatst de turbo vervangen ivm kapot gelopen.
Zit een hele procedure aan vast. Turboleiding gecontroleerd,schoongemaakt en zeefje verwijderd.
Carter verwijderd en oliezeef schoongemaakt,was erg vuil.
Zeefje van vacuumpomp schoongemaakt.
Oliefilter vervangen.Filter was erg vuil.

Nieuwe olie erin en klaar om de motor te flushen met nieuwe olie en Wynn's motorflush.

Maar geen oliedruk. Er komt geen olie bij de turbo en zelfs niet bij de oliefilter.
Zelfs de motor even laten lopen met oliefilter eraf !! Geen druppel.

Waarschijnlijk oliepomp kapot. In het carter zat veel slijpsel. Oliezeef in carter zat ook vol.

In de oude olie zag je wel een brons/goud gloed.

Mijn vraag: Alleen oliepomp kapot of ook drukstanglagers en/of krukaslagers ivm die brons/goud in olie ??

Alvast bedankt.

Picasso 1.6 hdi

Geplaatst door Picasso 1.6 hdi , lid sinds 10 jaar geleden

11 Reacties

trucker0werner PRO, 10 jaar geleden

oliepomp zit in de carter
dus als je carter onderuit hebt kun je dit meteen controleren door de schaal los te nemen
maar als je alle oliekanalen schoon hebt geblazen
dan weet je dit zeker dat dit ook niet verstopt zit

verder is procedure perfect

ik zou eerst controleren en daarna bestellen kans is groot dat er nieuwe ruilmotor in moet

Picasso 1.6 hdi, 10 jaar geleden

@ trucker0werner bedankt voor de snelle reactie.


Bedoel je dat je de oliepomp langs onderen kunt zien of vervangen ?
Ik heb de oliekanalen niet schoongeblazen,alleen alle zeefjes schoongemaakt.
Carterzeef wel losgehaald en schoongemaakt.
Ik heb totaal geen ervaring met dit type blok.
Het schijnt een grote klus te zijn om de oliepomp te vervangen.Klopt dit ?
Hoe kun je het beste te werk gaan ?

trucker0werner PRO, 10 jaar geleden

ik zou eerst olieaftappen en opvangen (wie weet heb je deze nog nodig voor deze auto)
dan carter onderuit halen
controleren of je spelling hebt op je drijfstang
dan drijfstanglager schalen bekijken door de onderste steun van de drijfstang los te nemen
bij bak beginnen omdat deze als laatste olie krijgt

als blijkt dat de lagerschalen blauw of ingelopen zijn dus versleten dan over denken aan nieuwe motor

om oliepomp te vervangen moet carter eronderuit maar motor moet in de takel hangen daarna
dit omdat de oliepomp achter de distributieriem zit
deze moet dus ook vervangen worden
maar omdat je motor niet kunt ondersteunen onder ivm carter onder uit vandaar motortakel
carter moet eronderuit omdat je de oliezeef wat je al hebt schoongemaakt los moet

Picasso 1.6 hdi, 10 jaar geleden

Bedankt voor de info Werner 

runtoteun PRO, 10 jaar geleden

Vandaag bij ons in werkplaats ook een oliepomp vervangen van een 307 (zelfde blok), waren duidelijk groeven te zien en zelfs de bouten van het dekseltje zaten los.

Ik hoop hoop dat het met een nieuwe pomp(inc zeef/aanzuigbuis) voor u straks ook is opgelost.

Succes ermee,

Teun

Picasso 1.6 hdi, 10 jaar geleden

Ik ben erachter gekomen dat de drijfstanglagers (lagerschalen) versleten zijn. Krukas zag er goed uit. Nu ga ik naast de oliepomp ook de lagerschalen vervangen.
Ik heb de krukaslagers niet kunnen zien, ik hoop dat die nog goed zijn.

Drijfstanglagers zijn een vaste maat volgens citroen.
Weet iemand op hoeveel NM ze vast moeten ?

Alvast bedankt.

harry4203 PRO, 10 jaar geleden

5Nm, en daarna 130gr verder.

trucker0werner PRO, 10 jaar geleden

ik hoop voor je dat niet je nokkenas ook ingelopen is
kans is zeer groot waardoor je hier ook problemen mee krijgt
verder zuigerveren die ongesmeerd op en neer zijn gegaan kan ook schade hebben aangericht

maar inderdaad oliepomp vv en kagerschalen
dicht bouwen olie erin en kijken
loopt hij slecht is mijn advies andere motor
loopt hij goed dan hopen dat dit voor langere tijd is

check

Beste antwoord, geplaatst door Picasso 1.6 hdi, 10 jaar geleden

Ik heb de oliepomp en turbo en drijfstanglagers vervangen. Getest en motor loopt weer gelukkig als een tierelier.Bij de eerste start tikte hij 2 keer, maar ik denk dat dat de klepstoters waren die nog zonder olie zaten.Retourolie gecheckt van de turbo en het spoot eruit.Motor loopt soepel en glad. Hopen dat dit voor langere tijd is. Uiteraard nog motor flushen en filters vervangen.Er zit al nieuwe olie en filter in en daarmee ga ik hem ook flushen en daarna weer nieuwe olie en filter. Ik wil nog wel de dichtringen vervangen van de verstuivers en cleaner toevoegen. Oude oliepomp uit elkaar gehaald en was inderdaad kapot, stukjes afgebroken en vol met groeven. Het monteren van de oliepomp was een beetje klote vanwege de dichtring die heel strak op de krukas zit. Met veel vet en een beetje geleiden toch gelukt.

Bedankt allemaal voor de info en support.

Groet,

Fouad

Hendrik4290 PRO, 10 jaar geleden

Bij die motoren kan je best de olie en het filter vervangen om de 10.000 km.
Ik hoop dat uw motor niet te ver versleten is, hou het oliepeil maar goed in het oog.

trucker0werner PRO, 10 jaar geleden

als je klaar bent met flushen dan zou ik inderdaad even alles goed in de gaten houden

belangrijkste is dat de motor weer goed loopt en daardoor hoop zorgen weg zijn
afwachten wat de toekomst biedt
momenteel vele km's hoop ik voor je

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.